Skulle det vara okej att placera ett frånluftsdon i överkant av ett öppet överskåp? Eller skulle det här påverka luftflödet?

Jag tycker det är så fult att bryta takanslutningen med ett frånluftsdon, och tänkte att det kunde vara ett smart sätt att dölja det. Man får förstås inte placera något i översta hyllan då.

Det skulle då vara ett 20-skåp, som precis rymmer donet. https://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/80252112/
 
  • Ritning av kök med måttangivelser, markerad plats för frånluftsdon i överkant av överskåp.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det en Brf eller ett hus du har?
Är det Brf så se upp med vad du gör. Ventilationen måste uppfylla vissa krav och ska regelbundet besiktigas.
 
BRF! Absolut. Jag har hört med dem, men då sades det bara att jag placerar den "nånstans där man kan komma åt att justera donet". Nu är fastighetsskötaren på semester, annars hade jag frågat det här också.
 
OK. Vågar inte säga något bestämt. Men att det ska var tillgängligt för inspektion, rengöring och mätning är ett måste.
 
Jag har påpekande i min BR. Köket är bytt till nyare IKEA med djupare överskåp än tidigare, så donet sitter nån cm in över skåpet, och går inte att komma åt med flödesmätaren.

Lösningen är dock enkel, jag får fixa en adapter så mätaren går att använda, det kan ju du oxå göra, så borde det inte vara nått problem.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
C
I vår BRF har vi fått OK på liknande lösningar när donet blivit inbyggt, men det är med viss tveksamhet. Känns inte optimalt - gör något smartare/bättre/snyggare nu när du hanterar det på planeringsstadiet.
Snyggast är väl sätta en täckbit, förlänga kanalen och flytta fram donet till framkant?
 
C cpalm skrev:
I vår BRF har vi fått OK på liknande lösningar när donet blivit inbyggt, men det är med viss tveksamhet. Känns inte optimalt - gör något smartare/bättre/snyggare nu när du hanterar det på planeringsstadiet.
Snyggast är väl sätta en täckbit, förlänga kanalen och flytta fram donet till framkant?
Tänker du på att placera det utanpå helt synligt? Är lite det jag vill undvika då jag tycker de alltid ser så malplacerade ut i köken.
 
C
Emil Stenqvist Emil Stenqvist skrev:
Tänker du på att placera det utanpå helt synligt? Är lite det jag vill undvika då jag tycker de alltid ser så malplacerade ut i köken.
Ja, precis.
He he, antar att synligt = malplacerat utifrån ditt resonemang? Det är ju en utmärkt placering utifrån ett funktionellt perspektiv.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.