Köksrenovering på gång och placeringen av diskho kommer flytta sig 1,5 m från nuvarande plats (där avloppet kommer upp). Idag sitter det en förminskning 75 till 50 där, men jag vill försöka spara på höjden för att få plats med avloppet under sockeln. Min fråga är då, kan man ta bort förminskningen och sätta en gumminippel där istället och sätta en 50mm 88 graders-böj direkt för att hamna i nivå med golvet?
Har kollat på denna https://www.vvsochbad.se/Avlopp-Avl...iO025njCRAxmObWZLowor7yZYcZt--BhoCdI0QAvD_BwE

Bild hur det ser ut idag:
Nedtagen bild av avloppsrör och förminskning i ett köksprojekt, med synliga kablar och anslutningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tänkte använda mig av Pipelifes Smartline-system sen, verkar bra.
 
  • Avloppsledning med förminskning från 75 till 50 mm under köksskåp, omgiven av kablar och isolering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Verkligen, ingen som vet?!
 
Det kommer fungera men det är inte så lyckat att ha så skarpa böjar på avlopp.
 
T toolman77 skrev:
Det kommer fungera men det är inte så lyckat att ha så skarpa böjar på avlopp.
Har köpt 45-böjar också, kommer använda de istället om plats finns
 
  • Gilla
egge80
  • Laddar…
Krilleman
Du kan ju börja med en kort 75x50 förminskning från Wavin. Undvik gumminippel då det inte sitter fast lika bra.

RSK: 2830291

Smarline är fina prylar, men dock överkurs i ett kök för en liten sidodragning. Men vill du prova så kör.

Men oavsett så fäst avloppet så det ej kan glida isär!

Wavin 75x50 förminskning för avlopp, utan gumminippel, grå PVC-koppling.
 
  • Gilla
toolman77
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Du kan ju börja med en kort 75x50 förminskning från Wavin. Undvik gumminippel då det inte sitter fast lika bra.

RSK: 2830291

Smarline är fina prylar, men dock överkurs i ett kök för en liten sidodragning. Men vill du prova så kör.

Men oavsett så fäst avloppet så det ej kan glida isär!

[bild]

Ah men perfekt, den ser ju perfekt ut!

Överkurs i avseende att det är dyrare eller svårare/mer jobb att montera?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.