Har köpt en lägenhet där ett rum har linoleum på golvet och trägolv i dåligt skick under.

Någon som har några tips om man vill pröva att lägga parkett själv. Är de limfria alternativen ok eller ska man köra med den klassiska metoden. och om man väljer det sista; är det svårt? Något särskilt man ska tänka på?

Tack på förhand
 
Om du med "den klassiska metoden" menar stavparkett så är det inget jag skulle rekommendera en nybörjare.
Klick-modellerna är lätta att lägga och lätta att få till ett snyggt resultat utan glipor med.

Bort med linoleumen om den sitter löst och kolla att brädgolvet är jämnt. Om inte- spackla/hyvla till en yta som är godkänd av parkettleverantören och lägg in ditt golv.
 
Oj, det var snabbt svarat. tackar :)

har Du också några tips på hur man "mäter" att golvet är jämnt nog?
 
Det mest optimala är en rätskiva av metall, men ett långt vattenpass eller en rak bräda funkar också.
Lägg ut den på golvet, flytta runt och kolla av att du inte har några svackor eller ryggar på golvet.
 
Skall du lägga lös stavparkett är det inte fel att lägga t.ex masonit under heller - så blir det jämnt och fint för stavarna och det blir inte lika känsligt för ev. ojämnheter i brädgolvet..

Annars blir ju de limfria golven kanon - vi har lagt Kährs Woodlock överallt och det blir hur bra som helst..!! - och då behöver du inte lägga masonit under..
 
Jag har sett i några andra trådar hur flera har varit besvikna på hur kalla och hårda laminatgolv blir. Är det också ett problem för de här limfria parkettgolven? Vi har kikat på Alloc och Pergo och de ser ju otroligt bra ut. Men det är ju lite surt om golvet inte känns bra. Särskilt som det nu rör sig om sovrummet.
 
Ett enkelt sätt är att om du lägger vattenpass/rätskiva över golvet så som dom på pekade tidigare i tråden, markera med penna på dom ställen där du upptäcker stora diff. skillnader och spackla på dom ställena. Små ojämnheter kan skumplasten ta upp.

Min personliga åsikt om laminat kontra trägolv så tycker jag att laminatet är kallare och stummare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.