Är det eternit? Innehåller asbest?

Eller är det ett ofarligt material? Tacksam för svar.
 
  • Närbild av en potentiell eternitvägg med frågor om asbestinnehåll intill en vit dörrkarm.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med brun misstänkt eternitbeklädnad nära en vit dörr och fönster med en lykta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Troligtvis inte, vad får dig att tro det?
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
Det är väl lättbetong med puts på. Oftast ofarligt men en del lättbetongfabrikat innehåller radon. /LOB
 
Siporex heter det!
 
  • Gilla
KnockOnWood
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Siporex heter det!
Ser du att det är Siporex? Bor själv i ett Siporexhus från Gävle siporexfabrik. Hur SER man skillnaden mellan Siporex och andra ltbg tillverkare?
MVH/Lars B
 
100% säker kan man förstås inte vara utan mer info men Siporex var rätt dominerande på marknaden och element-bredden är samma som jag själv har här i huset.
 
T Tummenmittihand25 skrev:
Är det eternit? Innehåller asbest?

Eller är det ett ofarligt material? Tacksam för svar.
Det där är blåbetong som man använde fram mot mitten av 80-talet, och den avger radon!
Väggen ser ut som att det är sandwichelement från 60-talet så jag garanterar att det är blåbetong.

Siporex som nämns i tråden är vitt eller ljusgrått och har mindre "bubblor" (och är betydligt porösare).
 
Mikael_L
Beställ en eller två radondosor runt nyår och gör en mätning under jan-feb - bästa tiden på året för att mäta utan risk för falska glädjeresultat.

Har du låga radonvärden är det lugnt, Har du höga får man kika på någon lösning.


Om det avger radon beror på var råmaterialet till lättbetongen kom från, även samma inom fabrikat kan det variera.
Sen är det inte alls säkert att det kommer in radon i huset även om fasaden utsöndrar det, det beror på husets konstruktion och ventilation osv.


edit: smågammal tråd såg jag nu.
 
Redigerat:
M Menjävlar! skrev:
Det där är blåbetong som man använde fram mot mitten av 80-talet, och den avger radon!
Väggen ser ut som att det är sandwichelement från 60-talet så jag garanterar att det är blåbetong.

Siporex som nämns i tråden är vitt eller ljusgrått och har mindre "bubblor" (och är betydligt porösare).
Elementen på bilden är ljusgråa och har små bubblor......
 
Håller med ’Menjävlar!’, ser ut som blåbetong.
Hur mycket radon blåbetongen avger beror bla på var ifrån alunskiffert är hämtat.

Håller även med ’Mikael_L’, gör en radonmätning under minst två månader under eldningssäsong, kostar runt tusenlappen.
https://www.stralsakerhetsmyndighet...kommendationer-avseende-radon/att-mata-radon/
https://www.boverket.se/sv/byggande/halsa-och-inomhusmiljo/radon/mat-radon-i-ditt-hus/


Våra icke bärande innerväggar i källaren är blåbetong, jag lånade hem en alpha&beta-mätare från jobbet,
https://www.thermofisher.com/order/catalog/product/4250683?SID=srch-srp-4250683
Den visade lite förhöjda värden när jag mätte på rena blåbetongblocken, men när jag mätte på putsade & målade sidor så var det ingen skillnad mot väggar mm uppe. Jag ville bara konstatera om det var blåbetong eller annan lättbetong. Vi vistas normalt inte i dom rum som har blåbetong, vi har gjort en radonmätning i tre vistelserum (två uppe samt gillestuga) vi låg en bit under gränsvärdena, vi håller nu på å bygger bort blåbetongväggarna pga ändrad användning av källaren.
 
Mikael_L Mikael_L skrev:
Beställ en eller två radondosor runt nyår och gör en mätning under jan-feb - bästa tiden på året för att mäta utan risk för falska glädjeresultat.
Det finns väl ingen anledning att vänta med mätningen till nästa år?
Citat från https://radon.eurofins.se/sv-se/guide:
Mätningen ska pågå i minst 60 dagar under eldningssäsong, det vill säga 1/10 – 30/4.
 
Mikael_L
Jodå, man göra mätning med gott resultat under hela den perioden.

Men vill man maximera på maximal säkerhet i sin mätning gör man den mer i mitten av den mätperioden.

Vill man erhålla glädjesiffror som inte har så mycket med risken att vistas i huset året om (t.ex. inför försäljning) gör man en mätning under sommaren. :)
 
Anledningen till att man bör göra långtidsmätningen under eldningssäsong är att man då normalt håller dörrar, fönster, etc stängda förutom när man passerar igenom samt vid eventuell vädring.

Så man kan få exakt samma mätvärden på sommaren som på vintern OM man håller dörrar etc exakt lika mycket stängda/öppna på sommaren som på vintern, men det gör normalt ingen, därav så säljs normalt bara långtidsmätningar bara under eldningssäsong.
 
Mikael_L
Har man självdragsventilation ska man absolut mäta under vintern, inte sommaren, oavsett hur stängda fönster och dörrar man har.
Det är ju för att det bara är under vintern som det är ett ganska OK undertryck i huset, som drar in ev radongaser.
 
MathiasS MathiasS skrev:
Elementen på bilden är ljusgråa och har små bubblor......
Nej det är blåaktigt och har större bubblor än siporex.

Googla siporex och blåbetong och jämför själv om du vill, men jag är ganska säker på min sak :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.