Så här det ut hos oss nu. Studsmatta på lerig gräsmatta med partiell snötäcke och häckar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Och så här ser det ut i gropen under studsmattan.
Lerig grop under studsmatta med spridd växtlighet och synliga jordklumpar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kommer inte ihåg hur det ser ut när det regnat mycket.

Vår jord är väldigt lerig. Vi saknar dränering i anslutning till studsmattan och inte haft några problem. Gropen grävdes förrförra sommaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Så här det ut hos oss nu. [bild]

Och så här ser det ut i gropen under studsmattan.
[bild]

Kommer inte ihåg hur det ser ut när det regnat mycket.

Vår jord är väldigt lerig. Vi saknar dränering i anslutning till studsmattan och inte haft några problem. Gropen grävdes förrförra sommaren.
Ja ska man ha en matta vill man ha den nergrävd, tyvärr så har vi fem björkar nära där vi kan ha studsmatta och det är nog ett gäng med rötter där.
 
Om man bestämmer sig för att göra som vi gjorde dvs gräva för hand så är en hacka (korp, korphacka, pickaxe eller pikhacka) nästan ett måste. I alla fall i vår trädgård.
 
Skrämmande ändå att snygghet går före säkerhet. Att barn skulle uppleva en begränsning i sitt hoppande för att det är ett säkerhetsnät är ju skrattretande, låter mer som en vuxens åsikt som dom präntar in i ungarna. Jag har aldrig träffat ett barn som uttryckt en åsikt över nätet överhuvudtaget, de flesta tänker inte ens på att det finns där när jag frågat.
 
  • Gilla
Veronica. och 1 till
  • Laddar…
Tycker det låter rätt besvärligt även om det ser snyggare ut.

Först och främst krävs det marklov. Sedan är det grävarbete och container för bortforsling av jord. Egentligen måste gropen dräneras för att inte vattenfyllas under vår och höst. När barnen tröttnat ska dessutom jord beställas hem och gropen fyllas igen, antagligen inte bara en gång, utan två gånger eftersom det sjunker ihop. Jag tycker det låter som ganska mycket jobb och ganska mycket pengar för en sådan liten skitsak som en studsmatta.
 
  • Gilla
  • Wow
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
H HobbeL skrev:
Tycker det låter rätt besvärligt även om det ser snyggare ut.

Först och främst krävs det marklov. Sedan är det grävarbete och container för bortforsling av jord. Egentligen måste gropen dräneras för att inte vattenfyllas under vår och höst. När barnen tröttnat ska dessutom jord beställas hem och gropen fyllas igen, antagligen inte bara en gång, utan två gånger eftersom det sjunker ihop. Jag tycker det låter som ganska mycket jobb och ganska mycket pengar för en sådan liten skitsak som en studsmatta.
Behövs inget marklov , sen beror det på markförhållanden om man behöver dränera.
Sen tycker väl inte alla att en studsmatta är en skitsak. Är mycket mer jobb för tex en damm
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
H HobbeL skrev:
Tycker det låter rätt besvärligt även om det ser snyggare ut.

Först och främst krävs det marklov. Sedan är det grävarbete och container för bortforsling av jord. Egentligen måste gropen dräneras för att inte vattenfyllas under vår och höst. När barnen tröttnat ska dessutom jord beställas hem och gropen fyllas igen, antagligen inte bara en gång, utan två gånger eftersom det sjunker ihop. Jag tycker det låter som ganska mycket jobb och ganska mycket pengar för en sådan liten skitsak som en studsmatta.
Vi tänkte göra om vår grop till en damm eller nedsänkt berså när alla har tröttnat på studsmattan. Har redan förberett med att plantera lite saker runt studsmattan. Dessutom körde vi inte iväg jorden, utan använde den för att bygga upp en liten vall på ena sidan.
PellePeps PellePeps skrev:
Vi har också grävt ner vår studsmatta nu. Bra med tipsen.

Det var en granne som hade en över, barnen var utflugna nu. Det var en äldre variant utan skyddsnät, vi plockade bort den delen av benen som var själva förhöjningen och grävde en grop under.
[bild]
Vi började med att lägga jorden som en vall runt, dels för att inte behöva gräva så djupt och dels för att slippa köra iväg med jorden.
[bild] [bild]

Sedan gjorde vi om lite och de jordmassor som blev över fick med hjälp av lite jordförbättring bli en upphöjd rhododendronrabatt istället med lite funkia, revsuga och lingon. På andra sidan satte vi en praktmagnolia och en katsura med smultron som marktäckare under. Lite stenar att kliva på när man tar på/av sig skorna och tills vidare en planka för att hindra bollar att rulla ner under studsmattan. Får se vad vi hittar på där sedan.
[bild]
 
  • Gilla
  • Arg
Veronica. och 2 till
  • Laddar…
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Så du menar att du är för lagkrav av cykelhjälm och studsmattenät (oavsett nivå på studsmattan) främst av samhällsekonomiska skäl?

Jag citerar wikipedias emot-argument:

2007 gav Statens vegvesen i Norge råd om att inte förbjuda barn eller vuxna att cykla utan hjälm, då man menade att en sådan lag riskerar att minska cyklandet och skada folkhälsan.[50]

Svenska Cykelfrämjandet och Dansk Cyklist Forbund rekommenderar att man bär hjälm, men är motståndare till hjälmlag då det skulle minska cyklingen och därmed skada folkhälsan [51][52]. Även Svenska Cykelsällskapet anser att hjälmar skyddar vid en kollision, men att en hjälmlag skulle skada folkhälsan [53]. Det tyska cyklistförbundet ADFC menar att en hjälmlag skulle ge en nettoförlust för folkhälsan[54]. Europeiska cyklistförbundet ECF och brittiska CTC är mot såväl hjälmlagar som hjälmkampanjer, bland annat för att kampanjerna överdriver riskerna med cykling[55]och att de skadar folkhälsan.[56][57] Det nyzeeländska cykelfrämjandet CAN menar att lagen om cykelhjälm inte fungerar som avsett och måste utredas.[58]
Nej, jag tycker inte vi ska ta bort kravet på bilbälten men jag tycker vi ska vara väldigt försiktiga med att införa ytterligare regler.
Gör som du vill; cykla utan hjälm, kör bil utan bälte, hoppa studsmatta utan skyddsnät, ät krossat glas till middag - jag tänker inte begränsa dina möjligheter till att leva ett liv som du känner är 'fritt'. Helt ärligt, gör det.
Men snälla, SNÄLLA, registrera dig som organdonator. Här är länken: http://www.livsviktigt.se/
Det räcker med ett bankID och tar max 20 sekunder av ditt liv, men kan rädda livet på någon annan.
 
Per Eskilsson Per Eskilsson skrev:
Om man bestämmer sig för att göra som vi gjorde dvs gräva för hand så är en hacka (korp, korphacka, pickaxe eller pikhacka) nästan ett måste. I alla fall i vår trädgård.
Varför grävde ni inte ner mattans hoppyta till samma nivå som gräsmattan när ni ändå lade så mycket energi på detta?
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Studsmattor för "nedgrävning" är konstruerade så att man ska gräva hålet aningen mindre och låta mattan vila på ben som står på marken.
 
  • Wow
Veronica.
  • Laddar…
Aha. Men då borde man väl kunna gräva ett större hål med ett mindre i mitten och få ner mattan hela vägen till gräsmattehöjd. Eller vad är poängen med att gräva ner om man ändå inte får ner den hela vägen. Visst skulle det bli snyggare att få en helt jämn yta i trädgården?
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
F
O O skrev:
Aha. Men då borde man väl kunna gräva ett större hål med ett mindre i mitten och få ner mattan hela vägen till gräsmattehöjd. Eller vad är poängen med att gräva ner om man ändå inte får ner den hela vägen. Visst skulle det bli snyggare att få en helt jämn yta i trädgården?
Jag har bekanta som gjort det där dom har byggt en stödmur i mursten så det nästan blir en helt lodrät vägg och studsmattan ligger mer eller mindre precis i nivå.
 
  • Gilla
Veronica.
  • Laddar…
Ja, jag var lite besviken att vår inte hamnade exakt i markhöjd. Men jag tycker att som vi har det är bra mycket bättre än en hög en, både för att den blir enklare att hoppa upp på, är mindre farlig och syns mindre.
 
OK. Fast vill man ha i markhöjd är det ju bara att gräva en grop med rätt djup. Kan ju inte vara så svårt när man redan har en grop att gräva lite granna till.
 
  • Älska
Veronica.
  • Laddar…
O O skrev:
Aha. Men då borde man väl kunna gräva ett större hål med ett mindre i mitten och få ner mattan hela vägen till gräsmattehöjd. Eller vad är poängen med att gräva ner om man ändå inte får ner den hela vägen. Visst skulle det bli snyggare att få en helt jämn yta i trädgården?
Du behöver en ganska stor luftspalt som gör att luften under mattan kan tränga ut enkelt när en stor hoppar höööögt.
 
  • Ledsen
Veronica.
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.