I mina föräldrars område har vanliga luft-luft värmepumpar blivit ett vanligt inslag. Det började med att en granne köpte en sådan till sitt garage, då började flera andra också göra det då det är ett billigt och effektivt sätt att värma upp isolerade garage. Sen byggde en granne en pool och satte då dit en poolvärmepump, och nu har två andra grannar gjort samma sak. Vart monterar man då dessa aggregat? Givetvis där man själv störs minst t.ex. på baksidan av poolhus, förråd och garage. Tomterna är ganska smala men långa vilket innebär att grannarnas respektive garage står ca 1 meter från tomtgräns och föräldrarnas altan ligger ca 4 meter från tomtgräns i båda riktningar. Detta har aldrig varit något bekymmer då garagen avskärmar uteplatserna.

Nu har det slumpat sig så att båda föräldrarnas grannar har skaffat pool och också garagevärmepumpar. Resultatet har blivit ett extremt bullrande ljud (ursäkta språket), vilket jag först märkte när vi var hos dem och firade midsommar. Det var alltså 4 luftvärmepumpar som stod och bullrade och gav ett väldigt störande ljud, tyckte vi alla som var där. Föräldrarna i fråga hör lite sämre och har väl inte uppmärksammat problemet som vi med normal hörsel.

Med tanke på alla dess regler som finns i detta land för bygglov, rivningslov och så vidare för byggnader som inte låter någonting eller stör på något sätt, finns det verkligen inga regler eller tillstånd för att sätta upp bullrande ventilationsaggregat i tättbebyggt område som t.ex. villaområden med små tomter?

Jag motsäger mig inte att de inte ska få ha värmepumpar, men dessa borde väl rimligtvis placeras så att de inte skapar onödigt mycket surr och oväsende för grannar. En vettigare placering hade kunnat vara på deras altaners gavlar, med en ljuddämpande plank som vetter mot mina föräldrars tomt kan jag tycka. Då blir det en aningen mer "neutral" placering.

Jag är lite rädd att detta dessutom kan sänka värdet på huset/göra det mer svårsålt, för det bullrar väldigt mycket var man än befinner sig på baksidan, sommar som vinter, dag som natt.

Vänligen
HLH
 
Det finns regler för buller, så om det uppfattas som störande så ska man anmäla det till kommunen.
 
....eller pratar man med grannarna och ber dem flytta på aggregaten eller montera någon form av bullerskydd.

Nu är det ju faktiskt dina föräldrar som bor där och inte ni så om dom inte störs av det och inte vill prata med grannarna så är det här faktiskt inget problem.

Värdesänkning den dagen det ska säljas? Absolut kan det spela in. Men det är egentligen de nya ägarnas bekymmer.
 
useless useless skrev:
Det finns regler för buller, så om det uppfattas som störande så ska man anmäla det till kommunen.
Tack för svaret, men detta känns lite som att sätta lås på dörren efter att tjuven har varit där.

Anledningen till att jag frågar är att mina föräldrars grannar fick brev från kommunen om att yttra sig när föräldrarna för några år sedan monterade solpaneler på sitt hus, en montering som på inget sätt jag kan komma på kan vara störande för någon i närheten, grannfastigheterna ser knappt ens installationen och kan omöjligt ha något att invända mot den. Men bullrande kyl/värmeaggregat kan man tydligen montera upp hur som helst utan att ens prata med grannen.

/HLH
 
Det finns väl en massa olika störande verksamheter man får dra igång utan att fråga? Visar det sig i efterhand att man stör för mycket så blir man skyldig att åtgärda det.

Därför är det ju bättre att det finns generella regler som reglerar buller än att man ska försöka reglera varenda typ av bullerkälla.
 
H Holmspel skrev:
....eller pratar man med grannarna och ber dem flytta på aggregaten eller montera någon form av bullerskydd.

Nu är det ju faktiskt dina föräldrar som bor där och inte ni så om dom inte störs av det och inte vill prata med grannarna så är det här faktiskt inget problem.

Värdesänkning den dagen det ska säljas? Absolut kan det spela in. Men det är egentligen de nya ägarnas bekymmer.
Du har såklart rätt, men då det verkar väldigt vanligt med denna typ av aggregat som 1) Ofta låter ganska mycket, speciellt om de är felmonterade eller har snurrat några år) och 2) Ofta monteras så att montören själv inte blir påverkad av ljudet) Man riskerar ju att bli lite "Ove" om man ska påpeka saker för grannen efter att montaget redan skett. Varför skulle grannen vilja flytta en befintlig installation för att den stör dej? Detta känns som en totalt vettig sak att söka nån sorts bygglov eller i alla fall grannyttrande samt typinstallation med bullerdämpande lådor eller liknande. Vad händer sen när aggregatet börjar skramla och lagren blir sämre. Ska jag då ringa på hos grannen och ytterligare påpeka, du det är dags att byta ut din värmepump/serva den då då den bullrar ännu mera nu när den har några år på nacken.

Är det inget bekymmer för de som ska sälja fastigheten att ingen vill köpa den? Är du köpare går du väl en sväng på tomten? Och hör du detta buller kommer du garanterat att vända på klacken. Jag förstår inte varför det enbart är köparnas bekymmer...

Jag är generellt sett mot en massa förbud och tillstånd för saker och ting, men om man behöver granntillstånd för att bygga en friggebod som normalt sett inte stör över huvud taget, borde det väl rimligtvis även krävas nån sorts tillstånd att montera ett bullrande ventilationsaggregat på denna?

Det jag efterlyser borde vara nån sorts krav på installation t.ex. för bullerdämpande åtgärder om installationen är närmre än X meter från grannen. Det är inte helt orimligt väl? Idag behöver man ju till och med söka tillstånd om man ska byta ytterdörr eller sätta in ett fönster eller byta färg på sitt hus... :)
 
Det är ju inte heller förbjudet att köpa en motorgräsklippare, men du får inte använda den så att du stör grannarna. Samma sak gäller för en värmepump - Du får inte montera/använda den om den kan störa grannarna.

Så att det skulle vara helt fritt fram att sätta upp dom vart som helst är fel. Däremot är det säkert folk som inte vill/vågar påpeka för grannen att dom blir störda. Eller så vägrar grannen att förstå att värmepumpen stör. Då får man gå via kommunen.
 
H hemljuvahem86 skrev:
Nu har det slumpat sig så att båda föräldrarnas grannar har skaffat pool och också garagevärmepumpar.
H hemljuvahem86 skrev:
Det var alltså 4 luftvärmepumpar som stod och bullrade och gav ett väldigt störande ljud,
Bor föräldrarna också längst ner i Sydsverige?
I så fall förstår jag inte varför man har en värmare igång för garaget, speciellt inte mitt i sommarens värmebölja.

För övrigt borde man väl kunna komma överens med grannarna att bara köra t.ex. poolvärmaren t.ex. på förmiddagen, när få sitter ute på sin uteplatser.
 
H hemljuvahem86 skrev:
Du har såklart rätt, men då det verkar väldigt vanligt med denna typ av aggregat som 1) Ofta låter ganska mycket, speciellt om de är felmonterade eller har snurrat några år) och 2) Ofta monteras så att montören själv inte blir påverkad av ljudet) Man riskerar ju att bli lite "Ove" om man ska påpeka saker för grannen efter att montaget redan skett. Varför skulle grannen vilja flytta en befintlig installation för att den stör dej? Detta känns som en totalt vettig sak att söka nån sorts bygglov eller i alla fall grannyttrande samt typinstallation med bullerdämpande lådor eller liknande. Vad händer sen när aggregatet börjar skramla och lagren blir sämre. Ska jag då ringa på hos grannen och ytterligare påpeka, du det är dags att byta ut din värmepump/serva den då då den bullrar ännu mera nu när den har några år på nacken.

Är det inget bekymmer för de som ska sälja fastigheten att ingen vill köpa den? Är du köpare går du väl en sväng på tomten? Och hör du detta buller kommer du garanterat att vända på klacken. Jag förstår inte varför det enbart är köparnas bekymmer...

Jag är generellt sett mot en massa förbud och tillstånd för saker och ting, men om man behöver granntillstånd för att bygga en friggebod som normalt sett inte stör över huvud taget, borde det väl rimligtvis även krävas nån sorts tillstånd att montera ett bullrande ventilationsaggregat på denna?

Det jag efterlyser borde vara nån sorts krav på installation t.ex. för bullerdämpande åtgärder om installationen är närmre än X meter från grannen. Det är inte helt orimligt väl? Idag behöver man ju till och med söka tillstånd om man ska byta ytterdörr eller sätta in ett fönster eller byta färg på sitt hus... :)

Såg att fingrarna inte följde med tankarna :p

Vad jag menade var att gör föräldrarna inget åt bullret så är det nya ägarnas problem.

Eventuell värdesänkning är såklart er familjs bekymmer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.