R
Jag använder plastlådor från IKEA som tråg.
 
S snoddas2 skrev:
Harr samma förutsättningar, sommarstuga vi besöker ett par gånger i månaden när det inte är semester.

i en backe bredvid växthuset har jag en 200l vattentunna som matar en bevattningstimer, Gardena T1030 card med en Gardena jordfuktighetsgivare. Till bevattningstimern är diverse droppmunstycken kopplade (Droppbevattningen har också kompletterats med diverse billiga munstycken från eBay)

Det kostade ett par tusenlappar, men fungerar kanonbra. Växthuset klarade sig själv utan problem någon vecka i stöten. Timern valde jag för att den går att använda med självtryck, alltså med typ vattentunna. Ca 20 tomat/gurkplantor klarar sig uppåt en vecka på en 200 liters vattentunna. Med en full IBC-tank skulle det säkert gå en månad, om än lite vildvuxet :).
Fungerar det bra med många munstycken på en lång slang? Eller har sista munstycket mycket mindre tryck än det första så bevattningen blir ”ojämn”?

Hur stor höjdskillnad mellan tanken och munstyckena tror du behövs? Räcker det typ en halvmeter eller behövs det betydligt högre än så?
 
M jonasba skrev:
Fungerar det bra med många munstycken på en lång slang? Eller har sista munstycket mycket mindre tryck än det första så bevattningen blir ”ojämn”?

Hur stor höjdskillnad mellan tanken och munstyckena tror du behövs? Räcker det typ en halvmeter eller behövs det betydligt högre än så?
Min tunna står max en meter ovanför, en halvmeter funkar säkert lika bra.
Tycker inte det är någon jätiteskillnad i tryck, men det beror väl på hur noga man tycker det är med vattningen.

Jag har en del justerbara droppmunstycken (finns billigt på eBay), men tycker det i praktiken gör lite skillnad. Det som växer i raden med fasta gardenamunstycken verkar trivas bra det med.
 
Vi har Gardenas system och är mycket nöjda.
Gardenas micro drip system kostar 700 spänn inklusive bevattningsdator och allt annat man behöver. Har svårt att se att det finns pengar att tjäna på ett eget hemmabygge om man inte har ett mycket stort växthus.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.