Jag gjorde som du ovh började riva, skrapa, slipa och spackla utan att få till det och bestämde mig efter ett tag att gipsa om väggarna för att få ett nytt och jämnt och stabilt underlag
 
mexitegel mexitegel skrev:
Sen är det snabbast och enklast att du spacklar de värsta ojämnheterna och slipar.
Nja, det låter väl inte så värst enkelt?

E ErikB3 skrev:
Finns det nån drastisk lösning?
Skrapa bort det värsta.
Sedan sätter du upp 6 mm renoveringsgips. Sätts lättast upp med sättlim PL400.
Då får du en fin, jämn yta att måla eller tapetsera på!
https://www.byggmax.se/skivmaterial...NBmsb9-LidMAeqEb7YCJ5SUe8IDQKE_MaAlIBEALw_wcB
 
Renoveringsgipsen ska också spacklas och med remsa, dessutom innebär gipsningen att man ofta behöver justera salning i fönster, borra ur för eldosor, tak- och golvlister behöver kapas mm. Renoveringstapet går definitivt fortare.

Men om väggen utom räddning och man ändå vill sätta gips så är gips från annat ställe än byggmax att föredra, gyproc är tex betydligt smidigare att jobba med och kostar inte många kronor mer om man skaffar konto på närmsta byggvaruhus. Byggmaxgipsen innebär oftast massor av extra spackling eftersom pappen är mycket klenare så när man skruvar dras pappen lätt sönder.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
Byggmax har ju både ekonomigips och gips ska uppfylla svensk standard. Den senare har jag inte haft några problem med i alla fall.
 
Just spackling är ett hantverk där iallafall jag är många många gånger långsammare än proffsen. Mycket annat gör jag rimligt snabbt och med bra resultat, men spackling får jag jobba med länge för att få det riktigt bra. Givetvis lär man sig väl efter ett tag, men hittar man en hantverkare som kan göra bara det jobbet borde det inte bli dyrt.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Byggmax har ju både ekonomigips och gips ska uppfylla svensk standard. Den senare har jag inte haft några problem med i alla fall.
Har mest använt renoveringsgipsen från byggmax och även om den uppfyller svensk standard är min upplevelse att gyproc-skivan är klart smidigare att jobba med.

Vad gäller pris på spackling så har jag hört priser på 150-200 kr/kvm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.