Vad är skillnaden pp en kersmikpanna och en utan keramik? Är det verkningsgrad osv?
 
Renare förbränning framför allt.
 
D Daniel 109 skrev:
Renare förbränning framför allt.
De är så att jag har en jobbarkompis som har en panna från 2004 plus en ack.tank på 750l ståendes som han vill sälja. Har inte fått reds på fabrikat ännu, han trodde nån tjeckisk panna. Men denna var utan keramik.
 
En viadrus V22 kanske. Jag har också en sådan stående. Den kan du få billigt. Det är en kokspanna. Ryker kopiöst och har låg effekt och dålig verkningsgrad. Dessutom går det inte att lägga på utan att den börjar puffa rök....

Men den funkar nog som bojsten.
 
D Daniel 109 skrev:
En viadrus V22 kanske. Jag har också en sådan stående. Den kan du få billigt. Det är en kokspanna. Ryker kopiöst och har låg effekt och dålig verkningsgrad. Dessutom går det inte att lägga på utan att den börjar puffa rök....



Men den funkar nog som bojsten.
Fick en bild. Såhär heter den. Någon som vet något?
 
  • Informationsmärkning på en ULTIMA fastbränslepanna med tekniska specifikationer som byggår 2006 och effekt på 40kW.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C ChrSal85 skrev:
Ber om ursäkt för dumma frågor, men vad innebär mycke jobb? Hur ofta askar man ur osv? Är helt ny på det här som ni säkert förstår.
Min gamla CTC 266 askade jag ur varannan vecka, när jag var borta en dryg månad på en långresa (över jul o nyår) så gick den konstant när vi var borta utan att askas ut. Så, så farligt är det inte...visst är min nya renodlade pelletspanna betydligt effektivare men långt ifrån dubbelt.
 
såg på en av dina andra trådar vilket vackert hus du köpt.
vill önska dig och de dina all välgong med projektet, hoppas verkligen att ni orkar ta det i land.
kom i håg att detta hus troligen inte hade vattenburen värme från början utan en eldstad i varje rum.
de radiatorer du har ser ut att vara från ett gejser system från tidigt 1900 tal (utan cirk pump).
vilken värme lösning du bör välja beror inte så lite på till vilken tidsepåks utseende du vill renovera huset.
sedan borde huset från början haft mulbänk som golvisolering, om man slarvade när man installerade värmen kan du ha mycket bräkliga rör i golvet.
så det råd jag skulle ge dig är titta på blocket efter en tillfällig lösning under den första tiden,
kanske som du från början var inne på en pellets brännare i oljepannan (även om den kan kräva en timme i veckan)
när du rivit ut ett rum kommer du att veta mycket mer för att kunna utverdera alla de ideer du fått via forumet.
 
B burtrask skrev:
såg på en av dina andra trådar vilket vackert hus du köpt.
vill önska dig och de dina all välgong med projektet, hoppas verkligen att ni orkar ta det i land.
kom i håg att detta hus troligen inte hade vattenburen värme från början utan en eldstad i varje rum.
de radiatorer du har ser ut att vara från ett gejser system från tidigt 1900 tal (utan cirk pump).
vilken värme lösning du bör välja beror inte så lite på till vilken tidsepåks utseende du vill renovera huset.
sedan borde huset från början haft mulbänk som golvisolering, om man slarvade när man installerade värmen kan du ha mycket bräkliga rör i golvet.
så det råd jag skulle ge dig är titta på blocket efter en tillfällig lösning under den första tiden,
kanske som du från början var inne på en pellets brännare i oljepannan (även om den kan kräva en timme i veckan)
när du rivit ut ett rum kommer du att veta mycket mer för att kunna utverdera alla de ideer du fått via forumet.
Tack så mycket.
Jag vill påstå att 98% av radiatorsystemet är synligt. De är på några ställen de går genom väggar och upp genom golvet till övervåningen. Så jag har gått med nyckelknippan och knackat under rören och i botten på elementen, så fin klang så. Du ser på bilderna här de grova rören till elemten sen övergår det till moderna kopparrör i andra delar av huset.
 
  • Ett radiatorselement under ett fönster i ett ljust rum med synliga grova rör som ansluter till elementet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En tom rum med synlig radiator och grova rör som löper längs väggen och under fönstren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tomt rum med blommigt tapetserade väggar, trägolv, fönster, radiator och synliga rör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Staffans2000
Det är alldeles utmärkt, för då kan du se alla skarvar när du fyllt systemet och letar efter läckor.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Det är alldeles utmärkt, för då kan du se alla skarvar när du fyllt systemet och letar efter läckor.
Ja nu när jag fått kolla över de lite i lugn å ro så känns de lite bättre med systemet inne. Men däremot så leta jag reda på var kuverten var sammankopplad med pannan, där såg de inte så fräscht ut. Så därför överväger jag fjärrvärmen nu, inte de billigaste men heller inte de dyraste, sen slipper oroa mig för kulvert å leta efter kraftig begagnad panna som inte växer på träd precis. Så kör nog den lätta vägen i detta tillfälle. Hur många kWh gör ni av med i era gamla hus, inte mycke mer är 40 tusen väl?
 
Typ det dubbla tror jag. Det är ett liknade hus. Men det är en väldigt grov uppskattning. Jag har inte mätt vedåtgången särskilt noga.
 
det du visar på bilderna är en ganska typisk tidig gejser dragning.
en av mina polare köpte ett hus där dom dragit returerna i golvet och dom råstat upp på grund av markfukt, trevligt att du slapp den maran.
om fjärrvärme kan man skriva att det är lika lättsamt som EL men oftast inte lika dyrt.
men som du skriver det är onte lätt att hitta en bra beggad panna, och har man möjlighet till fjärrvärme vet jag inte hur man skall räkna hemm någonting nytt (varesig panna eller pump).
att sedan slippa strula med värmen och kunna lägga alla sina timmar på att renovera själv är att föredra.
för det man gör åt sig själv brukar man göra bättre och billigare än hantverkaren.
 
en sak till kom i håg att hur mycket värme det går beror på hur varmt och om det är så i hela huset.
vi vedeldare brukar inte ha bara 18grader ;-)
sedan ventilationen som har nämnts av en del peroner på forumet, ditt hus är med största sanolikhet byggt för att eldstäderna som fanns i varje rumm skulle sköta detta och när man sedan satte in radiatorer så fixade man troligen inte detta.
så detta är inget argument att inte göra som du tänkt.
 
Redigerat:
Jag ligger definitivt närmare 18 än 25.
 
B burtrask skrev:
en sak till kom i håg att hur mycket värme det går beror på hur varmt och om det är så i hela huset.
vi vedeldare brukar inte ha bara 18grader ;-)
sedan ventilationen som har nämnts av en del peroner på forumet, ditt hus är med största sanolikhet byggt för att eldstäderna som fanns i varje rumm skulle sköta detta och när man sedan satte in radiatorer så fixade man troligen inte detta.
så detta är inget argument att inte göra som du tänkt.
Hur funkade ett sådant gejsersystem? Försökte söka på de men hittade inget. Blir lite nyfiken.
Det sitter bara en kakelugn i huset idag, men har ju garanterat varit fler eldstäder. Men tycker ändå att de gått upp en del ventilationluckor i väggarna, sitter i många rum iallafall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.