Någons som vet var man hittar dessa?
Tråcklade precis ihop 3st 4x10m Biltema-nät (samma som alla andra säljer) för att snabbt inse att det bara täckte toppen på det lilla körsbärsträdet. Hade behövt typ 16x16m eller 20x20m. Dessutom blev det trots stor försiktighet massor av revor i nätet. Det lyftes upp med en rigg av tegelläkt. För klen kvalitet helt enkelt.
Vad använder bärodlarna? Fiskenät?
 
Cheesen
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Vad använder bärodlarna? Fiskenät?
Fågelskrämma.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
[länk]
Då vet jag var de finns att köpa. Blir dyrt.
 
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Fågelskrämma.
Känns som att jag får överväga detta. Funkar det?
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Då vet jag var de finns att köpa. Blir dyrt.
7*10 = 70 m2 för 3095 kr = 72,79 kr/m2 eller
8*8 = 64 m2 för 99,90 kr = 1,19 kr/m2.

Inget lätt val förstår jag :geek:
 
Cheesen
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Känns som att jag får överväga detta. Funkar det?
Det beror helt på vad det är för fåglar. En del är mer lättlurade än andra. Skatorna kan man hålla borta genom att spänna upp ett par fiskelinor.
 
BirgitS
Hade problem med att trastarna plockade vinbären och då räckte det med att hänga upp mindre aluminiumfolieband i blått och silver. Rör sig och låter i vinden och fåglarna får svårt att bedöma avstånd. Skulle tro att jag köpte dem i någon trädgårdsaffär, typ Plantagen. Nu minns jag inte säkert men jag har för mig att en släkting hade sådana band i sitt körsbärsträd.

Gamla CD-skivor fungerar troligen också, eller, som jag såg något tips om en gång, aluminiumformar som man får med när man köper färdigmat.
 

Bästa svaret

Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Känns som att jag får överväga detta. Funkar det?
Vi satte upp en fågelskrämma, drake på fiskespö från fagelskramma.se, för att slippa fågelar på altanen och i poolen. Efter första sommaren berättare grannar på båda sidor tomten att det var första året de fått behålla sina körsbär. Så, ja det funkar.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
TeroM TeroM skrev:
Vi satte upp en fågelskrämma, drake på fiskespö från fagelskramma.se, för att slippa fågelar på altanen och i poolen.
Bra tips!
Men vi kan nog inte använda det hos oss, för det skulle väl skrämma skiten ur våra höns också.
De skulle nog inte våga sig ut och plocka mask.

För övrigt hittade jag en drunknad skata i kossornas drick-badkar idag.
Låter väl hemskt, men jag sörjde inte. Skatorna är framme och försöka stjäla/hacka hål i hönsens ägg dagligen, och har tagit småkycklingar också.
 
Jag har sett då en fiskmås använde en sån där rovfågelsliknande fågelskrämma som en bekväm sittplats med god utsikt.
 
Hängde upp en nyligen avliden blåmes dinglande i trädet och det fungerade över förväntan.
 
  • Gilla
corre och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Gamla CD-skivor fungerar troligen också...
En kompis till mig tog detta knep till nästa nivå. Skivorna i hårddiskar åldras inte! De kan hänga ute året runt i ur och skur och de är lika blanka och fina som när du tog ur dem ur hårddisken. Han har dem främst för att skrämma rådjur har jag för mig.
 
  • Gilla
Åsa Lund och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.