Isåfall bör du gå ut om du inte får hjälp.
 
Är det ett väldigt attraktivt läge som gör att ni bor kvar? Spontant känns det annars som att det bästa vore att flytta.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
H huggan skrev:
Isåfall bör du gå ut om du inte får hjälp.
Juridisk kan de inget göra för mig.Men att kolla om det hyresvärden säger eller skriver kan de
M Maledictus skrev:
Är det ett väldigt attraktivt läge som gör att ni bor kvar? Spontant känns det annars som att det bästa vore att flytta.
Självaste lägenheten är super och det är promenadvägar och allt som en gamling behöver finns ( Sjukhus, Affärerna och närheten till Barnbarnen )Skulle ventilationen inte vara så kass skulle jag hålla tyst men när man sen blir anklagad för det ena och det andra kan man inte hålla igen mera. Som sagt jättefin lägenhet.Skulle jag hitta nån annan lägenhet skulle jag inte tveka att flytta för förtroendet för hyresvärden är under zero.
 
Det är såklart ett jäkla jobb att flytta men jag förstår inte riktigt hur ni har hamnat i den situation ni är. Jag själv hade valt att flytta till en bättre hyresvärd. Att tvinga hyresvärden till renoveringar han inte vill göra kommer ju inte göra värden till en bättre värd... jag tycker det känns väldigt kortsiktigt att bråka såhär.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
OVK var 6e år i detta fall med självdrag, för FT eller FTX är det var 3e år.
Är den godkänd 2016 gäller det därmed till 2022 och då kan du nog inte få med kommunen på det.
Kan också vara till 2025 då det var 9år tidigare för självdrag.
Inte heller säkert 0,35l/s per kvm gäller om huset är tillräckligt gammalt.
Efter 50-tal o fram finns mer eller mindre tydliga byggregler.
Lägenheten måste uppfylla kraven som gällde när huset byggdes eller ventilationen görs om.
Skulle det ex gå sönder en kanal (asbest eller murad) kan det behövas bytas till frånluft med nya krav.
Kolla med OVK ansvarig på kommun vilka offentliga uppgifter som finns för ovk. Det finns regler för vissa punkter som ska finnas i det dokument de ska ha. Räcker inte enbart med en namnteckning.
 
P patriklarsson skrev:
OVK var 6e år i detta fall med självdrag, för FT eller FTX är det var 3e år.
Är den godkänd 2016 gäller det därmed till 2022 och då kan du nog inte få med kommunen på det.
Kan också vara till 2025 då det var 9år tidigare för självdrag.
Inte heller säkert 0,35l/s per kvm gäller om huset är tillräckligt gammalt.
Efter 50-tal o fram finns mer eller mindre tydliga byggregler.
Lägenheten måste uppfylla kraven som gällde när huset byggdes eller ventilationen görs om.
Skulle det ex gå sönder en kanal (asbest eller murad) kan det behövas bytas till frånluft med nya krav.
Kolla med OVK ansvarig på kommun vilka offentliga uppgifter som finns för ovk. Det finns regler för vissa punkter som ska finnas i det dokument de ska ha. Räcker inte enbart med en namnteckning.
Något som är säkert är att 0,35l/s och kvm gäller.

Taget från FoHMFS 2014:18:

"Vid bedömningen av om bristande luftkvalitet i bostäder och lokaler för allmänna ändamål innebär olägenhet för människors hälsa enligt 9 kap. 3 § miljöbalken bör följande riktvärden vara vägledande. I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter luft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2 ) golvarea eller 4 l/s per person."

Om byggreglerna säger lägre spelar ingen roll då detta ändå gäller.
 
H huggan skrev:
Något som är säkert är att 0,35l/s och kvm gäller.

Taget från FoHMFS 2014:18:

"Vid bedömningen av om bristande luftkvalitet i bostäder och lokaler för allmänna ändamål innebär olägenhet för människors hälsa enligt 9 kap. 3 § miljöbalken bör följande riktvärden vara vägledande. I bostäder bör det specifika luftflödet (luftomsättningen) inte understiga 0,5 rumsvolymer per timme (rv/h). Uteluftsflödet bör inte understiga 0,35 liter luft per sekund per kvadratmeter (l/s per m2 ) golvarea eller 4 l/s per person."

Om byggreglerna säger lägre spelar ingen roll då detta ändå gäller.
Du verkar att läsa bör = skall. Sä är inte fallet. Bör innebär att så borde det vara men kan inte krävas.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 2 till
  • Laddar…
En sanning med modifikation då det finns ganska gott om gamla byggnader med självdrag och öppningsbara fönster ex och man inte kan säga något om det om inte fönstren byts ut till fasta utan ventiler?
Dessutom mäter man inte luftflöden i en självdragsbyggnad utan kontrollerar funktion, vilket bara funkar vintertid som bäst. Eller hur mäter du?
 
roland53 roland53 skrev:
Du verkar att läsa bör = skall. Sä är inte fallet. Bör innebär att så borde det vara men kan inte krävas.
Delvis rätt har du. Antingen gör man som "bör". Gör man inte det så är det upp till en själv att bevisa att det man gjort uppfyller lagkraven.

"
Skillnaden mellan föreskrifter och allmänna råd
Lag, förordning och föreskrifter är bindande regler. Allmänna råd är inte bindande. Ett allmänt råd anger hur någon kan eller bör göra för att uppfylla den tvingande regeln som det allmänna rådet är kopplat till.

Byggherren måste inte följa allmänna råd. Men om byggherren gör som det står i det allmänna rådet får denne anses ha uppfyllt den bindande regel som rådet hör till. Om byggherren gör på annat sätt ska denne kunna visa att den bindande regeln ändå uppfylls. Det är alltså byggherren som ska bevisa för att den bindande regeln ändå uppfylls. Hur byggherren kan visa detta skiljer sig åt beroende på vilken regel det handlar om."
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
T Tysk skrev:
Miljökontoret skrev att röret är trasig och sliten. Nu har hyresvärden haft en VVS kille här som smörade[bild] [bild] i röret med en gegga men tog inte bort det gamla . Likaså är det fusk med röret under handfatet se bilden förre och efter. Jag tog en påse med gegga som fanns under tratten och den luktar rent av SKIT.
vad jag ser av dessa bilder har vvs killen gjort ett fullgott arbete även om jag tycker att han konde tagit bort den gamla evomastiken från täckkåpan anmärkningen avsåg att det inte var tätt så att lukt etc kunde tränga upp i bostaden nu är det tätt. ventilationen lämnar jag åt andra att uttala sig om.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
T
M mroing skrev:
Det är såklart ett jäkla jobb att flytta men jag förstår inte riktigt hur ni har hamnat i den situation ni är. Jag själv hade valt att flytta till en bättre hyresvärd. Att tvinga hyresvärden till renoveringar han inte vill göra kommer ju inte göra värden till en bättre värd... jag tycker det känns väldigt kortsiktigt att bråka såhär.
Vi är ett gamalt Pensionärspar och giller inte att bråka men när hyresvärden inte gör nåt åt ventilationen i en sån dyr lägenhet måste man gå till kommunen och då börjar han anklaga oss för mycket. Inte vill man bråka men jag tycker inte att han kan säga och skriva vad han vill. Skulle ni inte gjord so ?
 
T
P patriklarsson skrev:
OVK var 6e år i detta fall med självdrag, för FT eller FTX är det var 3e år.
Är den godkänd 2016 gäller det därmed till 2022 och då kan du nog inte få med kommunen på det.
Kan också vara till 2025 då det var 9år tidigare för självdrag.
Inte heller säkert 0,35l/s per kvm gäller om huset är tillräckligt gammalt.
Efter 50-tal o fram finns mer eller mindre tydliga byggregler.
Lägenheten måste uppfylla kraven som gällde när huset byggdes eller ventilationen görs om.
Skulle det ex gå sönder en kanal (asbest eller murad) kan det behövas bytas till frånluft med nya krav.
Kolla med OVK ansvarig på kommun vilka offentliga uppgifter som finns för ovk. Det finns regler för vissa punkter som ska finnas i det dokument de ska ha. Räcker inte enbart med en namnteckning.
Det är felet. hyresvärden har lämnad i ett papper som skulle föreställa ett OVK kontroll men det rätta är från 1999 och han har bara skrivit självs en utan att göra detta som hyresgäster skulle ha märkt.
 
I en annan tråd skriver du att du precis har flyttat, imponerande att ni hunnit gå till hyresnämnden och fått ett avslag på så kort tid, där dock inte sagt att hyresvärden inte har ansvar att fixa saker som är direkt felaktiga, tex ventilationsluckor.

Att ventilation är dålig i äldre hus med självdrag är väl inte alls orimligt, att det inte finns köksfläkt är oxå en sak som är tillhörande i äldre hus, därför tyckte väl hyrenämnden att det var ett ärende om standardförhöjning, inget ärende att driva vidare för åtgärd.
Antagligen har väl förhoppningsvis hyresvärden en långsiktig plan för renoveringar, högst troligt lär allt bli standardhöjjande så räkna med hyreshöjningar.
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
A
Jag får tyvärr hålla med tidigare skrivare. Utifrån det som du informerat om ser jag inget som skapar så allvarlig situation.

Ni skulle möjligtvis kunna gå ihop med en gemensam skrift om att OVK bara varit utförd på papper för inga inspektioner har gjorts i era lägenheter och skicka till den som bör ha den.. :thinking:


Annars är mitt råd också att flytta...
 
Om. man har råd att betala 10 000 i månaden borde det självklara valet vara att köpa en bostadsrätt om man ej vill bo i hus!
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.