Hej,

Jag skall måla vårt hus med järnvitriol och skall ha en liten mängd nigrosin i blandningen. Tyvärr har jag inte hittat någon butik som säljer detta, har ringt runt till olika färgaffärer. Någon som vet var man kan få tag på detta? Gärna i Göteborg med omnejd.
 
:surprised: Varför i hela friden ska du tillsätta Nigrosin? ???
 
Kanske för att färga järnvitriollösningen, men det borde finnas enklare medel att använda :-/

Nigrosin färgar väl i blåskalan om jag inte missminner mig, men är anledningen att du vill att den järnvitrilbehandlade fasaden ska stöta i blått eller är det för att se var du målat och inte ??

Berätta gärna hur du tänkt, flundra :), skulle vara intressant.

MVH//Christina.

*EDIT* OK, ditt svar hann komma medan jag skrev, men visst ger nigrosin en blå färg??
 
Det är för att få en lite annan nyans än den "vanliga" grå som järnvitriolen ger. Har varit runt och tittat på ett antal hus behandlade med järnvitriol och resultatet är väldigt varierande. Anledningen till det verkar vara hur mycket "väder och vind" som pinar fasaden. De delar som ligger skyddade ser i princip obehandlade ut även efter fyra-fem år. Jag tänkte att nigrosin skulle råda bot på detta. Har jag fel tror ni?
 
Ingen aning ang. det där med nigrosinets inverkan på järnvitriolbehandlingen, men vi "målade" vårt förra hus med järnvitriol utan någon som helst tillsats och det grånade runt om inom ngr. veckor, det var iof. helt nytt obehandlat virke.

Har dessvärre ingen kunskap om var det kan köpas men har för mig att det används även inom laboratorievärlden som färgämne för att kunna analysera/räkna vissa prov. Möjligen skulle också textilindustrin kunna ha några tips, om det nu inte är helt omodernt idag ;)
Kanske du skulle kunna kolla där tex. textilutbildningar köper in färgpigment till batik o.dyl :)

MVH//Christina.
 
Har ingen aning om det ger blåaktig ton eller ej. Jag har bara hört att man får en mörkare nyans. Vi kommer också att ha helt färskt obehandlad gran till panelen.
Har blandade ni järnvitriolen?
Har du möjligen några bilder som du kan maila så jag få se vilka nyanser ni fått?
Hur var vädret de närmsta veckorna efter behandlingen?
Har ni själva sprutat vatten på panelen efter behandling?

Det var många frågor ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.