Köpt en stuga som endast blivit grundmålad för ca 2 år sen. Runt de nyinsatta fönstren har de fogat, mycket fog och sen målat över den och den är nu full av svarta prickar, tror det är svartmögel? HUR bör jag göra innan jag målar igen och vilken färg rekommenderar ni? Är helt novis på området
 
Torrborsta bort allt löst och smuts, sedan måla.
Jag skulle använt äkta linoljefärg, men du kan såklart använda modern färg om du vill. (Har dock ingen koll på moderna färger eftersom jag inte befattar mig med dem, så det överlämnar jag åt andra att råda om.)
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Jag skulle tvättat det med ett rengöringsmedel som "eliminerar" mögel. Att måla in mögelmycel eller sporer gör att de kan "vakna" till i underligande färglager. Eftersom du ska måla är mitt förslag att du pratar med färghandlaren du tänker köpa färg av. Att rekommendera färgtyp vill jag inte göra då jag bara valt färg för eget bruk. Jag läste naturligvis in mig kring valet av färg och tog råd av personer jag har förtroende för.

Det är många faktorer som kan påverka valet av färg. Tex hustyp, ålder, är några delar av huset redan målat med "yttre" lager. Tex linolja, lasyr, täcklasyr, täckfärg mfl.
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Torrborsta bort allt löst och smuts, sedan måla.
Jag skulle använt äkta linoljefärg, men du kan såklart använda modern färg om du vill. (Har dock ingen koll på moderna färger eftersom jag inte befattar mig med dem, så det överlämnar jag åt andra att råda om.)
Tack, menar du att äkta linoljefärg eliminerar de "svarta prickarna" att sprida sig? Har försökt skura bort prickarna, men de sitter rejält!
 
K Kalle_A skrev:
Jag skulle tvättat det med ett rengöringsmedel som "eliminerar" mögel. Att måla in mögelmycel eller sporer gör att de kan "vakna" till i underligande färglager. Eftersom du ska måla är mitt förslag att du pratar med färghandlaren du tänker köpa färg av. Att rekommendera färgtyp vill jag inte göra då jag bara valt färg för eget bruk. Jag läste naturligvis in mig kring valet av färg och tog råd av personer jag har förtroende för.

Det är många faktorer som kan påverka valet av färg. Tex hustyp, ålder, är några delar av huset redan målat med "yttre" lager. Tex linolja, lasyr, täcklasyr, täckfärg mfl.
Tack, har läst att bensalkonklorid kan eliminera de "svarta prickarna"? Stugan är grundmålad, men fortfarande många ytor som träet syns på, detta mögel sitter främst på den "silicon" eller vad det heter, som de täckt med runt fönstren OCH dom har verkligen inte sparat på det utan kletat ut det långt utanför fönstren på träet
 
Bensalkonoklorid finns i flera av mer "etablerade" produkter ämnade för ändamålet. "Det ämnet" finns under flera namn. Om du ska måla behövs om jag förstått rätt en kombination av att man "eliminerar" möglet och en målartvätt som bla förbereder ytan för att ny förg skall fastna bra. Jag är medveten om att det finns många alternativa lösningar. Vissa fungerar säkert men jag hänvisar helst till produkter/system som är etablerade och säljs av fackhandel. Den bensalkonoklorid jag sett säljas har väldigt hög koncentration och det krävs att man verkligen gör rätt eftersom så man inte får på tex hud eller i ögon för den är väldigt potent som koncentrat. Bensalkonoklorid, bensaltensid och övriga alkaliska skall hanteras med försiktighet och följa tillverkarens anvisningar när avseende hantering och skyddsutrustning. Det är inte komplicerat men enligt min syn viktigt att inte chansa eller slarva med skyddsutrustning.

Jag tycker du skall ta reda på om det verkligen är silikon. På silikon fastnar mig veterligen inte färg utan låt oss hoppas att en annan mer lämplig fog använts. Dvs en övermålningsbar fog av någon sort. Har tidigare ägar kletat ut för mycket kanske en ide är att skrapa/skära bort överflödig fog för att det skall bli snyggt och bra slutresultat.

Ta gärna några bilder och lägg upp. Då brukar man få bättre tips och det är är lättare att försöka hjälpa till.
Det känns som det är viktigt att klara ut om det är silikon eller inte samt att göra en bedömning ifall ni skall åtgärda fogningen innan målning. Målar gör man ju för att det ska hålla en lång period och då är det nog bra att underlaget är bra. Annars kan det bli mindre snyggt eller så fastnar inte färgen och då skapas onödigt merarbete.

Som sagt ta gärna några bilder. Både på lite avstånd och närbilder så finns det förhoppningsvis någon klok medlem på forumet som kan hjälpa till.

Mvh
N
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Som Kalle_A nämnt så finns det många skolor och åsikter om detta med mögel och även färgtyp.

Eftersom mögel alltid finns i luften så anser jag att det utomhus inte behöver åtgärdas, så länge som det är i prickform, (till skillnad från mer/större mörka partier som indikerar stort fuktpåslag). Det sitter i porer i ytan och går mkt riktigt inte att komma åt med vanlig tvätt/rengöring. De anser jag att man helt utan bekymmer kan måla in. Vill man använda både hängslen och livrem så kan man använda ngt mögeldödande medel först. Men det är onödigt då hela den nymålade ytan genast kommer i kontakt med luftens mögelsporer, och nya mögelangrepp sker på ytan. Mögel behöver som alla levande organismer luft/syre, fukt/vatten samt näring för att leva. Övermålade stryps tillgången på luft/syre och levnadsbetingelserna är borta.
Sedan är trots allt mögel endast en utseendefråga. Det förstör inte huset.

Viktigast är som nämnts att klarlägga om det är vanlig övermålningsbar fogmassa eller silikonmassa som normalt inte går att få färg att fästa på.

"Tack, menar du att äkta linoljefärg eliminerar de "svarta prickarna" att sprida sig?"
Nej, dagens linoljefärg är inte giftig. Förr fanns vissa färgpigment som var giftiga, såsom t ex blyvitt, men jag tror att alla de pigmenten är förbjudna idag.
All färg, möjligtvis med undantag för slamfärg, ger en mer eller mindre tät yta som kväver underliggande mögel. Det enda som hindrar nya mögelangrepp är att ytan är giftig för mögel. Hur man vill förhålla sig till gift vs miljö (död vs liv) är upp till var och en.
 
Fönsterkarm med gammal, smutsig fog och en spegling av en person som håller upp en kamera.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Mögel och smuts runt ett fönster som behöver rengöring och underhåll. Reflection of trees seen in the glass.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterkarm med gammal, flagnande fog och behov av reparation före målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på fönsterkarm med sliten gammal färg och fog i behov av borttagning och rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Lite bilder på hur det ser ut.
Känns som jag vill försöka ta bort all fog, skrapa och göra riktigt rent innan jag målar på nytt. Lite jobb, men förstår att s k förarbetet är viktigare än själva målningen?
 
Jag skulle ta skurborsten och en alg och mögeltvätt och skrubba för att se vilket resultatet blir. En del kan vara smuts. Jag skulle även kunna tänka mig att skura med yes för att känna på ytan och se vad som händer.

När det gäller mögel som aktivt växer på färg är det nog bra att följa färgtillverkarnas instruktioner om man skall måla en hel fastighet. Det finns många som debatterat och diskuterat detta. Samtidigt är en "helhusmålning" så mycket jobb inte direkt gratis så jag har alltid valt att tvätta med medel som neutraliserar mögel.

Dvs att provtvätta är en tanke för att ni ska se vad som händer för att enklare kunna ta beslut kring hur ni vill göra med hela fastiheten.
 
  • Gilla
Ulla Garbo
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.