ullet
Hej, vi planerar att göra en utbyggnad av vår hall, eller egentligen bygga igen en gång som går mellan garage och hus för att binda samman dessa två delar. Gången är idag överbyggd, och takhöjden är inte så generös. På grund av det (för att få en takhöjd på 240 cm som krävs enligt kommunen) är vi tvungna att välja en lägre golvnivå än övriga huset (-15 cm).

Jag har ritat in en ramp för att man ska kunna komma in i den gamla delen av huset, men jag funderar på om det krävs att man även ska kunna komma ut på baksidan, i så fall har vi problem, då det inte ryms en ramp till den nya altandörren på baksidan med godkänd lutning (och den gamla som redan finns är för smal för att vara tillgänglig enligt dagens regler).

Är det nån som vet, måste jag rita in en bredare altandörr i den gamla delen, eller tror ni jag kan få igenom det som det ser ut idag? Har pratat med bygglovshandläggare, men han var väldigt svävande på den punkten.

Bifogar planritning och sektionsritning.
 
  • Planritning av en utbyggnad som visar hall, ramp, garage och anslutande rum i ett hus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Sektionsritning av ett hus med markerade nivåskillnader, takhöjd och inritad ramp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Vid små förändringar/tillbyggnader brukar det inte krävas att tillgängligheten blir bättre, men det är kommunen som sätter gränserna. Huset i övrigt ser ju ut att ha vissa problem när det gäller tillgänglighetskraven också.
 
Lurigt. Bästa anpassningen i detta hus vore ju möjlighet att sätta in en enkel hiss av den typ de har på många lokaltåg, där man rullar in i perronghöjd, trycker på en knapp, så åker hela golvet upp två trappsteg. Då får man tillgängligheten till baksidan även för andra saker än rullstolar.

Är det kedjehus, så att garaget sitter ihop med grannen hus?
 
BirgitS
Anna_H Anna_H skrev:
Bästa anpassningen i detta hus vore ju möjlighet att sätta in en enkel hiss av den typ de har på många lokaltåg, där man rullar in i perronghöjd, trycker på en knapp, så åker hela golvet upp två trappsteg
Fast det är ju inte så bra om det krävs el för att en utrymningsväg ska fungera vid brand.
 
ullet
Anna_H Anna_H skrev:
Är det kedjehus, så att garaget sitter ihop med grannen hus?
Ja, det är ett kedjehus som sitter ihop med grannarna på båda sidorna.

Hiss vore kanske ett alternativ, men ja g har inte hittat någon lösning som inte kostar skjortan ifall dom skulle komma på att kräva att vi faktiskt monterar det för att få slutbesked.
 
Det där hust går väl ändå inte att bo i som handikappad (enligt boverket) då det saknas toa som går att vända i samt sovrum i entréplan. Borde inte det vara argument för att slippa anpassa alls?
 
G gusvo085 skrev:
Det där hust går väl ändå inte att bo i som handikappad (enligt boverket) då det saknas toa som går att vända i samt sovrum i entréplan. Borde inte det vara argument för att slippa anpassa alls?
Nej, det kan istyället vara ett argument för att anpassa även det.

Argumentet ska istället vara att det är en mindre ombyggnad, och som iallafall inte försämrar tillgängligheten. För det är ju trappa in i huset idag, att det trappsteget i fortsättningen hamnar inomhus är ju inte en försämring.

Mindre ombyggnader ska inte generera krav på tillgänglighet.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
ullet
Två vändor senare med kommunen och jag är på väg att ge upp processen, kommunen kräver för stora ändringar och ingrepp för att det ska vara värt det...

Dom kräver som sagt 240 cm takhöjd, och viker inte från det. Det betyder att golvet måste sänkas 15 cm under husets golvnivå och jag får mycket mindre isolering i taket än vad jag önskar. Rampen för det steget blir då ca 180 cm (som på ritningen ovan), och passerar dörren till förrådet, som då måste flyttas in i garaget (detta är en befintlig dörr) för att dom kräver att förrådet ska vara tillgänligt, och det ryms inte någon ramp till den nya altandörren mot baksidan, så den delen måste ingå i vilplanet och altandörren höjas upp, alltså trappsteg på både in- och utsida i normalfallet.

Uppenbarligen vill inte min kommun att det ska gå att bygga ut ett sånt här hus så jag har avbokat snickaren jag hade prel.bokat.
 
BirgitS
Är det bara tjänstemän som uttalat sig hittills?
För många politiker kan tycka annorlunda än tjänstemännen så det kan löna sig att se till att det kommer fram till politikerna i nämnden i stället.
 
När vi sökte (och fick) bygglov för att göra om våran 'lokal' till bostad så fick vi veta att man behöver ett badrum, sovrum, kök och sällskapsutrymmen tillgänglighetsanpassade i entréplanet. Är köket tillräckligt stort kunde man slå ihop det med sällskapsutrymmet.

Varför måste förrådet vara tillgängligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.