Hej!
Jag fick med stor glädje bygglov och startbesked för en tillbyggnad.

-tekniskt samråd och kontrollansvarig krävs ej.

-utstakning/lägeskontroll krävs.

Kommunen svarar inte på helgen, så jag frågar här.
Är det bara att börja bygga nu!?
Vad menas med utsakning/lägeskontroll?
 
Du får mäta ut hörnorna på tillbyggnaden. Beroende på var du bygger är det olika noga, mätning via GPS kan vara ett måste. Kommunen kan göra utmätning mot ersättning. Men ring och kolla hur noga det är.
 
Utstakning görs innan man börjar bygga, lägeskontroll görs oftast efter att grunden är klar.

Det finns ingen officiell behörighet för att göra detta, så det kan vara lite olika mellan kommunerna vad de kräver. Vissa kommuner kräver att kommunen själv gör detta, eller nån de har godkänt, (oftast nån komunanställds svåger som kan ta hutlöst betalt...). Andra kommuner kräver bara att det är en sakkunnig.
 
  • Gilla
Fredrikfr
  • Laddar…
Oki, så en utstakning krävs innan jag kan göra något Mao.
I dokumentet står "I detta ärende krävs utstakning och lägeskontroll. Kostnaderna för utstakning och/eller lägeskontroll debiteras separat av Geografiskt Information."
 
Du vet väl ungefär vart huset skall stå? Du kan börja gräva för avlopp, vatten, el, grund osv. I mitt fall var de som satte ut och gjorde grunden godkända av kommunen att göra lägeskontroll så de skickade bara in ett intyg på att läget var korrekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.