Hej!

Är spekulant på ett hus där garagets tak är uppfört med hjälp av lättbetong. Taket är platt och klätt med tjärpapp på utsidan. Vid visningen var jag upp på taket och såg att det bildades vattenpölar på taket. Gick sedan in i garaget och upptäckte att lättbetongtaket sviktar. Visste inte att betong kan svikta och uppskattar hänget mitt på betongelementen till ungefär 3-4 cm. Spännvidden för elementen är 3,6 m. Är detta någonting att oroa sig för? Inuti ser man även att det har varit vattenläckage genom pappen och där vissa element har börjat vittra och smula sig lite. Garaget är uppfört cirka 1970. Tacksam för svar.
 
  • Vattenpölar på ett platt garage tak klätt med tjärpapp, tecken på sviktande lättbetongunderlag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Casaloco
Hej, har varit med om sviktande lättbtg tak tidigare. Antar att det är så kallade lättbetongplank? Är säkert inget akut men tror att du på lite sikt behöver åtgärda det genom att förstärka med balkar på insidan och fixa uppbyggnad med fall på utsidan + nytt tätskikt.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Hej, har varit med om sviktande lättbtg tak tidigare. Antar att det är så kallade lättbetongplank? Är säkert inget akut men tror att du på lite sikt behöver åtgärda det genom att förstärka med balkar på insidan och fixa uppbyggnad med fall på utsidan + nytt tätskikt.
Elementen är cirka 40cm breda och med en tjocklek på cirka 15-20cm (svårt att mäta)
 
  • Tomt garage med radiatorer längs väggen och en träloftkonstruktion med svikt på cirka 3-4 cm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Casaloco
Har tyvärr inget bra svar på varför vissa lättbetongplank börjar svikta. Tror det beror på att själva elementen är ganska klena och att armeringen har dålig vidhäftning i lättbetong men det är bara min teori. Förstärka på insidan med limträ eller stålbalk under sviktande plank är min rekommendation.
 
Casaloco
Fast där jag stött på detta tidigare har inte alla element sviktar lika mycket utan mellan skarvarna har man sett att vissa plank sviktar ca 4 cm ner mer än intilliggande. Om alla plank sviktar lika mycket behöver det inte vara något fel förutom att avvattningen inte funkar optimalt.
 
Casaloco Casaloco skrev:
Fast där jag stött på detta tidigare har inte alla element sviktar lika mycket utan mellan skarvarna har man sett att vissa plank sviktar ca 4 cm ner mer än intilliggande. Om alla plank sviktar lika mycket behöver det inte vara något fel förutom att avvattningen inte funkar optimalt.
Tack för dina svar, alla sviktar lika mycket och varför tänker du då att det är lugnt? Kan de ha sviktat ända sedan garaget byggdes?
 
Casaloco
D dagochnatthus skrev:
Tack för dina svar, alla sviktar lika mycket och varför tänker du då att det är lugnt? Kan de ha sviktat ända sedan garaget byggdes?
Ja precis då kan de ha varit så från byggåret. Inte så sannolilkt att alla sviktar jämt om det skulle bero på någon skada/livslängds problem
 
Casaloco Casaloco skrev:
Ja precis då kan de ha varit så från byggåret. Inte så sannolilkt att alla sviktar jämt om det skulle bero på någon skada/livslängds problem
tack, då känns det lite bättre :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.