Hej!

(Om du bara vill läsa själva frågan, hoppa över nedan "förord", hehe det blev lite långt)
Vi har vänt och vridit på en massa olika förslag på hur vi kan bygga till/om vårat hus så det passar bättre för hur vi lever och vill ha det. Största "problemen" idag är:

- Köket på framsidan, ingen kontakt med baksidan alls
- Inget uterum
- övervåning med 38 graders taklut, ingen takkupa och bara två sovrum där uppe.

Vi var först inne på att bygga en inglasad altan med sadeltak till baksidan och en takkupa. Fick offert på 190000 kr för inglasad altan (vår, höst med uppvärmning vinter, dvs nästan som en vinterträdgård) samt 120000 för takkupa inkl lite el och vvs (element och kopplingsskåp för el och nätverk behöver flyttas där uppe). En bekant som är duktig på att rita gjorde en skiss och eftersom huset inte är jättestort (91 m2 där nere) kändes en baksida med både takkupa och 25 m2 altan väldigt ihopatryckt och sönderstyckat. Kort sagt såg det missbildat ut.

Då fick vi förslaget av byggfirman att varför vi inte gör en utbyggnad istället i 1 1/2 plan med förhöjt väggliv på övervåningen. Det blir EN tillbyggnadskropp med ETT tak och vi kan med denna byggnad på övervåningen få plats med ett riktigt fint sovrum i tillbyggnaden, samt ett riktigt allrum, som egentligen var hela syftet med takkupan. Enligt byggaren blir det aningen dyrare säg 100000 kr, men många fördelar då de ändå skulle göra i princip samma jobb en gångför varje utbyggnad (göra hål i tak, sätta takstolar, lägga takpannor etc. Nackdelen som tar extra tid är att det är lite grövre dimensioner och att allt ska isoleras samt att en ny grund behöver göras, och den nygamla altanen rivas då en krypgrund ska byggas med lecablock. Ett uterum hade man ställt på befintliga altangolvet.

FRÅGAN:
Nog om detta, vi har gjort en ritning över det hela både i 2d och 3d och klurar egentligen bara på en sak och det är köket. Se nedan bild

2D ritning av hus med kök, matsal och vardagsrum, inklusive möbler och anmärkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vi tar bort ett sovrum som ligger i "Tv-hörnan" och sätter istället ett sovrum på framsidan där köket har varit (nedre vänstra hörnan). Detta innebär att vi får flytta dörren till tvättrummet. Vårat största bekymmer är köket och att få plats med allt. Det blir ett vinkelkök men då det inte går att sätta tvättrummedörren någon annan stans blir båda köksvinklarna ganska korta. Tanken är att det mesta av beredningen görs på köksön, men denna är jag osäker på hur lång man kan göra utan att den inkräktar på själva "matsalen" som är tänkt i utbyggnaden med stora glasytor.

jag har svårt att sätta pekfingret exakt på vad som är fel men med den stora ytan som finns känns det "fattigt" med funktioner. T.ex. dåliga bänkytor i köket, t.ex kan jag inte få in ett högskåp någonstans för micro och ugn som vi har idag. Det finns inte heller någon sittyta för några klubbfåtöljer/mindre soffa där man kan sitta och snacka några stycken om nu någon tittar på tv eller om tv-hörnan är upptagen. Att sitta flera timmar vid matbordet känns sådär... man vill kunna sprida sig i små grupper, och det är svårt med denna lösning.

Vi har ofta folk på besök, 2-3 barnfamiljer i stöten med totalt kanske 5 småbarn 4 ungdomar och 6-7 vuxna. Övervåningen är tänkt vara barnens domän med stort allrum men ungdomarna och vuxna vill kunna umgås på nedre plan. Vi lagar dessutom mycket mat och behöver ett rejält kök med bra förvaring och mycket funktion.

Hjälp oss få till denna yta!
 
En riktigt ful bild av mig, ritat som hastigast för det känns svårt att förklara. Kan du byta plats på dörren till tvättstugan och skapa en fristående bänkyta som sticker ut vid matbordet? Ni får extra sittplatser längs bänkytan, kan flytta bordet till andra sidan vid de stora glaspartierna och ställa några fåtöljer bakom barstolarna?
 
  • Schematisk ritning av interiör med textanteckningar om möblering i kök, matplats och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Carro_D Carro_D skrev:
En riktigt ful bild av mig, ritat som hastigast för det känns svårt att förklara. Kan du byta plats på dörren till tvättstugan och skapa en fristående bänkyta som sticker ut vid matbordet? Ni får extra sittplatser längs bänkytan, kan flytta bordet till andra sidan vid de stora glaspartierna och ställa några fåtöljer bakom barstolarna?
Intressant idé! Ser också att jag missat några viktiga fakta i min bild, får be om ursäkt för det. Just där du tycker att dörren till tvättrummet ska vara finns det både vattenmätare och elskåp, och måste detta flyttas kan vi lika gärna riva bort hela tvättrummet och ha det någon annanstans, typ på framsidan. För att vår budget ska hålla krävs minimala förändringar av tvättrummet då vatten, värme och el är dyrt att hålla på med. De ändringar som görs för det nya köket för man tydligen underifrån då det är krypgrund.

Bra idé att göra nån sorts bardisk, vinkelrät mor hur jag ritade vår köksö, Dock vill jag helst inte blockera sikten från entren ut mot baksidan, vi har en jättevacker utsikt som jag vill ska synas så mycket som möjligt, därav de svindyra glaspartierna och avsaknaden av element :)

Flytta bordet och ha några klubbfåtöljer i hörnan kan vi absolut fixa, det var en jättebra idé, då ser man utsikten var man än sitter, förutom vid tv-n. Förmodligen kommer vi ha ett bord med 8 stolar.

Frågan är om det går att optimera köket något utan att flytta tvättstugedörren?

Ny bild med lite mer detaljer

Orienteringsplan av ett hem med kök och vardagsrum, etiketter visar placering av möbler och element.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


/HLH
 
H hemljuvahem86 skrev:
Intressant idé! Ser också att jag missat några viktiga fakta i min bild, får be om ursäkt för det. Just där du tycker att dörren till tvättrummet ska vara finns det både vattenmätare och elskåp, och måste detta flyttas kan vi lika gärna riva bort hela tvättrummet och ha det någon annanstans, typ på framsidan. För att vår budget ska hålla krävs minimala förändringar av tvättrummet då vatten, värme och el är dyrt att hålla på med. De ändringar som görs för det nya köket för man tydligen underifrån då det är krypgrund.

Bra idé att göra nån sorts bardisk, vinkelrät mor hur jag ritade vår köksö, Dock vill jag helst inte blockera sikten från entren ut mot baksidan, vi har en jättevacker utsikt som jag vill ska synas så mycket som möjligt, därav de svindyra glaspartierna och avsaknaden av element :)

Flytta bordet och ha några klubbfåtöljer i hörnan kan vi absolut fixa, det var en jättebra idé, då ser man utsikten var man än sitter, förutom vid tv-n. Förmodligen kommer vi ha ett bord med 8 stolar.

Frågan är om det går att optimera köket något utan att flytta tvättstugedörren?

Ny bild med lite mer detaljer

[bild]

/HLH
En idé jag fick när jag såg ritningen är ju att göra köket som ett U-form. Sätt köksön jämte kylen och gör den kanske lite smalare?
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Spontant undrar jag om ni kan förminska ingången till vardagsrummet och köket? Då skulle ni kunna få in en längre bänkskiva vid kyl och frys och få mer arbetsyta. Sen får ni mer utrymme på köksön om ni skippar den andra vasken. Den stora vasken är ändå så nära så det kanske blir lite av en onödig "lyxprodukt" i ett mindre kök?
 
Väggen där ni hade tänkt ha porslin och glas gå kanske att förminska och fylla ut jämte kyl och frys istället?
 
BirgitS
H hemljuvahem86 skrev:
Bra idé att göra nån sorts bardisk, vinkelrät mor hur jag ritade vår köksö, Dock vill jag helst inte blockera sikten från entren ut mot baksidan, vi har en jättevacker utsikt som jag vill ska synas så mycket som möjligt, därav de svindyra glaspartierna och avsaknaden av element :)
Utsikten för den som står upp i entrén blir ju inte mindre för att det finns något som är 90 cm högt emellan. Köket behöver bli större på något sätt så att ni får någon sorts vettig arbetsyta någonstans.

Rekommenderar inte att ha mikron ovanför diskmaskinen för där vill man nog ha de glas och tallrikar som man använder mest för att det inte ska bli onödigt besvärligt att tömma maskinen.

Liten vask i samma bänkyta som hällen krävs av säkerhetsskäl om det ingår i ett bygglov.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.