Jag tänker sätta upp slät liggande panel i badrummet som ska laseras vit, men jag ska ha kakel ovanför handfatet som är 120cm bred, vad ska jag ha som underlag just där gips? eller ska jag sätta gips även under panelen så kommer dom i samma nivå som kaklet.
 
liggande panel? Blir den inte kondens- och vattendroppar kvarhängande på dom horisontälla kanterna? Det behöver inte bli så men i fall....bara en fundering....
gaia
 
I vårat förra hus var det panel på väggarna i badrummet, som suttit sen början av 70-talet, den var hur fin som helst, när vi renoverade badrummet 2002 och rev panelen fanns det inga tecken på fuktskador. Håller på att bygga ett lösvirkeshus, så nu vill jag ha panel igen i mitt badrum, är inte intresserad att ha kakel på alla väggar förutom i duschhörnan.
 
hur har du tänkt lösa det med fuktspäären? är inne på samma ide.
 
Vi funderar också på att sätta panel. Vi kommer ha våtrumsmatta (standard från fabriken) i badrummet, och jag skulle vilja klä ena väggen med panel, samt kakel över tvättstället. Vad behöver man fixa med underlaget då tro?

Hörde ett par bekanta som satt kakel direkt på våtrumsmattan - bara just över tvättstället, men kan man verkligen göra så? Eller är det att be om trassel?

Kan man i så fall också sätta panel direkt mot våtrumsmattan och bara täta med silikon mot kanterna och där man skruvar fast panelen. Eller ska man ha luftspalt?

Svårt detta... någon som vet?

 

Hej Falken60

Vi har benyttet "Panelskivan" i vort baderum. De er kläbet direkte på gibspladen, der er sikret med et 1 mm tykt lag fugtspär.
Det funker meget godt. I duschhörnet er der naturskiffer, som også ligger på gulvet.

Mvh

JCS
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.