Jag funderar lite på detta med PEX-rör och solljus. Någon sa att UV-ljus kraftigt förkortar PEX-rörets livslängd, och det efter kort tids exponering Det blir hårt och sprött.

Jag har förvarat en rulle i källaren utan täckning, såleds har dagsljuset kunnat mumsa på rören i något år ungefär. Jag har böjt och töjt på röret men kan inte se att det skulle vara sprödare eller så än vad rören var när dom var nya.

Borde denna rulle kasseras och ersättas med en ny? Det handlar om ful-pex från Silvan så det är ingen ekonomisk katastrof.
 
Olefinplaster är känsliga för UV om de är ostabiliserade. Jag har desvärre ingen aning om dina ful-pex är UV- stabiliserade, men om de legat i en källare och tidvis fått solljus som är filtrerat genom vanligt fönsterglas, är det nog ingen fara.
Jag kollade just i Textbook of Polymer Science, F. W. Billmeyer , Wiley & Sons 1984 och hittade inget specifikt om tvärbunden polyeten och dess UV-känslighet. Däremot att PE är mindre känsligt än PP, (jmfr fnasiga billighetsrep) Svamligt?
 
En aning, men ändå en bra början. ;)

Jag får väl helt enkelt ringa runt lite å fråga.
 
Jag kommer inte ihåg exakt, men det handlade om max några månnader i solljus enligt "manualen" till min PEX-slang. Däremot står det att fönsterglas filtrerar UV så att det inte längre blir skadligt för PEX.

LK-rör har mycket bra PEX-info på sin hemsida.

/Micke
 
sgryd skrev:
Jag kommer inte ihåg exakt, men det handlade om max några månnader i solljus enligt "manualen" till min PEX-slang. Däremot står det att fönsterglas filtrerar UV så att det inte längre blir skadligt för PEX.

LK-rör har mycket bra PEX-info på sin hemsida.

/Micke
Stämmer. Pratade med farsgubben (gammel VVS:are) om PEX och UV-ljus och de skall inte utsättas för detta under längre tid. Rören får en bruntoning när det har gått långt.
 
Känns som att jag lugnt kan använda rören jag har kvar. Funderar på att klippa av en snutt och lägga ut på grillning i söderläge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.