Tjena.

Har ett rum med 5,2m takhöjd och dimension 4,5x4,5m Jag tänker bygga ett bjälklag och ha kontor på den ovanvåningen. Alltså en soffa, två skrivbord med tillhörande stolar, dator och något enstaka arkivskåp.

Jag tänkte köra 30cc och 45x220mm hela regellängder, full isolering och 22mm golvspån. Behöver jag kottlingar eller dylikt?

Väggarna är av riktig tegel och då undrar jag om jag ska använda skor eller hammarband?

Tack för mig, / Max
 
Inget svar på din fråga, men hur kommer du upp till övervåningen?

Men annars tycker jag din plan låter vettig.
Jag skulle kört med ett hammarband, och sedan kanske balkskor också.
 
M maxlov skrev:
Väggarna är av riktig tegel
Om du med det menar att väggarna består av minst helstens tegel som också är bärande, skulle jag avråda från att knacka hål i muren för att få upplag för bjälkar. Då är det bättre att ställa entresolgolvet på pelare intill väggarna. Inte ens med c/c 300 och skruvlimmad golvspånskiva uppfyller 45x220 sviktkraven. Jag skulle välja limträbalkar på c/c 600 90x270 förslagsvis. Då behövs inte spånskivan. Vill du få ner höjden kan du välja 115x225 istället.
 
J justusandersson skrev:
Jag skulle välja limträbalkar på c/c 600 90x270 förslagsvis. Då behövs inte spånskivan. Vill du få ner höjden kan du välja 115x225 istället.
Är du säker på att du inte överdriver kraven nu, Justus?
I alla fall med min ringa erfarenhet av byggdimensionering känns det som overkill med dina råd.
 
K
Sviktkraven har väl successivt skärpts de senaste decennierna, så jag tror säkert att justus dimensionering är riktig!

Dock undrar jag om det inte vore bättre att använda en balk på halva spännvidden då skulle man ju tom kunna använda 220 reglar på cc 60
 
Det går inte att bygga bjälklag med en så stor spännvidd som 4,5 meter med vanigt konstruktionsvirke om man ska bli nöjd (och följa normerna). Kallebos förslag om en balk på halva spännvidden är en bra variant. Är man riktigt utstuderad räknar man ut den mest kostnadseffektiva lösningen.
 
  • Gilla
Kallebo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.