Behöver hjälp med vår gräsmatta, känns som att vi snart ger upp. Sådde gräsmattan för 5 år sen, en höst då det regnade mycket. Resultatet blev ojämnt och glest. Har sedan dess varje år dressat mattan för att få den jämnare, men den har aldrig varit riktigt bra. En del mossa har börjat växa i den. Gödslat och har vi gjort flera gånger/säsong, liksom stödsått efter vintrarna. I år är dock mattan i värre skick än någonsin, så i princip hela mattan dött. För två veckor sedan dressar vi, sådde nya frön och gödslade. Har sedan dess vattnat varje kväll då det tyvärr inte kommit något regn. Men än så länge växer enbart ett par enstaka tussar fram. Vad är problemet. Vi ger snart upp!
 
  • Ojämn och gles gräsmatta med döda partier och enstaka gröna tussar framför ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
L Liindaaa skrev:
Har sedan dess vattnat varje kväll då det tyvärr inte kommit något regn.
Vet inte vad du har haft för väder men gräsfröna måste vara ständigt fuktiga för att gro. Här nere får man ofta vattna flera gånger om dagen för att det inte ska torka upp när man sår i maj (oftast mycket bättre att så i augusti när det är fuktigare). Sen kan ju den allra första gräsroten ogilla om det är för mycket kväve i marken utan det är bättre att gödsla efter att gräset har börjat växa (förutom om jorden inte innehåller någon näring alls).

Hur tjockt är matjordslagret?
 
Du kanske missat att trycka till fröna? Till exempel med gallervält?
 
Knappast optimala förhållanden för grässådd i maj, även utan varmebölja. Jordanalys, som någon skrev ovan, är ett första steg. Sen finns det enkla sätt att kolla jorden själv. Hur kompakt är den? Hur mycket daggmaskar? Hur djupt matjordslager? Hur genomsläppligt? Gräv en grop, fyll med vatten och se hur snabbt det rinner undan. Med mera.
Jag tror att ni måste lägga om, men innan dess måste ni veta vad problemet är.
 
Är det en stor gräsmatta? Jag skulle rekommendera att täcka gräsmatta men fiberduk om den inte är alltför stor. Finns billig på biltema.

Jorden måste vara konstakt fuktig under hela sådden för den ska ta sig. Räkna med 14-21 dagar innan de första stråna tittar upp om du valt en lite finare gräsblandning. Slarvar ni med vattningen en dag kan hela sådden vara förstörd om ni har otur. Vattna minst två gånger per dag om det är soligt.

Jag tycker det tar sig bäst om man sår först och toppdressar över.

Hur länge har du vattnat på kvällarna? Det gräs som finns kvar ser snustorrt ut, misstänker att ni varit snåla.
 
Vid stödsådd förlorar man ofta mycket frön. Jag rekommenderar frön, dressjord, gallervält. Välj slutet av augusti/september av ovan anledningar!
 
Tack för alla tips! Några veckor senare ser det ut såhär, lite bättre men inte bra. Försöker vattna varje kväll när det inte kommit regn, ca 20 min med vattenspridare på varje ställe . Tomten är på ca 1000 kvm, så tar tid. Regn har det varit snålt med. Någon undrade över matjordslagret, är ca 15-20 cm, på något ställe lite mindre då det tyvärr blev ojämnt i början. Har försökt dressa upp dessa ställen men ser att det behövs mer.

Får kanske försöka med ovanstående tips igen till hösten så kanske det tar sig bättre. Eller om vi måste göra om allt. Hur lång tid ska det ta för gräsmattan att bli tät?
 
  • Patchy lawn with areas of lush green grass and bare spots in front of a house with swings.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Kalkat nån gång? Rätt ph är ju en förutsättning för att gödningen skall göra nån nytta. Med tanke på att ni får mycket mossa trots gödsling.

Gör en jordanalys så vet ni. Det där behöver du inte göra om, gräset ser djupgrönt ut så näringsbrist är det inte. Kanske dress och en omgång stödsådd i Augusti så tror jag ni är hemma sen.
 
Hur ser det ut nu i vår med din gräsmatta? Håller ju på med liknande "projekt" med att försöka få igång gräsmattan...
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.