Är det bara jag som inte förstår någonting av föregående inlägg?

Det är av bilderna att döma självdrag.
Byggnadsår för fastigheten?
 
P
exakt vad vill trådskaparen ha fixat ? Få bättre ventillation ? men om det nu är kraven som gäller från när det byggdes så borde ju om inget är ändrat det vara samma ventillation i dagsläget. Om nåt är ändrat sen dess så borde det ju gå att se vad och man får ta reda på när det gjordes och hävda att nyare regler gäller. Och att det inte finns nån kösfläkt det måste ju vart tydligt redan innan man ens flyttade in. Är det sen självdrag även i kanalerna från kök så går det ju inte så bra att eftermontera köksfläkt för då blåser du in matoset till grannen = obra.
Fastighetsägaren kan ju också ha planer på framtida åtgärder så tills dess så brukar man ju bara lappa och laga på det gamla. Om du inte kan få varken hyresnämden eller kommunens folk på din sida så är det nog tyvärr väldigt svårt att få rätt. Ev är pappret på kontrollen oäkta men det är ju lite svårt att bevisa. Att standarden i lägenheten är gammal och sliten tvivlar jag på att man någonsin kommer att vinna och få sänkt hyra på ,det går att komma dit i lagen men hur lätt är det att bevisa och man kommer troligen alltid hamna där att passar det inte så får man flytta och det vet ju alla inklusive hyresvärden att det inte är så lätt idag.

Tror om du ska ha en chans att vinna så måste du nog få med dig några grannar för deras ventilation måste ju vara lika dålig och försök presentera mer fakta med bevis och mindre tyckande och att man har mer otalt med varandra, allt som liknar grannfejden fast med hyresvärden så vill inte folk bli insyltade. att till och med hyresgästföreningen inte stödjer dig tyder tyvärr på att på att man uppfattas som orsaken eller den som bråkar.

Varma lägenheter med dålig självdragsventillation är väl också ett stort problem när det är värmebölja så se till att klaga på vantillationen även fortsatt och på andra årstider för att kanske få folk att inse att det inte bara är ett värmebölja problem. Felanmäl dom där ventilerna som inte går att öppna för det lär ju inte göra saken bättre. och kan förstås vara en försämring mot hur ventillationen funkade när huset byggdes. Svårigheten med att få rätt är väl också att det finns enorma mängder lägenheter med gammal dålig ventillation där man satt in extra ytterfönster för att spara värme på vintern med slutresultat att luften står still.
 
Ventilation kontrolleras var 6e år för att säkerställa funktion. Den är naturligtvis inte underhållsfri!
I gamla byggnader med självdrag brukar det gå separata kanaler upp genom tak dvs en från köket, en från vc osv.
Då går det utmärkt att montera en spisfläkt i köket och det är nästan alltid gjort MEN detta är en ombyggnation, då gäller detta årtals regler för hela huset. Ex 1980.
Blir då helt andra krav på ventilationen.
 
Ovan 6år förutsätter frånluft eller självdrag. Ftx mm 3år.
Skriv gärna byggnadsår.
Om det är ombyggt ex spiskåpa? Isf årtal på denna? Kolla märkskylt.
Så kan jag kolla regelboken.
 
P patriklarsson skrev:
Varför skriver du då att det finns tvärsäkra bevis på att detta gäller?
Jag tycker inte man som huggan ska gå in med kommentar liknande "jag har dålig koll på ovk, men jag vet vad som gäller".
Rätta vägen att gå är att ligga på kommunen. Bevisa att det inte finns giltig ovk och kräv en ny sedan läs resultatet. Är det ej godkänt ska det åtgärdas inom rimlig tid ex 3 eller 6mån sedan ska kommun kräva ut viten!
Du tycker det är illa av mig att citera lagtexter, föreskrifter och allmänna råd från myndigheter? Medans du själv bara skriver en massa tyckande utan en enda hänvisning?
 
Jag har hänvisat till att jag är funktionskontrollant och haft kontakt med Funkis om regler för självdragshus före 50-talet.
Så svara nu på hur man ska säkerställa 0,35 l/s per kvm i en sådan byggnad?
Det beror helt på när och hur man i så fall mäter. Gör man ovk på vintern med +25 inne och -25 ute, öppna originalfönster, ja då blir det godkänt.
För nyare byggnader finns helt andra regler, ex ett sovrum för 2 personer ska ha 8 l/s även om rumsytan är 10 kvm och därmed 3,5 l/s enl 0,35 l/s per kvm.
Då kan man inte hänvisa till att 3,5 är godkänt. Då ska det vara minst 90% av 8 l/s.
Men jag har missat byggnadsår?
 
P patriklarsson skrev:
Jag har hänvisat till att jag är funktionskontrollant och haft kontakt med Funkis om regler för självdragshus före 50-talet.
Så svara nu på hur man ska säkerställa 0,35 l/s per kvm i en sådan byggnad?
Det beror helt på när och hur man i så fall mäter. Gör man ovk på vintern med +25 inne och -25 ute, öppna originalfönster, ja då blir det godkänt.
För nyare byggnader finns helt andra regler, ex ett sovrum för 2 personer ska ha 8 l/s även om rumsytan är 10 kvm och därmed 3,5 l/s enl 0,35 l/s per kvm.
Då kan man inte hänvisa till att 3,5 är godkänt. Då ska det vara minst 90% av 8 l/s.
Men jag har missat byggnadsår?
Om du inte äns vet vad skillnaden på en hänvisning och ett påstående så kanske inte vi behöver diskutera.

Att förbättra ventilation i gamla byggnader är inte särskilt svårt. Fler tilluftventiler och nya frånluftsfläktar.
 
Jag hänvisar till Funkis, nog om det.
Det är ingen som har sagt något om hur svårt det är.
Det finns inga krav på en byggnad före 50-talet med självdrag mer än att ventilationen ska fungera, vilket den gör under vinterhalvåret. Under förutsättning att "inga väsentliga ändringar" gjorts på ventilationen. Detta kräver anmälan till byggnadsnämnden och den ska byggherren göra.
Finns det en väsentlig ändring som styrks av bygganmälan/lov med årtal eller installationsår (märkning) av fläktar eller aggregat, går man efter det årets byggregler från boverket.
Det är få hus äldre än BABS1946, innan dess fanns enbart Byggstadgan för Stockholm 1931 & Byggnadsordning för Stockholm 1934.
Sedan hänvisar jag till:
BABS 1950
BABS 1960
SBN 67
SBN 75
SBN 80
NR
BBR 1, 3, 7, 10, 12, 15, 17, 18, 19 & 21
..beroende på husets byggnadsår.
TS verkar inte intresserad av att gå den rätta vägen trots erbjuden hjälp i denna tråd.
 
T
P polaris78 skrev:
exakt vad vill trådskaparen ha fixat ? Få bättre ventillation ? men om det nu är kraven som gäller från när det byggdes så borde ju om inget är ändrat det vara samma ventillation i dagsläget. Om nåt är ändrat sen dess så borde det ju gå att se vad och man får ta reda på när det gjordes och hävda att nyare regler gäller. Och att det inte finns nån kösfläkt det måste ju vart tydligt redan innan man ens flyttade in. Är det sen självdrag även i kanalerna från kök så går det ju inte så bra att eftermontera köksfläkt för då blåser du in matoset till grannen = obra.
Fastighetsägaren kan ju också ha planer på framtida åtgärder så tills dess så brukar man ju bara lappa och laga på det gamla. Om du inte kan få varken hyresnämden eller kommunens folk på din sida så är det nog tyvärr väldigt svårt att få rätt. Ev är pappret på kontrollen oäkta men det är ju lite svårt att bevisa. Att standarden i lägenheten är gammal och sliten tvivlar jag på att man någonsin kommer att vinna och få sänkt hyra på ,det går att komma dit i lagen men hur lätt är det att bevisa och man kommer troligen alltid hamna där att passar det inte så får man flytta och det vet ju alla inklusive hyresvärden att det inte är så lätt idag.

Tror om du ska ha en chans att vinna så måste du nog få med dig några grannar för deras ventilation måste ju vara lika dålig och försök presentera mer fakta med bevis och mindre tyckande och att man har mer otalt med varandra, allt som liknar grannfejden fast med hyresvärden så vill inte folk bli insyltade. att till och med hyresgästföreningen inte stödjer dig tyder tyvärr på att på att man uppfattas som orsaken eller den som bråkar.

Varma lägenheter med dålig självdragsventillation är väl också ett stort problem när det är värmebölja så se till att klaga på vantillationen även fortsatt och på andra årstider för att kanske få folk att inse att det inte bara är ett värmebölja problem. Felanmäl dom där ventilerna som inte går att öppna för det lär ju inte göra saken bättre. och kan förstås vara en försämring mot hur ventillationen funkade när huset byggdes. Svårigheten med att få rätt är väl också att det finns enorma mängder lägenheter med gammal dålig ventillation där man satt in extra ytterfönster för att spara värme på vintern med slutresultat att luften står still.
Köksfläkt fanns i lägenheten när vi flyttade i men den var så skitig att den inte gick att använda för allt Olja. hyresgästen innan har inte använd den sen över 1 år som han säger.Sen är det kommunen som kontrollerade ventilationen och kom fram till att den inte fungerar men hyresvärden bestrider det och menar kommunen har gjord fel vid mätning. Hyresvärden lämnade i ett papper som det bara hade en namnteckning och inget annat som ska vara en OVK kontroll. Ingen granne var med om det och att hyresvärden skriver ett datum som inte stämmer är bevis nog för hyresgäster.
 
En köksfläkt som är dödsskitig av stekflott går att rengöra.
Lägenhetsinnehavaren ska rengöra fettfiltret.
Ett fettfilter behöver rengöras ca var å varannan vecka.

Om det sitter liknande frånluftsventil över/vid spisen som denna, https://www.byggahus.se/forum/threads/ventilationen.319170/#post-3005724 (en av TS andra trådar) så kan man bara använda en kolfilterfläkt.
En kolfilterfläkt tar bara bort matoset men all luft återcirkulerar.
Kolfiltret i en kolfilterfläkt behöver bytas 1-4ggr/år vid normal användning. Kolfiltret är förbrukningsvara.
 
  • Gilla
Appendix och 3 till
  • Laddar…
T Tysk skrev:
Köksfläkt fanns i lägenheten när vi flyttade i men den var så skitig att den inte gick att använda för allt Olja. hyresgästen innan har inte använd den sen över 1 år som han säger.Sen är det kommunen som kontrollerade ventilationen och kom fram till att den inte fungerar men hyresvärden bestrider det och menar kommunen har gjord fel vid mätning. Hyresvärden lämnade i ett papper som det bara hade en namnteckning och inget annat som ska vara en OVK kontroll. Ingen granne var med om det och att hyresvärden skriver ett datum som inte stämmer är bevis nog för hyresgäster.
Om det sitter en köksfläkt, kan det fortfarande räknas som självdragsystem, för att uppfylla detta ska det vara ett grundflöde i kåpan, eftersom det varit det från början. Att man sedan använder en behovsstyrd hjälpfläkt när man lagar mat påverkar inte systemet, det blir heller inget F-system så länge det inte är kontinuerlig drift. Men det bör räknas som en väsentlig ändring, därmed ska det ha tagits kontakt med kommunens byggnadskontor, annars kolla årtal på fläkten och så utgår vi från detta års byggregler.

Kommunen ska inte kontrollera ventilationen, de ska ställa krav på fastighetsägaren som i sin tur måste anlita en godkänd funktionskontrollant med OVK behörighet. Denne lämnar sedan resultatet både till fastighetsägaren och kommunen, sedan gör kommunens OVK ansvarige, som också ska ha tillräcklig utbildning och kunskap, en bedömning och förelägger fastighetsägaren med vite om det inte åtgärdas inom rimlig åtgärdstid, som funktionskontrollanten bestämmer.

Nu har du fakta att gå på, kolla ombyggnadsår (fläktens årtal, det spelar ingen roll om fläkten är äldre än när den sattes in, troligen blir reglerna ändå för hårda för att godkänna din lägenhet).
Sedan kollar du med kommunen och ber att få utskrivet en godkänd OVK som är gjord inom de senaste 6 åren. OBS, kommunen gör INGA besiktningar.
 
T
P patriklarsson skrev:
Om det sitter en köksfläkt, kan det fortfarande räknas som självdragsystem, för att uppfylla detta ska det vara ett grundflöde i kåpan, eftersom det varit det från början. Att man sedan använder en behovsstyrd hjälpfläkt när man lagar mat påverkar inte systemet, det blir heller inget F-system så länge det inte är kontinuerlig drift. Men det bör räknas som en väsentlig ändring, därmed ska det ha tagits kontakt med kommunens byggnadskontor, annars kolla årtal på fläkten och så utgår vi från detta års byggregler.

Kommunen ska inte kontrollera ventilationen, de ska ställa krav på fastighetsägaren som i sin tur måste anlita en godkänd funktionskontrollant med OVK behörighet. Denne lämnar sedan resultatet både till fastighetsägaren och kommunen, sedan gör kommunens OVK ansvarige, som också ska ha tillräcklig utbildning och kunskap, en bedömning och förelägger fastighetsägaren med vite om det inte åtgärdas inom rimlig åtgärdstid, som funktionskontrollanten bestämmer.

Nu har du fakta att gå på, kolla ombyggnadsår (fläktens årtal, det spelar ingen roll om fläkten är äldre än när den sattes in, troligen blir reglerna ändå för hårda för att godkänna din lägenhet).
Sedan kollar du med kommunen och ber att få utskrivet en godkänd OVK som är gjord inom de senaste 6 åren. OBS, kommunen gör INGA besiktningar.
Jag anlitade de eftersom hyresvärden inte ville göra en koll av OVK och det sista från en OVK kontroll hos kommunen finns från 1999
 
T Tysk skrev:
Jag anlitade de eftersom hyresvärden inte ville göra en koll av OVK och det sista från en OVK kontroll hos kommunen finns från 1999
Man kan inte anlita en kommun för att utföra OVK, en fastighetsägare till ett flerbostadshus eller offentliga lokaler, företagskontor m.m. kan heller "inte vilja göra en koll av OVK" då det är lagstadgat att det skall göras var 3e eller var 6e år. Det gäller alla fastighetsägare i hela Sverige.
Det är kommunens OVK ansvarige (som de är skyldiga att ha, denne skall dessutom ha tillräcklig kunskap, ofta inom byggnadsnämnden men kan vara deltidstjänst i små kommuner) som skall se till att alla fastigheter kontrolleras i tid, samla in protokoll och följa upp åtgärder.
Utförs inte åtgärder i tid, har de rätt att kräva vite från byggnadsägaren.
Detta ovan är solklara saker, inget kommunen har rätt att välja bort, så efter några år ska de definitivt kunna kräva pengar av din fastighetsägare under förutsättning att han inte gör en OVK besiktning.
Det förutsätter att tre eller fler personer/familjer bor i huset!

Jag skulle gå till kommunen, be att få prata med OVK ansvarige, slänga fram de fakta du har på bordet, dvs att OVK gjordes 1999, kräva att de ger fastighetsägaren vite om inte kontroll utförs inom säg en månad.
Gör de inte detta, anmäl till högre instans!
 
Eller så hänvisar du bara till Folkhälsomyndighetens krav som är mycket hårdare så får du mer effekt.
 
Mycket hårdare än vad? :crysmile:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.