Hej
Har beställt ett Sundance modell Edison från 680-serien, leverans om 2 veckor. Håller tillsammans med elektrikern på att förbereda elinstallationen från centralen och fram till spabadet. Av de manualer som vi hittills har fått från Poolkungen är det bristfällig information om hur elanslutningen i spabadets kontrollbox ska göras. Misstänker att det sitter ett kopplingsschema klistrat på boxens insida. Är det någon som har ett bad från 680-serien som skulle kunna posta en bild över hur det ser ut i badet där matningen ansluter vore jag tacksam. Vill gärna förbereda elektrikern så mycket som möjligt på vad han ska göra så att det inte blir några frågetecken när vi väl står med badet på plats.
 
R
I bland är det lite diffust med info om inkopplingarna , bara lite pilar
En del kan kopplas 1 fas eller 2 fas , har för mig att det finns någon 3 fas så dra fram min 5 ledare 2,5 m2 så kan det inte bli fel fram till badet , bara mer eller mindre tåtar att koppla
Jänkarna har för det mesta 1 fas värmare och då kan det vara bra att ha 2 faser fram
 
I princip alla komponenter är 1-fas, dvs. pumpar och värmare.
Däremot kan många (de flesta?) styrsystem kopplas om så att resp. komponent belastar olika faser. I regel görs denna omkoppling med hjälp av diverse byglingar.

Problemet är att det där är något som en elektriker många gånger inte kan fixa eftersom kopplingsschemat på boxarnas insida ofta är ofullständigt.

Det du ska göra är att se till att leverantören förser dig med korrekt kopplingsschema/inkopplingsanvisning innan elektrikern dyker upp.
Det är tyvärr inte helt enkelt det heller då fabrikerna ibland väljer att byta styrkort när de bygger ihop baden.
Tar man Balboa som exempel så har de fyrtioelva (drygt) modeller av styrkort, alltså inte manöverpaneler.
Många av dessa styrkort finns dessutom i några olika versioner beroende på produktionsdatum.
Hemsidorna för Balboa och Gecko är en djungel och det är faktiskt så att en del inkopplingsanvisningar är ofullständiga vad gäller just möjliga varianter av inkoppling.

Sammanfattningsvis:
  • Dra fram 5G2,5 för att kunna mata tre separata enfaslaster.
  • Se till att du har dokumentation innan vad gäller olika varianter på inkoppling
  • Sträva efter att mata pump 1, värmare samt en ev. andra massage pump på separata faser. (en separat cirkulationspump spelar ingen roll i sammanhanget)
  • Läs inkopplingsanvisningen både en och två ggr. samt fråga återförsäljaren. Det är t.ex. inte ovanligt att den är byglad så att värmaren slår ifrån när en massagepump går just för att möjliggöra inkoppling på en fas...
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Kopplade in ett spabad av en annan modell i förrgår
Det var 2 faser
Inga svårigheter
Dra fram 5g i lämplig dimension
Sätt säkerhetsbrytare på ett bra ställe innan badet.
Du får säkert borra ett hål i underredet för att få igenom markrör/kabel.
Sätt en kopplingsdosa där styrkabeln kan anslutas.
I det här fallet var det en gummikabel 7g
Märkt L1 N1 L2 N2 L3 N3 och PR
Blindade L3 och N3
Glöm inte att potential utjämna stativet.
Styr och kopplingsbox behövdes inte öppnas
Och säkert skall badet fyllas med vatten innan spänningssättning.
Troligtvis går värmaren och cirkulationspump igång meddetsamma.
Ska skyddas av egen JFB
 
Tack för bra svar!
Nu står spabadet på plats och det är framdraget en 5G2.5.
Nästa vecka kommer elektrikern och jag har försökt att reka lite hur inkopplingen ska ske. Bifogar bilder på kopplingsschemat som satt på insidan av kopplingsboxen samt på de anslutningar som finns i kopplingsboxen. Återförsäljaren (Poolkungen) säger att det ska vara 2x16 A matning, stämmer detta med hur det ser ut på fotona? Poolkungen säger även att bygling ska göras på 3-4, 5-6, 7-8 men badet levererades med 1-2 byglad men inte 5-6.


Kopplingsbox för spabad med synliga kablar, säkringar och byglar före inkoppling av elektriker.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kopplingsschema för spabad med märkningar för 230V 3-Wire Connection, styrenheter och byglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G gullegrizen skrev:
Tack för bra svar!
Nu står spabadet på plats och det är framdraget en 5G2.5.
Nästa vecka kommer elektrikern och jag har försökt att reka lite hur inkopplingen ska ske. Bifogar bilder på kopplingsschemat som satt på insidan av kopplingsboxen samt på de anslutningar som finns i kopplingsboxen. Återförsäljaren (Poolkungen) säger att det ska vara 2x16 A matning, stämmer detta med hur det ser ut på fotona? Poolkungen säger även att bygling ska göras på 3-4, 5-6, 7-8 men badet levererades med 1-2 byglad men inte 5-6.


[bild] [bild]
De där bilderna var väl lite "sådär" vad gäller kvalitet... :rolleyes:
 
I min telefon syns bilderna bra, men jag gör ett nytt försök :)
Öppet elskåp som visar kablar, kretskort och säkringar för ett byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Interiör av elskåp med kablar och elektriska komponenter, uppmärkt med datum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektriskt schema för anslutning av komponenter i spabad med beteckningar och anslutningspunkter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
G gullegrizen skrev:
Tack för bra svar!
Nu står spabadet på plats och det är framdraget en 5G2.5.
Nästa vecka kommer elektrikern och jag har försökt att reka lite hur inkopplingen ska ske. Bifogar bilder på kopplingsschemat som satt på insidan av kopplingsboxen samt på de anslutningar som finns i kopplingsboxen. Återförsäljaren (Poolkungen) säger att det ska vara 2x16 A matning, stämmer detta med hur det ser ut på fotona? Poolkungen säger även att bygling ska göras på 3-4, 5-6, 7-8 men badet levererades med 1-2 byglad men inte 5-6.


[bild] [bild]
Jag tror ju inte att 5-6 ska vara byglad…
Min gissning är att 1-2, 3-4, 7-8 ska vara byglade.

Det verkar ju som att du har två massagepumpar i det där badet men jag kan inte riktigt se hur du ska kunna mata det med två faser.
TB1 förbinds med anslutning J6/J5 på kortet (inte samma J5/J6 som diskuteras vid bygling).
TB2 är ju blind...

Jag gissar vidare...
I så fall definierar byglingarna att man att man har 20A-matning. Det innebär att i så fall att logiken endast medger att en storförbrukare åt gången är i drift, dvs. pump 1, pump 2 eller värmare.

I amerikanska hem, där man har tjocka tåtar in i huset, kan man bygla för att ange 40A-matning.
Då medger logiken drift av flera storförbrukare samtidigt.


...gissar jag.


Vad är det för styrsystem?
Har du letat efter dokumentation på tillverkarens hemsida? (alltså inte tillverkare av badet utan tillverkare av styrsystemet)
Idealt vore att kunna mata systemet med tre faser - separat fas för värmare, pump1 resp. pump 2.

Tror det är läge att snacka vidare med återförsäljaren.


Edit:
Ser nu att värmaren är på 2,7kW och om massagepumparna är på 2,5hp, vilket inte är helt ovanligt, så kan nog värmare + 1 pump vara i drift samtidigt om man har 20A-matning.
Om man även startar pump 2 skulle jag dock tro att värmaren slår ifrån.
 
Redigerat:
Info från återförsäljaren gällande bygling:
Skärmdump av en spabadsguide med instruktioner för bygling på en Sundance 680-serie spa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilder på pumparnas etiketter:
Etikett på en LX Spa pump med tekniska specifikationer och säkerhetsvarningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild på en pumpetikett från LX HYDROMASSAGE BATH PUMP utan synlig tillverkarinfo om styrsystemet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Finns ingen synlig info om styrsystemets tillverkare, var hittar jag detta?
Ska jaga på återförsäljaren om bättre installationsanvisningar.
 
Man får ju utgå ifrån att återförsäljaren har koll...
...men jag får det dock inte riktigt att gå ihop.


Jag tycker det ser ut som att allt är anslutet till en och samma fas via TB1. (TB2 saknar anslutning till någon komponent i badet)
TB1 matar dels pumparna och all annan elektronik via stift J5 & J6 samt värmare via stift J7 & J8.

Jag tolkar det som att den bygling man rekommenderar medger att allt kan köras samtidigt, dvs pump 1, pump 2 och värmare.
Det innebär i så fall en last på en fas på mer än 6kW = inte bra... (även UV-C rening tillkommer.)


Nu kommer rena spekulationer:
Man skulle kunna tänka sig att värmarens matning ska flyttas över till TB2 för att kunna mata badet med två faser.
Med den logik man ställer in med den rekommenderade byglingen kan, återigen som jag tolkar det, kontrollkortet köra samtliga komponenter samtidigt.

I så fall skulle P1 och P2 belasta en fas med drygt 15A. (startströmmarna är dock antagligen högre)
Värmaren belastar den andra fasen med ca 12A.

I det scenariot kan man då mata badet med en tvåfasgrupp och säkra av med 16A.



G gullegrizen skrev:
Ska jaga på återförsäljaren om bättre installationsanvisningar.
Tycker jag absolut att du ska göra...
 
Redigerat:
jbr jbr skrev:
Nu kommer rena spekulationer:
Man skulle kunna tänka sig att värmarens matning ska flyttas över till TB2 för att kunna mata badet med två faser.
Med den logik man ställer in med den rekommenderade byglingen kan, återigen som jag tolkar det, kontrollkortet köra samtliga komponenter samtidigt.

I så fall skulle P1 och P2 belasta en fas med drygt 15A. (startströmmarna är dock antagligen högre)
Värmaren belastar den andra fasen med ca 12A.

I det scenariot kan man då mata badet med en tvåfasgrupp och säkra 16 A
Verkar helt rimligt och inte så mycket spekulation. TS kan ju med fördel kolla upp kopplingarna och agera därefter. Att bry sig direkt vad förvirrad ÅF säger ger i vanlig ordning inte så mycket.
 
GK100 GK100 skrev:
Verkar helt rimligt och inte så mycket spekulation. TS kan ju med fördel kolla upp kopplingarna och agera därefter. Att bry sig direkt vad förvirrad ÅF säger ger i vanlig ordning inte så mycket.
Nåja, lite spekulation är det nog även om det som sagt förefaller rimligt.

Det är för övrigt rätt bedrövligt att baden levereras på ett sådant sätt att de inte direkt kan kopplas in efter de inkopplingsanvisningar som medföljer...
Även om det antagligen inte är någon större grej så blir det väl alltid läge för diskussioner om det skulle dyka upp något problem som leder till garantiärende.

Sedan blir det ju fördyringar om en elektriker ska komma ut en andra gång efter det att man konstaterat att säkringen hela tiden löser ut...
 
Pratade med ÅF:s tekniska support igår och efter att de kliat sig lite i huvudet och konstaterat att deras anvisningar var bristfälliga fick de slutligen fram rätt info. Det är mkt riktigt så att värmarens matning ska flyttas över till den tomma plinten och matas med en separat fas. Rätt logiskt så här i efterhand, men borde ha framgått i anvisningarna. De skulle komplettera sina anvisningar till kunderna. Tack för hjälpen!
 
Jag står inför samma problem som tråd skaparen skickar pm till honom om hur lösningen var men han kommer inte ihåg är det någon som råkat ut för samma som kommer ihåg hur ni kopplat det för att köra på två faser
 
A Anders Schröder skrev:
Jag står inför samma problem som tråd skaparen skickar pm till honom om hur lösningen var men han kommer inte ihåg är det någon som råkat ut för samma som kommer ihåg hur ni kopplat det för att köra på två faser
Svarar på min egen fråga så om någon annan hamnar i samma sure då jag och elektrikern mätte oss fram till att man kan dela dom två bruna och köra en fas på heater in och en på resten
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.