Tips på utrustning för att enkelt sprida från en huvudfastighet till två andra mottages gärna (fiber alltså).
 
Jag hade tryckt i två SFP-moduler i huvudswitchen i huvudfastigheten (om man har lite tur och har valt t.ex. en 24-portars med 4 SFP-portar) och sedan billig mediakonverterare om det ska sitta en ap/router med inbyggd switch annars switch med SFP även i de andra husen.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
tommib
Ja, det svåra är att hitta små switchar med en SFP+ slot till ett rimligt pris. Har för mig att HP hade någon. Jag tror att mikrotik ev också har något. Ubiquiti har, men inte till ett rimligt pris.

Jag kör Zyxel 1910 som huvudswitch, den har fyra SFP+ slottar (och 24 vanliga portar). Tyvärr verkar den inte säljas längre, den var väldigt överkomlig (under 2kkr).

Ett tips är att se till att all utrustning är VPN-kapabel när du bygger nätverk mellan hus. Det är rätt nice att kunna disponera om till multipla separata nätverk med bara mjukvaruändringar om det behövs.
 
  • Gilla
blackarrow och 1 till
  • Laddar…
För att sprida mellan hus (inom normala avstånd) så skulle jag säga färdigkontakterad fiber med LC-LC kontaktdon och rör/slang med 25 mm eller större (tex VP-25 funkar bra)
 
  • Gilla
[SKPG]Zamora och 2 till
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Ett tips är att se till att all utrustning är VPN-kapabel när du bygger nätverk mellan hus. Det är rätt nice att kunna disponera om till multipla separata nätverk med bara mjukvaruändringar om det behövs.
Kanske inte VPN-kompatibel utan VLAN-kompatibla

VPN = Virtuellt Privat Nätverk
VLAN = Virtuellt LAN
 
Nu är jag värsta trådkaparen med noll koll

Har två routers (en kopplad till inkommande fibers ethernetuttag), vill koppla ihop med andra routern som är 50m bort. Olika centraler så orolig för potentialskillnad samt blixtnedslag.

Några tips på hårdvara och fiber?
 
tommib
Meh.... Jag menade givetvis VLAN (även om problemet iofs kan lösas med VPN också). Hade bara lite otur när jag tänkte.
 
Misstänkte det,
lade till vad förkortningarna betyder om någon söker i framtiden å inte för att förklara för dig.
 
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
När det gäller "små" switchar med SFP+ så är de enda jag sett börjar närma sig marknaden från MikroTik. De har några modeller som kan passa uppgiften, Serve The Home har sammanfattat; https://www.servethehome.com/new-10gbe-and-40gbe-mikrotik-switches-coming/

Huvudsakligen är det väl CRS305-1G-4S+IN som är den minsta av dem som kommer med 4st SFP+.
CRS309-1G-8S+PC är ju lite större modell, men å andra sidan är den helt passivt kyld, och kommer med 8st SFP+.

I och med att de är del av CRS-serien (Cloud Router Switch) så kan man välja att köra antingen RouterOS eller SwitchOS på dem, vilket innebär att det går att få till ganska flexibel hantering, om man bara är redo att göra extremt avkall på prestandan.

Den lilla 4-portaren hittade jag listad på en rysk sida för cirka 650:-, men 8-portaren är lite mer ljusskygg än. Skulle chansa på en månad eller två innan vi börjar se dem hos svenska återförsäljare.
 
  • Gilla
SimonThn
  • Laddar…
tommib
Ja, som sagt, Mikrotik är aktiva i det här segmentet. Det framgår inte om den här switchen har en SFP eller SFP+ (troligen det förstnämnda) men den räcker nog till för det mesta man kör hemma. De har också en "Switch" med inbyggt WiFi. Kombinerat med VLAN (nu skrev jag rätt :)) så kan man få till ett dedikerat trådlöst nät, eller så routar man bara allt i samma. Priset är bra, som vanligt med MikroTik. Prestandan är troligen helt ok.

Jag kör själv en RB2011UiAS-RM och är väldigt nöjd med den. Den har en SFP-port där jag tar in fibern direkt. Fem GbE och fem vanliga 100/10 portar räcker bra för mig, speciellt eftersom IPTV går att köra på 100 Mb så varje TV-box kan få en egen port (även om jag bara har en i dagsläget).

Edit: Senetic är visst billigare, rätt mycket också. Handlar man hellre från Dustin har de också mycket prylar.
 
Redigerat:
Jag sitter hellre och svetsar fiber i ODF än kontakterar kopparpatchpanel.
Det är ett starkt argument för blandad fiber/koppar i en villainstallation.
Jag kommer blanda fiber/koppar i huset framöver, men det är inte en normal villa i heller ;)
 
ska man bygga en fiberlänk mellan två platser så kan man tex använda
2 st https://www.webhallen.com/se/product/190926-TP-Link-MC220L-Gigabit-Fiber-Converter
Jag har aldrig kört med de här själv men priset var väl hyffsat i alla fall.
https://www.direktronik.se/direktro...-multimode-sx-1.25gbps/?variationCode=33-4129

Alternativt kan man leta upp begagnade cisco GLX-sx-mm moduler rätt billigt på Ebay. De har jag kört med själv ;)

En 50 meters fiber https://www.direktronik.se/direktro...-multimode-sx-1.25gbps/?variationCode=33-4129
avsedd för inomhusbruk så drar man den utomhus så bör den skyddas (jag har kört så i x antal år utan problem)
 
  • Gilla
Larsa
  • Laddar…
M Mats skrev:
ska man bygga en fiberlänk mellan två platser så kan man tex använda
2 st [länk]
Jag har aldrig kört med de här själv men priset var väl hyffsat i alla fall.
[länk]

Alternativt kan man leta upp begagnade cisco GLX-sx-mm moduler rätt billigt på Ebay. De har jag kört med själv ;)

En 50 meters fiber [länk]
avsedd för inomhusbruk så drar man den utomhus så bör den skyddas (jag har kört så i x antal år utan problem)
Samma länk två gånger, nr 2 måste vara fel...

Så två converters, två sfp-moduler och sen själva fibern?
 
Vad behöver man för rördiameter för att kunna dra i dom? Har 25mm pem dragen, så den är väl 22mm invändigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.