E
Ännu en tråd ang isolering av bjälklag i inglasat uterum.

Dock vägrar jag cellplast som alla andra trådar pratar om. Väljer ist 95 mm mineralull. Men vad lägger man lämpligen mellan isoleringen och trallen? Vindpapp? Markduk? Åldersbeständig plast? Annat? Inget?
 
Hur ser uppbyggnaden ut?

Med 95mm behövs egentligen ingenting, men vore trevligt med något som blockerar damm från isoleringen
 
E
Golvbjälkar på 145mm, list skruvad i sidan på lämplig höjd där fibercementskiva el trosdbottenskiva vilar sen på med isolering.
Sibirisk lärk som trall.

Precis, samt om nån spiller vätska vill man inte ha ner det i isoleringen
 
Då är det väl plast som gäller. Varför inte fullisolera hela bjälken?
 
E
Det kändes onödigt? Sen är man lite snål kanske :D
 
Om man spiller ut en öl t.ex. som åker ner mellan trallen och sen hamnar på plasten, vad gör man då?
Skruvar upp trallen och suger upp vätskan eller låter det dunsta?

Jag valde att inte ha något skikt mellan trall och isolering, men jag har å andra sidan ett laminatgolv på som stoppar mindre mängder vätska.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
E
maah maah skrev:
Om man spiller ut en öl t.ex. som åker ner mellan trallen och sen hamnar på plasten, vad gör man då?
Skruvar upp trallen och suger upp vätskan eller låter det dunsta?

Jag valde att inte ha något skikt mellan trall och isolering, men jag har å andra sidan ett laminatgolv på som stoppar mindre mängder vätska.
laminatgolv funkar väl lite som plast och ytskikt i ett så då slipper du det. annars blir det hängslen och livrem.

Men som svar på din fråga; nej, det blir ju lite jobbigt att börja montera loss trallen om ungarna råkar spilla lite saft, måltiderna kommer ta onödigt lång tid i anspråk annars :)
 
  • Gilla
maah
  • Laddar…
Jag körde med bastufolie. Lika 'tät' som åldersbeständig plast men den är svart - så slipper man se en gul luddig isolering när trallen krympt.
 
  • Gilla
erkka
  • Laddar…
E
K Kriff skrev:
Jag körde med bastufolie. Lika 'tät' som åldersbeständig plast men den är svart - så slipper man se en gul luddig isolering när trallen krympt.
Bra! Tack för tipset! Har precis tänkt åka o köpa nåt, men ska kika på sådan folie också
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.