Den här tråden är en utbruten diskussion från artikelkommentarerna till Ny studie om vedeldning visar på ökad demensrisk https://www.byggahus.se/forum/threa...dning-visar-pa-oekad-demensrisk.319244/page-6
/Moderator


vedeldare999 skrev:
eftersom skatten på bränved ur egen skog gjorde det ekonomiskt ointresant att
Hur tusan bar de sig åt för att beskatta deras egen ved?
De hade väl ingen möjlighet att kolla hur mycket man förbrukade?
När var detta?
 
Redigerat av moderator:
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Hur tusan bar de sig åt för att beskatta deras egen ved?
De hade väl ingen möjlighet att kolla hur mycket man förbrukade?
När var detta?
Uttag ur eget företag har väl alltid varit föremål för försök ( ibland lyckade) till beskattning? Ved, mjölk, ägg, potatis likväl som luncher, bilförmåner, färg, spik och elartiklar.
 
Det är skatt på ved nu också. Om man inte förbrukar den på samma fastighet som den växer på.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är skatt på ved nu också. Om man inte förbrukar den på samma fastighet som den växer på.
Men hur hittar de detta?
Säg att jag avverkar 200 m3 ved, och plockar undan 10 för egen förbrukning,
hur ser de det?

Vad är skatten förresten?
 
Menar du att det är okej att fuska med skatten om skatteverket inte märker något?

Det är normal förmånsbeskattning.
 
D Daniel 109 skrev:
Menar du att det är okej att fuska med skatten om skatteverket inte märker något?
Nej, jag menar inte det, jag menar ingenting men är frågande.
Om en skogsbonde avverkar, som jag skrev, 200 m3 ved, och plockar undan 10 av dessa för egen förbrukning, hur kan skatteverket upptäcka detta?
De är väl inte ute och mäter på timmertravarna eller?
 
Vad har det med saken att göra?
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Om en skogsbonde avverkar, som jag skrev, 200 m3 ved, och plockar undan 10 av dessa för egen förbrukning, hur kan skatteverket upptäcka detta?
Det är väl ännu mer offtopic, men jag vill påstå att det vanligaste sättet de upptäcker det på är att bondens granne (som han har en gammal gränsfejd med sedan farfars tid) ringer och tipsar dom...
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
nu är jag väl en grinig gammal gube.
men på den tiden då det begavsig så blev man som skogsägare automatiskt påförd denna beskattning om man värmde sit hus med ved och inte kunde upvisa kvitto på att man köpt veden av någon annan.
så det enklaste sättet var att inte värma sitt hus med ved.
 
naturligtvis har du rätt men jag beskriver en tid i vårt fantastiska land då det inte var så.
låt os hoppas att den tiden aldrig kommer åter.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
B burtrask skrev:
naturligtvis har du rätt men jag beskriver en tid i vårt fantastiska land då det inte var så.
låt os hoppas att den tiden aldrig kommer åter.
Den tiden kan väl oxå komma tillbaka. Man vet aldrig...
Danmark försökte införa "vedskatt" för några år sedan pga minskade skatteintäkter på energi, men höjde vanliga skatten i stället.

"När man räknat på förslaget visar det sig att bara administrationen av en sådan avgift skulle kosta en halv miljard danska kronor."

.
 
Redigerat:
Y Yaken skrev:
...jag vill påstå att det vanligaste sättet de upptäcker det på är att bondens granne (som han har en gammal gränsfejd med sedan farfars tid) ringer och tipsar dom...
Jag undrar jag.
"Alla" bönder har väl lite skog, och anmäler man sin granne får man väl en motanmälan,
säkert som ett brev på posten.
Hur säkert det nu är.
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Jag undrar jag.
"Alla" bönder har väl lite skog, och anmäler man sin granne får man väl en motanmälan,
säkert som ett brev på posten.
Hur säkert det nu är.
Nu drar jag till med årets trådlyft med en fyra år gammal tråd! Hamnade här då jag sökte just på när vedskatten avskaffades.
Skatten var utformad schablonmässigt så det gick bara att komma undan om du kunde visa på annat uppvärmingsätt.
Men vad tror vi om framtiden för vedskatten? Kommer den att införas igen?
 
Inte på minst 4 år iaf…
 
  • Gilla
  • Haha
Düsseldorff och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.