B burtrask skrev:
det du visar på bilderna är en ganska typisk tidig gejser dragning.
en av mina polare köpte ett hus där dom dragit returerna i golvet och dom råstat upp på grund av markfukt, trevligt att du slapp den maran.
om fjärrvärme kan man skriva att det är lika lättsamt som EL men oftast inte lika dyrt.
men som du skriver det är onte lätt att hitta en bra beggad panna, och har man möjlighet till fjärrvärme vet jag inte hur man skall räkna hemm någonting nytt (varesig panna eller pump).
att sedan slippa strula med värmen och kunna lägga alla sina timmar på att renovera själv är att föredra.
för det man gör åt sig själv brukar man göra bättre och billigare än hantverkaren.
Vi har beslutat att de kommer bli fjärrvärme, ska bara göra hur lång väntetid de e på installation. Sen kommer vi definitivt renovera de mesta själva. De första som skall göras är ett badrum på entréplan sen förhoppningsvis hinna med köket innan vi flyttar in. Och det ja tänkte ta in offerter på är bara på de värsta fönstren som behöver renoveras sen tar jag några själv. Sen får vi se vad framtiden visar.
 
C ChrSal85 skrev:
Hur många kWh gör ni av med i era gamla hus, inte mycke mer är 40 tusen väl?
Tyvärr kan det vara så, I vårt hus hus från 1910 på ca 300kvm gick det åt ca 5500 liter olja innan vi bytte till LVVP, så det blir väl ca 45000 kWh värme. Med LVVP går det åt ca 20000 kWh el till VP (med mycket el-spets på vintern).
 
A AskeHolst skrev:
Tyvärr kan det vara så, I vårt hus hus från 1910 på ca 300kvm gick det åt ca 5500 liter olja innan vi bytte till LVVP, så det blir väl ca 45000 kWh värme. Med LVVP går det åt ca 20000 kWh el till VP (med mycket el-spets på vintern).
Okej, stor skillnad ju. Vad har du för LV pump då? De får bli fjärrvärme till att börja med, de går ju alltid att säga upp de med.
 
Ja allt annat än olja är bra, vi betalade ca 14kr/litern då så det blev 77000kr/år för värme, LVVP lönade sig snabbt. Det är en Mitsubishi 16kWh LVVP, i efterhand hade jag nog valt bergvärme för att slippa spetsa så mycket med dyr elpatron på vintern.
 
A AskeHolst skrev:
Ja allt annat än olja är bra, vi betalade ca 14kr/litern då så det blev 77000kr/år för värme, LVVP lönade sig snabbt. Det är en Mitsubishi 16kWh LVVP, i efterhand hade jag nog valt bergvärme för att slippa spetsa så mycket med dyr elpatron på vintern.
Okej. Ja de lönade ju sig snabbt då. De e ju de att ja vill inte slänga ut 200 papp på bergvärme ännu iallafall. Ska göra huset fint först..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.