Hallå!

Jag och min flickvän köpte nyligen en bärbar AC-enhet för att kyla vår lägenhet på varma dagar. ACn har ett utlopp som man ska leda genom ett fönster eller något för att få ut den varma luften. ACn fungerar också som avfuktare vilket innebär att luften i utloppet har vattenånga i sig, vilket leder till min fråga.

Vårt kök har ett hål som skulle vara perfekt att använda som utlopp för ACn. Som ni kan se i bilderna har hålet en del i trä och sedan tegel där fasaden börjar. Min fråga är huruvida luften från ACn på något sätt kan skada träet i väggen eftersom luften i utloppet innehåller ånga, alltså fukt. Jag är rädd att det kan leda till mögel eller fuktskador i väggen. Någon som har en aning?

(ACn har ett luftflöde på 450 m3 / timme och kan avfuktas 1,5 liter / timme)
Rund väggöppning som visar trä- och tegeldelar, tänkt för utlopp av bärbar AC-enhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti vägghål med trä och tegel, potentiellt för AC-utlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rund väggöppning med synligt trä och tegel, potentiellt för AC-utlopp.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ja, är det korta svaret. Det långa svaret är att du måste få ut luften, kanske genom att ha ett rör i mjuk plaste som grå fram till ventilen.

Varför finns ventilen förövrigt? Är detta för att få in luft i lägenheten pga frånluftssystem? I så fall får du problem...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Ja, är det korta svaret. Det långa svaret är att du måste få ut luften, kanske genom att ha ett rör i mjuk plaste som grå fram till ventilen.

Varför finns ventilen förövrigt? Är detta för att få in luft i lägenheten pga frånluftssystem? I så fall får du problem...
Hålet är där för att det har tidigare suttit ett pentry där. Jag tror alltså att det är till för ventilation/kyla till skafferiet snarare än insug.
 
Är du helt säker på att det utfällda vattnet på kalla sidan evakueras med varmluften? På den jag sett finns det en kondensbehållare som töms manuellt.
 
G Guson skrev:
Är du helt säker på att det utfällda vattnet på kalla sidan evakueras med varmluften? På den jag sett finns det en kondensbehållare som töms manuellt.
Det finns en kondensbehållare men i instruktionsboken står det "Anmärkning: Luften från utblåsslangen kommer innehålla förångat vatten".
 
Sätt in ett plaströr bara. Förslagsvis ett nytt hål om denna ventil används för friskluft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.