Vi ska bygga ut vårt hus och kommer därmed att få äran att köpa nytt kök. Vi har kollat lite och fastnat för Kvik mano och HTH Horizon vit. Vi är även lite nyfikna på om Ikea kanske har en liknande (dvs stora vita handtagslösa lådor).

Har ni åsikter om för eller emot det ena eller andra? Har ni kanske valt en av dessa själv och kan berätta om ungefärlig prisnivå?

Jag har förutfattade meningar om att prisläget är så här: dyrast är HTH, sen kommer KVik och sist Ikea.

Vi måste förstås ge oss ut och be om offerter så småningom, men det vore intressant att få lite tips först.
 
Till vårt nybyggda hus har jag valt IKEA Lidingökök, alltså inte alls i samma stil som du vill ha. Vill ändå berätta att IKEA lämnar 10 års garanti på köksstommarna/-luckorna och 5 år på vitvaror. Valde dock deras dyrare bänkskiva med underlimmad.

På IKEAs hemsida kan man dessutom ladda ner ett program för sitt egna köksbygge och få en ungerfärlig prisuppgift på vad köket kommer att kosta.
 
Vi har byggt KVIK mano. Det är nog rätt billigt, har för mig att exakt samma saker (stommar och luckor) hos Tibrokök skulle kosta mer än det dubbla, men då var det iofs ihopmonterat.

Enda nackdelen med just MANO är att det är rätt begränsat med varianter på skåp osv.. Exempelvis finns inga hörnskåp med "snurr". Bredder på vanliga underskåp är också rätt begränsat urval på. Tror inte det finns några 30-skåp exempelvis.

Tycker inte att de inbyggda handtagen blir så grisiga heller som man kan tro. Räcker att torka bort lite då och då. Inte mer än vanliga luckor.

Vi har också monterat IKEA skåp i tvättstugan. Jag kan inte märka någon kvalitetsskillnad egentligen. IKEA har nog bättre monteringsanvisningar och förpackningar. Från KVIK kommer grejerna lite huller om buller.
 
Nu har vi varit på Kvik där vi hade bokat tid med en av deras kökskonsulenter. Vilken besvikelse. Hon var tyvärr inte alls bra. Dels så svarade hon i telefon och tog andra kunder... Var det inte därför vi hade bokat tid - för att slippa det?!

Sen var hon oseriös och kunde inte alls ge oss de råd och smarta tips som vi var ute efter. Vi gick därifrån med en urdålig ritning.

Sen var vi hos HTH och fick ett jätteproffsigt bemötande. Han ställde precis de rätta frågorna och snart ska vi dit för att få se ett förslag. Spännande!

Jag misstänker att HTH kommer vara mycket dyrare, men om man bara får en bra ritning så är det inte omöjligt att man kan beställa samma sak hos Kvik istället. Hos Kvik gick stommar etc på cirkus 53 000:- (exkl vitvaror, bänkskiva etc) och hos HTH tror jag säkert att det blir det dubbla.

Hm, jag gillade HTH direkt... och dessutom får man hem skåpen ihopmonterade istället för platta paket som hos Kvik...
 
Har också lite taskiga upplevelser kring en kvinnlig kvik:are.. men däremot desto bättre över en kollega till henne. Sen kan man såklart även få kvik-kök monterade om du så vill. Vi valde till slut kvik och har börjat montering av stommar i helgen.. lite pyssel kan man väl säga och inte helt självklart.. men det ska nog gå bra till slut!
 
Har varit hos både Kvik och Hth samt Puustelli. Det blev till slut Ikea då jag inte kunde förmå mig att betala så mycket mer för stommarna och luckorna. Visst hade det varit skönt med ihopmonterade skåp/bänkar men det gjorde man rätt snabbt ändå. Har nu ett abstrakt kök där vi just ska kakla. Lätt att sätta upp var det iallafall :)

Fick bra service av Puustelli och Hth. Sämre av Kvik (Kungens kurva). Däremot bra service från Kvik när vi köpte bänkskivorna genom dom så det kanske beror på vilket humör de har vaknat på......
/Dette
 
Pans skrev:
Nu har vi varit på Kvik där vi hade bokat tid med en av deras kökskonsulenter. Vilken besvikelse. Hon var tyvärr inte alls bra. Dels så svarade hon i telefon och tog andra kunder... Var det inte därför vi hade bokat tid - för att slippa det?!

Sen var hon oseriös och kunde inte alls ge oss de råd och smarta tips som vi var ute efter. Vi gick därifrån med en urdålig ritning.

Sen var vi hos HTH och fick ett jätteproffsigt bemötande. Han ställde precis de rätta frågorna och snart ska vi dit för att få se ett förslag. Spännande!

Jag misstänker att HTH kommer vara mycket dyrare, men om man bara får en bra ritning så är det inte omöjligt att man kan beställa samma sak hos Kvik istället. Hos Kvik gick stommar etc på cirkus 53 000:- (exkl vitvaror, bänkskiva etc) och hos HTH tror jag säkert att det blir det dubbla.

Hm, jag gillade HTH direkt... och dessutom får man hem skåpen ihopmonterade istället för platta paket som hos Kvik...
Var du möjligen i Barkaby?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.