Hej
Har köpt ett hus från -78, radhus med källare. Vid besiktning upptäcktes att plastmattan släppt lite vid ena golvbrunnen i tvättstugan i källaren. Jag skulle behöva lite råd. Golvbrunnarna är original i gjutjärn så dessa behövs bytas såklart. Plastmattan lika så.

Vad skulle det kosta att ta in hjälp att bila upp golv, byta 2 st golvbrunnar och lägga ny plastmatta? Hur länge måste betongen härda innan man kan återställa (dvs lägga ny matta)?

Tack!
 
Endast plastmatta på golv eller även väggar?

Finns snabbtorkande betong, beroende på tjcoklek bara några dagar.
 
H huggan skrev:
Endast plastmatta på golv eller även väggar?

Finns snabbtorkande betong, beroende på tjcoklek bara några dagar.
Tänkte på golvet enbart. Inte bestämt mig hur jag gör med väggarna. Där sitter någon sorts "vattentålig tapet" (inte tjock våtrumstapet)...
 
BirgitS
Det behövs inte tätskikt på väggarna i tvättstuga, förutom 5-10 cm uppvik av golvets tätskikt. Tapeten skulle du ju kunna riva ner och så måla väggarna i stället.

När ni i alla fall byter matta och bilar bort golvbrunnarna kanske det är lika bra att även byta avloppsrören som går i golvet så att ni inte behöver byta mattan igen om 10 år eller så när något rör i golvet går sönder.
 
Yta på rummet?
 
H huggan skrev:
Yta på rummet?
Ca 2,5 x 4,5 m; dvs 11-12 kvadratmeter
 
Runt 20.000:-.
Då görs detta:
Rivning befintlig matta
Uppbilning och byte av två golvbrunnar
Flytspackling med fall
Läggning av ny våtrumsmatta

Kan du nyttja ROT så blir det mindre.
 
  • Gilla
MariaFrost och 1 till
  • Laddar…
S
H huggan skrev:
Runt 20.000:-.
Då görs detta:
Rivning befintlig matta
Uppbilning och byte av två golvbrunnar
Flytspackling med fall
Läggning av ny våtrumsmatta

Kan du nyttja ROT så blir det mindre.
Det där lät alldeles för billigt.
 
Jag har en lista med fasta priser från en mattläggare som jag utgår ifrån. Så det är inte långt ifrån.
 
H huggan skrev:
Jag har en lista med fasta priser från en mattläggare som jag utgår ifrån. Så det är inte långt ifrån.
Håller med att det lät billigt.
Kan du speca upp det?
 
500:- för golvmattan per kvm inklusive uppvik, blir 6000:-. Flytspackling 250:- per kvm ger 3000:-. Bila bort två golvbrunnar, montera dit nya och gjuta tar max 8 timmar a 550:-, blir 4400:- plus 1500:- material. Riva bort limmad plastmatta har jag för mig att vi betalar 100:- per kvm vilket blir 1200:-.
16.100:- totalt.
 
  • Gilla
Malin_Json
  • Laddar…
Flytspacklingen är dock max 5 mm så finns inget fall alls så kan det kosta dubbelt upp.
 
M
H huggan skrev:
Flytspacklingen är dock max 5 mm så finns inget fall alls så kan det kosta dubbelt upp.
Hej, är din hantverkare i Kalmar? Har du fortfarande kontaktuppgifter?
 
Om det är en oisolerad betongplatta (mycket sannolikt i källaren) så råder jag dig att lägga klinker i stället. Den är mindre känslig för fukt.

Jag gjorde en liknande operation nyligen.

Jag gjorde följande jobb själv: Rivning av plastmatta, renslipning (sk "flexning") av hela betonggolvet, bilning och byte av två brunnar samt igengjutning. Jag köpte också klinker själv.

Fick hjälp med flytspackling och läggning av klinker samt ett diffusionsöppet tätskikt. Jag betalade 55000kr efter ROT. Inte så billigt, men resultatet blev mycket bra och jag är nöjd. Ska tilläggas att även kakling av en intilliggande dusch samt komplettering med klinkersockel i hela utrymmet ingick i det priset. Ca 16kvm.
 
M MoveMe skrev:
Hej, är din hantverkare i Kalmar? Har du fortfarande kontaktuppgifter?
Nybro Golv är det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.