Jag kommer högst troligt att buda på en villa som ligger ute på hemnet för 1,400,000:-, det är ett renoveringsobjekt som har stått osålt ett tag nu. Liknande hus i området har gått för runt 2,300,000:-.

Som det framgår på bilderna är huset ett kråkslott på 180kvm + källare där i princip allt behöver renoveras. Tidigare var huset två lägenheter, jag har för avsikt att montera två kök, så att man enkelt vid behov kan slå upp en vägg och hyra ut en.

Är det här en rimlig kalkyl ifall jag gör det mesta, egentligen allt förutom badrum själv? Ikea kök och ”normal” modern standard.

Villa 180kvm + 90kvm källare

Fasad = 70,000:-
Tak = 70,000:-
Dränering = 40,000:-
Stambyte = 30,000:-
Badrum 1 & 2 = 100,000:-
Toalett 1 & 2 = 20,000:-
Kök 1 & 2 = 70,000:-
Altan = 30,000:-
Balkonger inkl. dörrar = 30,000:-
Bygglov = 10,000:-
Källare = 20,000:-
Marksten, häckar, staket = 50,000:-
Golv, väggar & tak = 40,000:-

Totalt: 580,000:-
 
  • Bild på en tvåvåningsvilla i behov av renovering med slitet exteriör och oordnad trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett tvåvånings renoveringsobjekt av en villa med synliga skador och omgiven av en övervuxen trädgård.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker dom flesta punkter är lågt räknade. Räkna med en miljon och ingen fritid i två tre år.
 
  • Gilla
Sven Thomas Jansson och 18 till
  • Laddar…
Fulkemisten
H huggan skrev:
Tycker dom flesta punkter är lågt räknade. Räkna med en miljon och ingen fritid i två tre år.
Ja. Tre år tar det nog minst om det är på fritiden det ska göras. Slå sen på 10 procent på den där miljonen för oförutsedda utgifter och värdera tiden för dig själv. Jag tycker det låter som överpris för kåken.
 
  • Gilla
Freddy_kruger
  • Laddar…
Det beror på var någonstans i landet huset ligger. Men om du ska få någon form av avkastning för ditt eget arbete ska du nog inte betala mer än 1.000.000kr om du ska hamna på värdet ca 2.300.000kr efter renoveringar.

Jag instämmer med övriga om att du räknat väldigt lågt på alla poster, möjligen inte staket och marksten. Sen beror resten på skicket. Men om det är ett ”kråkslott” på 180 m2, bör du nog räkna med renoveringskostnader på ca 5.000-6.000kr per m2.
 
Kök för 35000 stycket, är det bara Ikea stommar eller behöver du vitvaror också?

Samma med badrum för 50000 stycket, vad har du tänkt dig få för den summan om du hyr in ett företag?

Dessa poster är de som jag tycker du underskattat mest . Jag tror det blir minst dubbelt så dyrt. Övriga poster upp till 50% mer, förutsatt att du gör jobbet själv.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Vi gör allt själv och har räknat på att badrummen kostar ca 70 000 kr styck förutom VVS och el som hantverkare fixar. Så jag tror också du behöver öka på rejält för badrummen och toaletterna om du inte ska göra dem själv. Om inget annat för att VVS kostar mycket mer än man tror.

Köksposten måste också ökas på, speciellt om du ska ha två kök. Sen står det inget om vad du tänker för typ av renovering av källaren men där låter 20 000 kronor lite.

Som de andra säger, öka din renoveringsbudget med några hundra tusen. Om något sedan blir billigare är det bara en trevlig överraskning istället för någonting jobbigt.
 
Det är egentligen när det gäller ett fåtal punkter jag är osäker på kostnaden.

De senaste fem åren har jag renoverat två lägenheter jag bott i, en på 53kvm där allt förutom badrummet renoverades, den renoveringen gick på ca 65,000:-, sen en på 62kvm där allt inkl. badrum renoverades, denna gick på ca 110,000:-.

Att jag har räknat 50,000:- badrummen baserar jag på att tätskikt, kakel och klinker sätts av ett företag, kostnad ca 30-40,000:- beroende på storlek? Vatten och inredning monterar jag själv.

Balkong, troligen flytspackling, montering räcke, ny dörr inkl. bygglov är kostnader jag har svårt att uppskatta, samma med fasad och tak. Materialet för fasaden och taket är enkla att räkna ut, men t.ex. plåtjobb kring skorsten är betydligt krångligare att höfta kring :confused: Samma när det gäller stambyte inkl. nya tappvattenledningar.
 
H huggan skrev:
Tycker dom flesta punkter är lågt räknade. Räkna med en miljon och ingen fritid i två tre år.
Två-tre år känns som långt tid, jag har räknat med drygt tusen timmar, är jag helt ute och cyklar?

Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Ja. Tre år tar det nog minst om det är på fritiden det ska göras. Slå sen på 10 procent på den där miljonen för oförutsedda utgifter och värdera tiden för dig själv. Jag tycker det låter som överpris för kåken.
Hoppas man får den för under utgångspriset i så fall :cool:
Carro_D Carro_D skrev:
Vi gör allt själv och har räknat på att badrummen kostar ca 70 000 kr styck förutom VVS och el som hantverkare fixar. Så jag tror också du behöver öka på rejält för badrummen och toaletterna om du inte ska göra dem själv. Om inget annat för att VVS kostar mycket mer än man tror.

Köksposten måste också ökas på, speciellt om du ska ha två kök. Sen står det inget om vad du tänker för typ av renovering av källaren men där låter 20 000 kronor lite.

Som de andra säger, öka din renoveringsbudget med några hundra tusen. Om något sedan blir billigare är det bara en trevlig överraskning istället för någonting jobbigt.
Förhoppningsvis lyckas badrumsbudgeten hållas, allt beror på hur stora de är. Rör drar jag själv och med en standardtoalett och inredning från ikea behöver det inte bli fruktansvärt dyrt. Köken blir eventuellt aningen dyrare beroende på hur stora de är, vitvaror hittar jag oftast i Ikeas fyndhörna, t.ex. rostfri kyl/frys för 3500:- och induktionshällar för 1700:- styck.

P Pin skrev:
Kök för 35000 stycket, är det bara Ikea stommar eller behöver du vitvaror också?

Samma med badrum för 50000 stycket, vad har du tänkt dig få för den summan om du hyr in ett företag?

Dessa poster är de som jag tycker du underskattat mest . Jag tror det blir minst dubbelt så dyrt. Övriga poster upp till 50% mer, förutsatt att du gör jobbet själv.
Det är Ikeastommar i så fall, inkl. deras vitvaror. Mitt förra badrum landade på 45,000:-, dessa kanske blir aningen dyrare ifall de blir större.
 
A August Eriksson skrev:
Det är egentligen när det gäller ett fåtal punkter jag är osäker på kostnaden.

De senaste fem åren har jag renoverat två lägenheter jag bott i, en på 53kvm där allt förutom badrummet renoverades, den renoveringen gick på ca 65,000:-, sen en på 62kvm där allt inkl. badrum renoverades, denna gick på ca 110,000:-.

Att jag har räknat 50,000:- badrummen baserar jag på att tätskikt, kakel och klinker sätts av ett företag, kostnad ca 30-40,000:- beroende på storlek? Vatten och inredning monterar jag själv.

Balkong, troligen flytspackling, montering räcke, ny dörr inkl. bygglov är kostnader jag har svårt att uppskatta, samma med fasad och tak. Materialet för fasaden och taket är enkla att räkna ut, men t.ex. plåtjobb kring skorsten är betydligt krångligare att höfta kring :confused: Samma när det gäller stambyte inkl. nya tappvattenledningar.
Jag tror att det är rimligt att göra ett enkelt badrum för 50.000, om det inte är ohemult stort .. Jag har gjort ett mindre badrum för ungefär 90.000 kr, och då var ett badkar 20 kkr. Men då letade jag saker på blocket, köpte tex. porslin (handfat + toalett) för inga pengar alls ... MEN, du kommer inte kunna hålla kostnaden om du ska 1: följa "säker vatten", och 2: betala någon annan för att sätta tätskikt/kakel/klinkers. Med minimalt underarbete och plastmatta på vägg/golv är det nog inte orimligt ..

Det tog föv 4 månader, men då hade jag lite av ett liv bredvid ...

EDIT: Något jag inte kan se i din kalkyl är fönster? Hur är de? På bilden ser de .. tja .. kanske inte ut i nyskick?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Jag tror att det är rimligt att göra ett enkelt badrum för 50.000, om det inte är ohemult stort .. Jag har gjort ett mindre badrum för ungefär 90.000 kr, och då var ett badkar 20 kkr. Men då letade jag saker på blocket, köpte tex. porslin (handfat + toalett) för inga pengar alls ... MEN, du kommer inte kunna hålla kostnaden om du ska 1: följa "säker vatten", och 2: betala någon annan för att sätta tätskikt/kakel/klinkers. Med minimalt underarbete och plastmatta på vägg/golv är det nog inte orimligt ..

Det tog föv 4 månader, men då hade jag lite av ett liv bredvid ...

EDIT: Något jag inte kan se i din kalkyl är fönster? Hur är de? På bilden ser de .. tja .. kanske inte ut i nyskick?
Jag får se till att måtts upp badrummen där, har för mig att det är väldigt små, ca 5-6kvm styck.

Fönster har jag tänkt måla och kitta om, eller är det dumsnålt?
 
A August Eriksson skrev:
Jag får se till att måtts upp badrummen där, har för mig att det är väldigt små, ca 5-6kvm styck.

Fönster har jag tänkt måla och kitta om, eller är det dumsnålt?
Tror du kan få ut flera år till av fönstren om du kittar och målar samt byter tätningslister!

Ang badrummen håller jag med Dan_Johansson att det går att för 50 000 kr men bara om du gör jobbet. Bara tätskiktet kostade 10 000 kr för oss och badrummet var 3,6 kvadrat.
 
A August Eriksson skrev:
Två-tre år känns som långt tid, jag har räknat med drygt tusen timmar, är jag helt ute och cyklar?
Tusen timmar motsvarar 52 veckor med 20 h arbete varje helg. Så ett år skulle jag utan problem säga är för kort tid.
 
  • Gilla
Freddy_kruger och 2 till
  • Laddar…
Fulkemisten
H huggan skrev:
Tusen timmar motsvarar 52 veckor med 20 h arbete varje helg. Så ett år skulle jag utan problem säga är för kort tid.
Håller helt med. Det som räknas upp skulle jag gissa på tar minst dubbelt så lång tid. Kanske uppemot 3000 h. Orkar man köra varje helg i 2-3 år, det brukar dyka upp andra saker i livet också? Ska man bo i huset samtidigt?
 
Vi köpte en villa från 1976 som var väldigt nedgånget. Totalrenoverade, men vi behövde inte byta tak, fönster eller avlopp. Bytte all el, allt vatten, 2 badrum, alla ytskikt, ny vattenburen golvvärme, ny jordvärmeanläggning. Gjorde inget vid trädgården i samband med renoveringen mer än tog ned förvuxna tujor som växte över huset och sådde ny gräsmatta när jordvärmen var nedlagd. Detta är nu drygt 7 år sedan och renoveringen kostade drygt 1 miljon. Det tog oss 3,5 månad och vi hade fullt upp med arbetsledning och planering under den tiden, som mest var det över 10 personer som arbetade samtidigt på plats.
 
A
Det beror naturligtvis på vad du ska göra i de olika momenten. Är det på nivån riv ut och byt på det mesta, så kommer varken din tid eller din budget att räcka. Ett år för att renovera 270 kvm in och utvändigt, inkl tak, är inte realistiskt, dubbla tiden.

Ekonomiskt så kommer du att landa på mellan 750 000- 1 000 000, snarare än 580 000.

Om du går vidare, gör en tråd här, så att vi får följa dig!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.