Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Att jämföra kostnaden absolut! Det kommer bli lägre kostnad men du får ju samtidigt mindre yta. Men enplans är enklare eftersom du slipper bärande innerväggar och slipper ta upp befintlig byggnad på övervåningen
En fråga: Om jag byggar 1,5 planshus med mindre höjd, t.ex 5.2 meter (som fritidshushöjd) i stället fullhöjd av 7.5 meter, minskar den kostnaden ?
 
Bara i den mängden det går åt mindre material.
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Bara i den mängden det går åt mindre material.
Om jag delar mitt projektkostnad, då går cirka 12% till Platta på mark inklusiv material, cirka 25% andra material, cirka 63% till arbetskostnad. Det är arbetskostnaden som är mestadelen. Därför tänkte jag köpa färdiga stommar och minska arbetskostnaden att bygga den på plats.
 
Stommarna byggs ihop för hand oavsett, skillnad är bara om det görs i en stor hall eller på plats. Därför är det inte så stor skillnad i pris. Sen kan det vara så att en modultillverkare har större volymer och lägre priser som man kan rida med lite på
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
[Som du beskriver planlösningen skulle jag föreslå en vinkeltillbyggnad åt väster i likhet med bifogade principskiss. Bättre än så kan man inte göra utan riktiga mått och planritning över det befintliga huset.
Visa bilaga 249681[/QUOTE]

Hej igen, Nu efter ett år vi har börat rita vår bygglovsritning. Är glad att jag hittat denna post igen.

Vi har gjort ritningen precis som du beskrev. Vi har ett problem nu att det är svårt att välja takvinkeln graden, bifogar vår bygglovsritning där det är 20 grader just nu men vi vill höja. Försöker göra en estetisk takvinkel så den nya taket matchar gamla men är osäker efter jag kan ingen ritningprogram just nu. Vi ska göra en våning så vill inte höja taket så högt heller för att hålla kostnad nere. Blir informerad från snickarfirman att höjd tak kostar.
Vi kanske kan göra två våning men det blir väldigt tajt att komma från gamla delen till nya ( max vägliv är 65 cm) så den är ingen mening heller.

Jag vill göra en gavelfasad med lång glasfasad som typ 35-40 grader. Har ni möjlighet att guida mig lite hur jag kan få en estetisk vinkel ? Vad blir takgraden i detta fall ? Vad ör fördel och nackdel med lite brantare tak ?

Gärna några bidler som inspo. Jag vill ha en ekonomisk lösning. Vill inte gå så upp med budgeten.

Bildernas namn säger vad den innehåller.

tusen tack.

mvh..
 
  • Enplanshus med 20 graders takvinkel och gavelfasad med stora fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Planritning av ett hus med måttangivelser, inklusive föreslagen vinkeltillbyggnad markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.