Vi har nyligen köpt ett hus, men vill bygga en ny entré med förvaring ca 4-5 kvm samt en gästtoalett på entréplanet. Vi vet dock inte var vi bäst bör placera denna entré, är det någon som gjort något liknande som kan dela med sig av tips...eller som har tips kring placeringen rent generellt? Tomten vetter mot söder och nuvarande huvudentré ligger i anslutning till altanen. Då vi tänker höja upp altanen samt bygga över takterassen med ett sovrum och ev addera en mindre takterass/balkon över altanen är det knivigt med positionen av den nya entrén som också behöver ha plats för avhängning av ytterkläder.

Tacksam för tips!
 
  • Husets baksida med altan och trädgård i solläge, potentiell plats för ny entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen dörr till en husfasad med gult panel, stenlagd gångväg och grönt gräs, potentiell plats för ny entré.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En ståtlig, smidesjärnsgrind framför en gul husfasad med numret 173, omgiven av en oanlagd tomt och lövträd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning över ett entéplan i en bostad med markerade entréer och utrymmen för diskussion om ny placering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritat planritningsskiss för ett tvåplanshus med betecknade rum och måttangivelser, förslag på entré och terrass.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Åsa Lund
Tycker det känns märkligt att ha entré från altanen på baksidan.
Jag hade gjort en ny entré i anslutning till groventren/ köket. Kanske ett fönster så man från köket ser vem som kommer.

Känns mer logiskt om ingången ligger innanför den enkla grinden. Dubbelgrind är tänkt för bil tycker jag.
 
  • Gilla
Steffo1980 och 3 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Tycker det känns märkligt att ha entré från altanen på baksidan.
Jag hade gjort en ny entré i anslutning till groventren/ köket. Kanske ett fönster så man från köket ser vem som kommer.

Känns mer logiskt om ingången ligger innanför den enkla grinden. Dubbelgrind är tänkt för bil tycker jag.
Supertacksam för att du tog dig tid att komma med input. Håller helt med dig. Spenderade hela kvällen igår med att kika på ritningarna från intilliggande hus som har exakt samma grundhuskropp (fördel). Samtliga har byggt en entré ca 5 kvm vid nuvarande groventrén. Man sätter sedan dubbeldörrar ut mot markaltanen från vardagsrummet, sätter igen nuvarande entrédörr, sätter dubbeldörrar ut mot en nybyggd markaltan framför tillbyggnaden som redan är gjord. Då kan man riva den tunna vägg som finns till utbyggnadsrummet och på så vis bygga en toalett vid fönstret i nuvarande hall utan att förlora ljus. Fönster ska vi försöka få till på fler platser i utbyggnaden så att det blir ljusare. Altanen ovan utbyggnaden byggs därefter över med ett rum med takkupor. Funderar även på en mindre terass på pelare över altanen för att fånga kvällssolen...lite knepig att fånga när man har en allmänning med höga träd i väster...
Arkitektritningar av ett hus med planerade tillbyggnader som ny entré och altan, samt takkupor för ett nytt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om ni nyligen flyttat in kanske det kan vara bra att ni "bor in er" först, och sen börjar fundera på att bygga om?
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Om ni nyligen flyttat in kanske det kan vara bra att ni "bor in er" först, och sen börjar fundera på att bygga om?
Yes, självklart, men det finns en del saker som vi vet att vi vill göra och som alla på gatan har gjort, av en anledning. Men håller med dig, därför har vi lagt den initiala renoveringen på ett minimum( vissa ytskikt som inte påverkas av en eventuell utbyggnad)och tar tillbyggnaden i ett steg två under höst/vinter/vår :)
 
Juliecorn Juliecorn skrev:
Yes, självklart, men det finns en del saker som vi vet att vi vill göra och som alla på gatan har gjort, av en anledning. Men håller med dig, därför har vi lagt den initiala renoveringen på ett minimum( vissa ytskikt som inte påverkas av en eventuell utbyggnad)och tar tillbyggnaden i ett steg två under höst/vinter/vår :)
Skynda långsamt.. :)

Vill du ha bra input kan det nog vara bra att lägga upp planlösning på källaren med ... ska man bygga en toalett blir det ju en del VA som måste till, och det kan ju vara lätt eller svårt beroende på vart det är draget innan, och hur bjälklag/källare ser ut ....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Skynda långsamt.. :)

Vill du ha bra input kan det nog vara bra att lägga upp planlösning på källaren med ... ska man bygga en toalett blir det ju en del VA som måste till, och det kan ju vara lätt eller svårt beroende på vart det är draget innan, och hur bjälklag/källare ser ut ....
Klokt. Kommer här. Avlopp ligger redan uppe, men kompletterar här med källarens planlösning samt det jag har kring bjälklag.
 
  • Ritning av en källarplanslösning med markerade utrymmen för pannrum, tvättstuga, WC och hobbyrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av en källarplanlösning med detaljerade specifikationer för isolering och material i golv och väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektritning av en källarplanlösning med detaljerade anteckningar om material i bjälklag och avloppssystem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gammelnörden
En snabb (och lite kladdig) skiss på förslag;
Handritad skiss av 1920-tals villa och layout, inklusive detaljer av konsol och hatthylla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Handritad skiss av 1920-talshusfasad med gult trä och detaljerad dörr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inspiration tagen från boken "Så byggdes villan - Björk, Nordling, Reppen" 1920-talet
Ritade också en konsol till avhängig och hatthylla som fanns original i en lägenhet jag bott i byggd på 1920-talet. :)
 
  • Gilla
Höök och 8 till
  • Laddar…
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
En snabb (och lite kladdig) skiss på förslag;
[bild] [bild]
Inspiration tagen från boken "Så byggdes villan - Björk, Nordling, Reppen" 1920-talet
Ritade också en konsol till avhängig och hatthylla som fanns original i en lägenhet jag bott i byggd på 1920-talet. :)
WOW! Så fint, kruxet som vi har och de flesta andra är avsaknaden av pengarna :) Vi funderade på ett likande förslag men att göra det du gjort till entré till en matsal med utgång till en altan (för det blir en upphöjd sådan) men då behövde vi förstås bygga till en entré i alla fall. Jag räknade på det och då skulle vi landa för högt om man räknar 25 000 per kvm + arkitekt/konstruktör + markplatta(botten till utbyggnaden). Jag får det till typ 15 kvm(övervåning) + nytt rum (ca 15 kvm) med terass + ev 5 kvm separat entré. Vi har tänkt oss ca 600 000 för kalaset för att kunna ha lite över till all annan renovering och 35x 25 är ju betydligt mer. Vad tycker du vi ska satsa på? Alla andra har byggt mansardtak på sin tillbyggnad, men jag skulle vilja ha kort sadeltak som du ritat för att kunna nyttja rummet bättre, men frågan är om man får ;)
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
En snabb (och lite kladdig) skiss på förslag;
[bild] [bild]
Inspiration tagen från boken "Så byggdes villan - Björk, Nordling, Reppen" 1920-talet
Ritade också en konsol till avhängig och hatthylla som fanns original i en lägenhet jag bott i byggd på 1920-talet. :)
hej igen Gammelnörden, jag kikade på ditt förslag igen och undrar om du tycker att man kan sätta själva entrédörren på kortsidan så att man slipper gå in via altanen? Du har hjälpt otroligt mycket bara med hjälp av det du kallar "kladd" <3
 
Gammelnörden
Juliecorn Juliecorn skrev:
hej igen Gammelnörden, jag kikade på ditt förslag igen och undrar om du tycker att man kan sätta själva entrédörren på kortsidan så att man slipper gå in via altanen? Du har hjälpt otroligt mycket bara med hjälp av det du kallar "kladd" <3
Ja, om ni absolut måste bygga på en upphöjd altan, skulle det kännas mer som en huvudentré om dörren var placerad på kortsidan. :)
Kanske skulle det då var fint med en glasad altandörr ut från rummet i tillbyggnaden? Så slipper man gå ut via entrén och gå runt till till altanen med fikabrickan. ;)
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Åsa Lund
Sätter ni dörren på kortsidan kan man ju se den från gatan, vilket känns som ett måste för en entré.
 
  • Gilla
stefancrs och 2 till
  • Laddar…
Har bekanta med ungefär samma lösning med entrén på baksidan, och även några grannar. Alla använder garageingången till vardags för att inte behöva gå runt huset. Vintermorgon med nysnö garanterat fel ingång för man hinner inte skotta så långt en stressad morgon.

Med det sagt är jag inte arkitekt men om jag skulle bygga ny entré skulle jag lägga den på den sidan där du kommer in på tomten (nuvarande groventre),hur man får det snyggt är en annan sak, fördelen är väl också att om ni inte rör sidan med nuv entré så kan ni ta det i ”etapper” vartefter ni får råd. Dvs börja med ny entré/hall, sen kan man ta nästa och nästa :)
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Mitt förslag.. taket bör anpassas efter huset därav den lilla kladden i hörnet...
Handritad skiss av ett hus och en separat takkonstruktion, med markeringar för hall och wc.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Juliecorn
  • Laddar…
Martin_B
Om man är lite bold, kan man ju dessutom tänka om helt och även ta med lösningar i beräkningen som att förvandla befintligt utrymme till ny hall + annat som stor handikappanpassat badrum med toalett etc. och sedan förlägga det befintliga utrymmet i en ny tillbyggnad.

Så exempelvis skulle man kunna ta befintligt vardagsrum och skapa en rejäl hall av, som per automatik även hamnar bredvid köket, och i samma bef. vardagsrum även få plats med ett badrum/toalett som kommunen ändå (förmodligen) kommer kräva vara handikappanpassat (måste ha dusch på entréplan, kunna vända med rullstol inne i badrummet osv.).
Den inritade toaletten på skissen skulle förmodligen inte godkännas av kommunen vid en såpass omfattande tillbyggnad, varför de också skulle kräva handikappanpassat med dusch samt rätt mått (finns ett minstamått man måste förhålla sig till).
Sedan bygger man till baktill i den där vinkeln, och förlägger ett nytt vardagsrum där som man anpassar precis som man önskar, stora fina fönster ut mot trädgården osv, med anslutning till en ny fin uteplats, exempelvis.

Ibland är det lätt att snöa in sig på en viss lösning och inte kunna se utanför ramarna... men börjar man tänka lite utanför ramarna så kan man hitta fantastiska lösningar som dessutom grannarna blir avundsjuka på så de tänker "varför gjorde vi inte SÅ!?" :D
 
Redigerat:
  • Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.