Vår gamla toa gav upp för ett tag sedan och nu tänkte jag byta till en ny och förhoppningsvis bättre Ido Glow rimfree toastol.
Tog en närmare titt på avloppet och ser att det finns två gummimanschetter som dessutom sitter lite snett .. Jag misstänker att avloppsröret inte satt helt i lod eller att det kanske var lite för kort och att man därför har "löst" problemet med två gummimanschetter istället för en (som på det andra badrummet). Lite svårt att se om avloppsröret verkligen sitter snett eller bara är lite för kort, men tror att det lutar ett par grader.
Finns det något enkelt och bra sätt att lösa detta på?

DrqKuq8.jpg
 
Svårt att säga varför innan man rivit bort och tittat. Känns som det brukar vara ganska förlåtande även om det lutar lite för det är ju ingen presspassning på toa och rör direkt. Rent spontant så känns det ju som röret mer är för kort för aktuell toa men varför skulle s-kröken sluta längre upp på just den där toan? Eller så trasigt ändrör kanske så det är för kort.
 
  • Gilla
screamin-daemon
  • Laddar…
Det ser ju ut som röret sticker upp tillräckligt. Har för mig att standardmått är att röret från toan slutar 20mm ovanför golv. Men det måste sticka ned en bit i röret, så röret måste gå upp längre. Men här ser det ut att gå upp en bit.
 
Jag tänkte mer på att röret på toan är för kort men det lät så osannolikt, varför skulle det vara det? Då känns det ju mer logiskt som att nån har slagit loss en bit kanske.
 
Hej!
Köp en https://www.rskdatabasen.se/kategori/plastror-avlopp/tillbehor/wc-stosar/gas-wc-7-3106704-117

(Om du har ett 110mm avlopp annars en lika med anpassad storlek)

Kapa röret max 12mm upp och tryck dig stosen. Var noga med att limma hela flänsen mot golvet med silikon då du har plastmatta och du kommer kapa bort då den ligger monterad mot röret idag.

Uppfattade det dessutom som att du hade skaffat dig en skruv fri wc stol som skall limmas mot golvet. Inte nåt jag rekommenderar när man har plastmatta då det är stor risk att mattan släpper mot underlaget.
 
Tack för svar!

O oneill skrev:
Hej!
Köp en [länk]

(Om du har ett 110mm avlopp annars en lika med anpassad storlek)

Kapa röret max 12mm upp och tryck dig stosen. Var noga med att limma hela flänsen mot golvet med silikon då du har plastmatta och du kommer kapa bort då den ligger monterad mot röret idag.
Har själv funderat på en sådan lösning, men får se hur det ser ut när jag plockar bort toastolen (lyckades insjukna i influensa så det får vänta ett par dagar).
Uppfattade det dessutom som att du hade skaffat dig en skruv fri wc stol som skall limmas mot golvet. Inte nåt jag rekommenderar när man har plastmatta då det är stor risk att mattan släpper mot underlaget.
Har läst på om platsmatta vs limning och jag satsar helt enkelt på att det kommer att fungera. Detta då det finns golvvärme och med tanke på hur resten av badrummet ser ut (många tveksamma lösningar) vågar jag inte att borra nya hål. Dessutom ska det hålla max 2 år då badrummet kommer att renoveras i 2019-20 i samband med stambyte.
 
Uppdatering:

Lite sen uppdatering pga. resa, influensa och lathet :) Ingen aning varför det satt två gummimanschetter, avloppsröret är rakt, helt och fint. Hur som helst sitter nya toastolen som den ska och mattan sitter som berget. :)
Tack för alla svar!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.