Hej,

Har kopplat en portabel A/C till den öppna spisen i lägeneheten. Varmluften går upp i röret. Nu tror jag inte att den öppna spisen är aktiv. Vad kan hända?

//rotkiv
 
Första tanken är kondens, den varma luften blir troligen kyld av skorstenen under sin väg uppåt. Då borde det kunna fällas ut kondens.

Om det sedan är ett problem vet jag inte.
 
  • Gilla
Rotkiv11
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Första tanken är kondens, den varma luften blir troligen kyld av skorstenen under sin väg uppåt. Då borde det kunna fällas ut kondens.

Om det sedan är ett problem vet jag inte.
Det man undrar är om det finns någon risk för andra lägenheter eller liknande. Men verkar fungera riktigt bra!
 
R Rotkiv11 skrev:
Det man undrar är om det finns någon risk för andra lägenheter eller liknande. Men verkar fungera riktigt bra!
Förutsatt att din rökkanal är intakt och ingen har borrat några hål i den för dragning av kablar eller ventilation eller dylikt så ska det inte vara något problem. En intakt rökkanal ska inte gå till någon annan lägenhet, det vore ju farligt. Men du har alltså aldrig eldat i spisen (har den eldningsförbud av någon anledning?). Kondensutfällning skulle eventuellt vara ett problem men du kör väl inte AC:n konstant mellan Juni och September gissar jag, så det hinner nog torka upp av självdraget mellanåt.
 
  • Gilla
Rotkiv11
  • Laddar…
Men AC:n skickar ju ut samma luft som normalt sett går ut med självdrag. Skillnaden är att den är uppvärmd. Kondensrisken torde således bli lägre, inte högre än i normalfallet.
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Men AC:n skickar ju ut samma luft som normalt sett går ut med självdrag. Skillnaden är att den är uppvärmd. Kondensrisken torde således bli lägre, inte högre än i normalfallet.
Det finns en möjlighet att AC:n "pytsar" ut kondensvattnet från den kalla sidan i den varma luften, det beror på hur den är konstruerad. Då blir det ett fukttillskott. Om den istället dumpar vattnet i en bytta man får tömma så blir det som du säger.
 
Y Yaken skrev:
Det finns en möjlighet att AC:n "pytsar" ut kondensvattnet från den kalla sidan i den varma luften, det beror på hur den är konstruerad. Då blir det ett fukttillskott. Om den istället dumpar vattnet i en bytta man får tömma så blir det som du säger.
??? Hur skulle det kunna bli ett fukttillskott?
Var skulle det extra vattnet komma från?
 
S sunqan skrev:
??? Hur skulle det kunna bli ett fukttillskott?
Var skulle det extra vattnet komma från?
Kondensvattnet som bildas när AC:n kyler inhomhusluften. Men som sagt, jag vet inte exakt var maskinen gör av det, det kanske samlas upp i en bytta.
 
Fast det är ju som sagt vatten som fanns i luften från början.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Fast det är ju som sagt vatten som fanns i luften från början.
Och om det inte är så, har vi just löst problemet med vattenförsörjningen i världen.
 
  • Gilla
quilding och 1 till
  • Laddar…
S sunqan skrev:
Och om det inte är så, har vi just löst problemet med vattenförsörjningen i världen.
Lite off topic men kanske intressant ändå: en forskare på Harvard har startat ett företag som tar koldioxid ur luften och omvandlar det till bensin. Bygger på tre beprövade processer som ingen före honom har kopplat ihop. Han kör en pilotanläggning och planerar fullskalig drift och konkurrenskraftigt bensinpris. Sju minuter info här:
 
Konkurenskraftigt pris lär det inte bli.
Så länge det släpps ut koldioxid från rötanläggningare eller förbränningsanläggningar är det rätt korkat att flrdöka fånga den ur atmosfären. Det kräver en massa mer resurser. Någon annan som såg att de nämnde naturgas som möjlig energikälla?

Så länge vi gräver upp kol för att göra el är den här typen av anläggningar ren idioti.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.