Lyfter den här tråden lite. Jag har en bastu från 80-talet där det sitter en takmonterad lampa. Gammal porslin med glaskupa.
Nu när vanliga glödlampor inte längre finns att tillgå mer än i privatpersoners gömmor, vad kan man sätta för lampor där som tål värmen?
 
  • Gilla
pontusk91
  • Laddar…
Bjurran Bjurran skrev:
Lyfter den här tråden lite. Jag har en bastu från 80-talet där det sitter en takmonterad lampa. Gammal porslin med glaskupa.
Nu när vanliga glödlampor inte längre finns att tillgå mer än i privatpersoners gömmor, vad kan man sätta för lampor där som tål värmen?
Det lär fungera med LED. På marginalen kanske det blir något kortare livslängd men inget som ska märkas.
 
E etompau skrev:
Det lär fungera med LED. På marginalen kanske det blir något kortare livslängd men inget som ska märkas.
De flesta LED-lampor jag sett (har bytt det mesta i huset redan) har en maxtemp på 40 C. Nu kör jag visserligen inte tokvarmt i min bastu men då det ändå är i taket lär det ju vara varmt.
Har du möjligtvis koll på vad som händer om man använder dem utanför sitt temperaturområde? Tänds de inte eller brinner de upp av värmen?

Mikael_L Mikael_L skrev:
Vanlig glödlampa i halogenutförande, blir så nära lika som det alltid har varit.
Har haft stora problem med Halogenlampor genom åren. Har de blivit bättre?
Använde det i en övergångsperiod innan allt i huset blev bytt till LED och märkte att de sällan klarar temperaturerna. Vanliga plafondlampor i taket var för täta så halogen höll bara några månader där pga värmen.
 
Just nu kör jag med en vanlig led lampa från biltema, den verkar åtminstone inte hålla sämre än de halogen jag använt tidigare.
 
  • Gilla
Da Ke
  • Laddar…
jonastroms
Vi fick ett gammalt elaggregat till bastu om säkert är 15 år gammalt eller mer till och med. Det är inte använt alls men jag tänker på elförbrukningen som säkert är skyhög. Hade helst velat ha ett vedeldat system men om man skulle använda elaggregat vi har hur mycket kan ett sådant egentligen kunna dra?
 
Det beror väl på hur ofta och länge man använder det... Men är det på typ 6 kW och det går 2-3 timmar totalt för en bastusession så kostar det ca 15kWh.
Bastar man varje helg hela året så blir det 7-800kWh.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.