S
Är i full färd att renovera badrummen och tvättstugan och står inför ett dilemma. På ytterväggarna sitter gipsskivor och resterande väggar sitter spånskivor utan gips bakom. Jag tog kontakt med ett firma som har renoverat några badrum åt mig och hörde om det var några några problem att det var spånskivor på vissa väggar. Det svar jag fick var att spånskivor kunde röra sig och då spricker våtrumsmattan? Men på golvet är det ju också spånskiva, borde det inte vara samma problem där i sådan fall?
 
Golvspån har ju profilerade skarvar som ska limmas. Det har du inte på väggen va?
 
S
Nej, det har du rätt i. Men om det rör på sig, rör väl hela spånskivan på golvet om allt rör sig? Oavsett om den är limmad.
 
S Stadsfiskalen skrev:
Nej, det har du rätt i. Men om det rör på sig, rör väl hela spånskivan på golvet om allt rör sig? Oavsett om den är limmad.
limmad mot golv reglar och mot varandra.
sen ska du kanske på med fallspackel?
 
Skillnaden är att på väggarna sliter rörelserna i svetsen.
Men spån ska inte va ett problem.

Därimot så ska jag säga att erfarenhet talar imot.
Det är väldigt mycket som är godkänt/ok teoretisk som inte funkar praktisk.
Skulle rekommendera att skruva ett lager Gips på resterande väggarna. Är ju trots allt inga pengar.
 
  • Skärmdump av en byggnormstabell som visar underlag och överflaten för vinylbeläggning på vägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
varje skarv på spånskivorna kommer att synas efter ett tag ,nån vecka eller månad .
spelar ingen roll hur mycket du skruvar eller spacklar spånskivorna det kommer att röra sig ändå .
Talar av 20års erfarenhet som golvläggare
Så upp med ett lager gips på spånet
 
  • Gilla
Ragganof
  • Laddar…
Hur går det med hörnen då? Man kan ju knappast skruva gips runt dom. Min 40 åriga erfarenhet är att det är i hörnen på varje rum man ser att det rörs i trähus.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.