M Myckling skrev:
Håller med om att 100 L räcker långt. Satte in en sådan i fritidshuset och misstänkte att det kunde vara i minsta laget då vi stora delar av sommaren är 4 pers som bor där. Med utedusch och innedusch kopplade till varmvatten blir det många och långa duschar och vi har hittills inte råkat ut för att tömma den. Den är dock kopplad till två faser 400V vilket väl bidrar till snabbare uppvärmning än enfas 220V.
Läste i en annan tråd att en del har problem med att få 100L att räcka till två duschar på raken, det har ju säkert med modell/koppling mm att göra också.

Jag är inte ute efter den billigaste lösningen, men vill såklart inte köpa en dyr och gigantisk som visar sig vara fel heller. =)
 
Om 100 liter räcker till två duschar har inte mycket med modell och inkoppling att göra. Det har att göra med flödet i duschmunstycket, hur länge man duschar och hur varmt vattnet är i beredaren. Är vattnet 80º i beredaren och inkommande vatten är 10º räcker det till 280 liter vatten om 35º. Kommer det 9 liter per minut genom munstycket kan man duscha i en halvtimme. Med ett snålare munstycke längre. För mig räcker det långt. Men du får ju ta ställning till hur länge du och din familj duschar.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Då skulle jag nog säga att jag hellre installerar 150 eller 200L, fräser på med extra vatten i duschen och inte värmer vattnet till mer än 65 grader (om det inte finns nån viktig rek att ha högre temp).
 
En fördel med att ha vattnet varmare i beredaren är att man klarar sig med en mindre beredare. Sedan skruvar man ner blandningsventilen så att det inte blir för varmt i kranarna. Men finns det gott om plats är det nog inte många som i efterhand önskar att de valt en mindre beredare.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Tack för svaren!
Jag tittar alltså efter minst 150L, men frågan var ju även märke/modell - hur ska jag veta vilken modell som är bäst utifrån det vatten jag har? Ingen som utifrån siffrorna jag skrev tidigare vågar ge några förslag? =)
 
Jag har haft problem att hitta gränser när jag nyligen letat. Om man har hårt vatten eller har lite salt i det bör man undvika rostfri beredare. Om vattnet har lågt pH bör man undvika koppar. Emaljerad beredare fungerar alltid, men man bör komma ihåg att byta offeranoden med jämna mellanrum. Har du kommunalt vatten fungerar det troligen med vilken som helst.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Claes Sörmland
B Bigge77 skrev:
Ingen som utifrån siffrorna jag skrev tidigare vågar ge några förslag? =)
Det är standardvatten av mycket god kvalitet från Mälaren så alla typer fungerar. Jag skulle välja rostfri beredare.

Jag har en emaljerad och vill avråda. Det tog nog mig nästan tio år innan det slog mig att jag regelbundet borde kolla offeranodens status genom att mäta motståndet. Det var bökigt att ligga på golvet och skruva loss anodkabeln för att mäta. Ingen fara på taket men nu har det gått över ett år igen och jag borde nog mäta. Sanningen är nog att de flesta kör på utan att kolla tills anoden är förbrukad och den emaljerade beredaren rostar igenom och börjar läcka. Och böket eller röriskostnaden för att byta anod är nog ändå inte försvarbar (När kom en hantverkare på besök senast utan att fakturera minst 5000 kr?).
 
  • Gilla
sunqan och 1 till
  • Laddar…
Funderar på denna:

Nibe COMPACT-R-150
vattenvolym på 145 liter
Vattenmagasinet består helt i rostfritt stål. Isoleringen består av freonfri, formgjuten polystyren (EPS) Beredaren levereras med en komplett ventilutrustning, bestående av blandningsventil, avstängnings-/backventil samt säkerhetsventil med avtappningsfunktion.

1,0 kW vid 230 V, 3,0 kW vid 400 V

Frågor: Är denna ett bra val?
Ska (bör/måste) den kopplas in på 400V?
Den finns i Koppar också, kan det vara att föredra över rostfritt?
 
Claes Sörmland
Nibe Compact har alltid varit ett säkert kvalitetval. Jag har en rostfri Nibe Compact från 1984 i ett hus som ännu fungerar fint. Säkerhetsventilen har bytts två gånger under dess 34-åriga livstid.

Koppar är ett dyrare val om man har hårt, kalkrikt vatten. Finns inget behov med Mälarvatten.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
B Bigge77 skrev:
Funderar på denna:

Nibe COMPACT-R-150
vattenvolym på 145 liter
Vattenmagasinet består helt i rostfritt stål. Isoleringen består av freonfri, formgjuten polystyren (EPS) Beredaren levereras med en komplett ventilutrustning, bestående av blandningsventil, avstängnings-/backventil samt säkerhetsventil med avtappningsfunktion.

1,0 kW vid 230 V, 3,0 kW vid 400 V

Frågor: Är denna ett bra val?
Ska (bör/måste) den kopplas in på 400V?
Den finns i Koppar också, kan det vara att föredra över rostfritt?
Det tar ca 9 timmar att värma 145 liter 10gradigt vatten till 65 grader med 1kw effekt, med 3kw tar det 3 timmar.

Sedan bör du fundera över tempen i beredaren, 80 grader ger mer varmvatten än 65.
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
R
B Bigge77 skrev:
Ska (bör/måste) den kopplas in på 400V?
I princip alla VVB är i dag möjliga att koppla 1 - fas 230V 2 Kw eller 2 -fas 400V 3Kw , förutom dom som ska kopplas rent 3 -fas 400V
Bäst är att koppla 2 -fas 400V , på skylten står det om den går att koppla 1 fas/noll eller 2 fas 400V
båda varianterna framgår klart
 
  • Gilla
Bigge77
  • Laddar…
Tack så mycket för alla svar!!
=)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.