Ska titta på ett hus nu vilket är mitt första hus är 25år så behöver lite tips på vilken värmekälla jag ska ha vid eventuellt köp.

Idag är det direktverkande el, alltså bara el element.
Huset är på 85kvm med hyffsat öppen planlösning.
Där är även en braskamin huset byggt på 70 talet och där är 3glas fönster.

Kommer en luft/luft räcka? Samt att man väger upp med braskamin? Är grävmaskinist så vill helst gräva ner jordvärme men det medför så mycket då det bara finns el element i huset nu.

Elkostnader per år i uppvärmning är 22 000kw och blir ungefär 26 000 år.



Skickar med en planlösningsbild.tanken är att gör badrumet och närmsta sovrummet till ett större badrum. Ritning av en planlösning för ett enplanshus med vardagsrum, kök, badrum, och tre sovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Första frågan är naturligtvis i vilken del av landet huset ligger.
(Du kanske kunde lägga in län/landskap/kommun i din profil)

Vi, som bor i södra Sverige, med en liknande planlösning sköter hela uppvärmningen med en
L/L-värmepump, förutom enstaka trivselbrasor i kaminen.
Men sedan beror det också på om man har, eller kan installera, ett bra ventilationssystem, som tar vara på värmen i den luft man ventilerar ut.

Och lite off topic:
Nu, med den värmebölja vi haft, är det värt mycket att kunna köra värmepumpen på kylning ibland.
Det kan inte alla de med frånluftvärmepumpar göra :cool:
 
Oj ska fixa det inte varit aktiv på ett tag.

Bor i Hallands län.

Ja men låter ju bra tror du man kommer få ner den årliga elförbrukningen med att sätta in en luft luft och stötta upp med braskaminen? Om det är värt att investera dom pengarna?

Bör inte rummen bli kalla om man frångår elementen helt? Det är helst dem jag vill bli av med.

För priset på att sätta in en luft/luft eller byta ut till vattenburen värme är ju rätt stor.
 
Kul, då är vi nästan grannar!
Jag bor alldeles söder om gränsen mellan Halmstad och Laholm,
bonden vars kor betar på vår tomt bor i Halmstads kommun.

Men till saken:
Isoleringen i väggar och tak spelar naturligtvis stor roll för elförbrukningen.
Med ett hus från 70-talet har man ju ofta renoveringstankar.
Hur ser era funderingar ut?
Och hur ventilerar ni huset? Inte alls eller med självdrag kanske...
 
Ja men så trevligt! Jobbar som grävmaskinist på Halmstad bärarelag om du vet vilket företag det är?

Har som sagt inte varit på visning ännu, huset kom ut igår. Står mekanisk frånluft ventilation ? Vet ej vad det innebär.

Kommer nog ej renovera jätte mycket då jag är själv med husköpet. Och huset ligger ute för 1.65m så beror helt på slutpriset. Men är huset i vettigt skick överlag så kommer det.mest bli lite nya tapeter osv inne och framförallt en ny värme källa då jag tycker uppvärmning idag är för dyrt.

Men med den planlösningen och bara 85kvm så spontant känns det som luft/luft och backa upp med kaminen kalla dagar bör räcka. Men allt handlar ju om jag får ner uppvärmningskostnaden så det är lönt.
 
K
Det kommer nog att fungera utmärkt Mina svärföräldrar har ett liknade sjuttiotalshus och halverade sin elkostnad när de satte in en llvp.

Att det är mekanisk frånluft betyder att det sitter en fläkt som suger ut luft från bad och kök samtidigt som luft kommer in genom fönsterventiler eller otätheter. Ett beprövat och helt ok system.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.