Hej. Ska snart påbörja ett husbygge i lättbetong. Kommer bygga med block i dimension B300xH200 mm. En hel del block kommer behöva sågas till, och det är viktigt att snitten blir raka och fina.

Det bästa sågalternativet tycks vara en bandsåg, men dessa är dyra att köpa och att hyra (med tanke på den långa byggtiden).

Övriga sågar klarar också av att såga i lättbetong; handsåg, tigersåg, allsåg osv. Men jag undrar vad som blir smidigast och bäst!?

Handsåg känns för tidskrävande. Men tigersåg eller alligatorsåg eller dyl känns för oprecist och svårt att få raka snitt med? Kan man kanske bygga nån anordning så man kan såga helt rakt med tigersåg...

Vad har ni för erfarenheter eller tips?
 
Redigerat:
R
En bänk och två vinkeljärn på vardera sida om blocket så styr det bra med tigersåg
Blocket lägges mellan järnen , sedan bara såga med lagom tryck
 
Ja något sånt skulle jag också gjort för att styra bladet. Kanske bättre med rör för att undvika att de grova hårdmetalltänderna fastnar i vinkeljärnen.
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
Budgetalternativet är ju en tigersåg med pendling (tex makita 3070) och en jigg i trä som styr bladet. Det tror jag skulle fungera väldigt bra. Du kommer också inse att du rätt snabbt blir en fena på att frihandssåga väldigt rakt med tigern......
 
Kör med tigersåg och blad för lättbetong så går det galant. Låt sågen jobba sig igenom själv så behövs inga jiggar.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag körde med tigersåg (Makita 3070) först, men gick över till handsåga för få bättre precision.
Det var för ofta bladet fladdrade till och det i bortre ändan blev ett par mm fel.
Tigersågen är utan tvekan snabb dock, så när precisionen inte behövdes körde jag med den.
Likaså när det bara var 200mm som skulle kapas så funkade tigersågen bra - det är de långa 350 kapen som bladet hoppar. Kanske är handhavandefel förstås, tigersågen är det verktyg jag är minst vän med hittills i bygget.

Handsågen var för övrigt en enkel variant, men jag blev överraskad hur bra den fungerade:
https://www.bauhaus.se/lattbetongsag-wisent-17t-700mm.html
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.