Min maskin har rullat 14h och metallen på bladen är helt belagda med en stenhård beläggning av torkat gräs, de sitter fast riktigt hårt, fick skrapa med nageln. Ska det vara såhär, det står att bladen ska klara flera veckors klippning innan byte? Kan de ha att göra med de torra gräset?
 
kitco kitco skrev:
Min maskin har rullat 14h och metallen på bladen är helt belagda med en stenhård beläggning av torkat gräs, de sitter fast riktigt hårt, fick skrapa med nageln. Ska det vara såhär, det står att bladen ska klara flera veckors klippning innan byte? Kan de ha att göra med de torra gräset?
Torrt gräs och eller pollen som klumpar fast på bladen.
Bladbyte brukar behövas 2-3 gånger/klippsäsong.

Om du har en mycket torr gräsmatta som inte växer mycket kan du låta klipparen vila tills gräset börjar växa igen.
 
E etompau skrev:
Torrt gräs och eller pollen som klumpar fast på bladen.
Bladbyte brukar behövas 2-3 gånger/klippsäsong.

Om du har en mycket torr gräsmatta som inte växer mycket kan du låta klipparen vila tills gräset börjar växa igen.
Vänder du på bladen? Det är ju egg på båda sidorna och jag antar de bara snurrar åt ena hållet?
Kollade mina nyss och de var vassa på båda sidorna efter ca 4 veckors drift..
 
P Peter Oleander skrev:
Vänder du på bladen? Det är ju egg på båda sidorna och jag antar de bara snurrar åt ena hållet?
Kollade mina nyss och de var vassa på båda sidorna efter ca 4 veckors drift..
Antar att din klippare har ungefär samma program som Gardena och Husqvarna och då vänder knivdisken rotationsriktning efter ca 10-15 minuters klippning. Så nix, jag vänder ej på bladen.
 
  • Gilla
Peter Oleander
  • Laddar…
Köpte en R1000 på Clas Ohlson. Den är precis likadan som min förr, förr, förra robot R40Li så mina borrade hål i betongplattorna passade till laddplattan :) Beställde en Robonect-modul som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. Skall även beställa ett hasplåt-kit hos mower24.
 
  • Robotgräsklipparens laddplatå på betongplattor med spår av gräs och löv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Robotgräsklippare R1000 parkerad på laddplatta som passar existerande hål i betongplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Q qsecofr skrev:
Köpte en R1000 på Clas Ohlson. Den är precis likadan som min förr, förr, förra robot R40Li så mina borrade hål i betongplattorna passade till laddplattan :) Beställde en Robonect-modul som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. Skall även beställa ett hasplåt-kit hos mower24.
Du avverkar klippare på löpande band :)
 
Akoa Akoa skrev:
Du avverkar klippare på löpande band :)
’Pappa köper robotklippare och grillar hela tiden’ sa min äldsta son häromdagen Ligger något i det om man är inne på sjätte klipparen på 4 år... Är teknikintresserad helt enkelt.

Nån som vill köpa en Electrolux Automower G2 som bara har rullat drygt 1000h och är i mycket fint skick? Precis samma maskin som Automower 220AC fast utan lyftsensor. Finns utanför Kungsbacka.
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Q qsecofr skrev:
’Pappa köper robotklippare och grillar hela tiden’ sa min äldsta son häromdagen Ligger något i det om man är inne på sjätte klipparen på 4 år... Är teknikintresserad helt enkelt
Jag tycker den verkar bra för min lilla tomt men får inte tummen ur riktigt eftersom jag är osäker på lutningar och om det är 25% som gäller. Har du helt plan gräsmatta?
 
Akoa Akoa skrev:
Jag tycker den verkar bra för min lilla tomt men får inte tummen ur riktigt eftersom jag är osäker på lutningar och om det är 25% som gäller. Har du helt plan gräsmatta?
Ja, den är plan förutom en slänt på dryga 30 graders lutning. Ett tips är att Clas Ohlson har 15% rabatt på klippare på torsdag. Lutningen vet jag inte riktigt vad den klarar av. Det kan säkert någon annan svara på.
 
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Q qsecofr skrev:
Ja, den är plan förutom en slänt på dryga 30 graders lutning. Ett tips är att Clas Ohlson har 15% rabatt på klippare på torsdag. Lutningen vet jag inte riktigt vad den klarar av. Det kan säkert någon annan svara på.
Tack! Jag såg det. Får bli en sådan. I värsta fall får jag gränsa av den värsta lutningen. Har du någon länk till hasplåten? Autoconnect verkar smidigt. Måste hela trädgården ha wi-fi? Ska ha den på fritidshuset så det hade varit toppen att kunna be grannarna titta till den om den fastnat.
 
Akoa Akoa skrev:
Tack! Jag såg det. Får bli en sådan. I värsta fall får jag gränsa av den värsta lutningen. Har du någon länk till hasplåten? Autoconnect verkar smidigt. Måste hela trädgården ha wi-fi? Ska ha den på fritidshuset så det hade varit toppen att kunna be grannarna titta till den om den fastnat.
hasplåt-kit: https://shop.mower24.de/Umbau-Satz-Gleitplatte-305-R40Li/en

Robonect heter modulen som man ansluter till sitt wifi, det bör nog täcka hela tomten för att det skall fungera optimalt. Med Robonect kan du göra en hel del roligt. I senaste programvaran kan man komma åt sin klippare via en hemsida som utvecklaren tillhandahåller, alltså du kan nå den utanför ditt eget nätverk.

Man kan göra det själv också vi tex dyndns och portforwarding i sin router. Men tanken var att man slipper det om man inte kan/vill pilla med det själv.

Observera att man måste öppna klipparen och fysiskt koppla in ett kretskort på klipparens moderkort med en flatkabel. Busenkelt om du frågar mig. Garantin är förmodligen förverkad om man öppnar klipparen. Men är man försiktig så finns det inget som kan avslöja att klipparen har varit öppnad. Händer det något inom garantitiden plockar man bara ur modulen.

Robonect: https://www.robonect-shop.de/shop/robonect-hx/

Det finns ett forum (dock bara på Tyska, men kan man inte det så finns ju alltid google translate) där det finns mycket att läsa om vad man kan göra.

Det finns en kod på forumet som man kan använda i shoppen för att få 60€ rabatt.
 
Redigerat:
  • Gilla
Akoa
  • Laddar…
Hej

Har idag en grovplanerad tomt som ska läggas rullgräs på i augusti. Kikat lite på robot och då tomten är 400 kvm gräs och helt platt och inga träd osv så tänker jag att en modell lite enklare kan funka. Många pratar gott om HQ men jag har kikat på Rob600 och Worx i samma prisklass.

Rob600 med Robonect verkar ju kanon.

Själva installationen med kablarna gör den bästa innan eller efter man fått gräs på plats?

Den där guidekabeln gräver man ner den?

Sen har ju Clas O 15 % imorrn så kanske läge att slå till eller tror ni man kan göra ännu bättre affär framåt hösten?
 
Micro553 Micro553 skrev:
Hej

Har idag en grovplanerad tomt som ska läggas rullgräs på i augusti. Kikat lite på robot och då tomten är 400 kvm gräs och helt platt och inga träd osv så tänker jag att en modell lite enklare kan funka. Många pratar gott om HQ men jag har kikat på Rob600 och Worx i samma prisklass.

Rob600 med Robonect verkar ju kanon.

Själva installationen med kablarna gör den bästa innan eller efter man fått gräs på plats?

Den där guidekabeln gräver man ner den?

Sen har ju Clas O 15 % imorrn så kanske läge att slå till eller tror ni man kan göra ännu bättre affär framåt hösten?

Lägg på gräs, spika sedan ner beg.kablen. Guidekabeln grävs med fördel ner då den ofta går mitt på gräsmattan.

Priser/rabatt blir bara en gissningslek. Behöver du klippa mattan nu så slå till.

Kör själv en Gardena R70, inne på fjärde året. Nytt batteri detta år, i övrigt inga fel. Tror inte vi har ett enda stopp per klippsäsong.
 
Q qsecofr skrev:
Köpte en R1000 på Clas Ohlson. Den är precis likadan som min förr, förr, förra robot R40Li så mina borrade hål i betongplattorna passade till laddplattan :) Beställde en Robonect-modul som förhoppningsvis kommer i slutet av veckan. Skall även beställa ett hasplåt-kit hos mower24.
Någon fördel jämfört med R40li? Har en R40li 2012 som har lite svårt med en kortare slänt mot grannens häck, stannar ibland helt, "lutad". Om den kunde backa undan istället för att ge upp vore det toppen.
 
  • Gilla
Bemmin Byggare
  • Laddar…
K kardborren skrev:
Någon fördel jämfört med R40li? Har en R40li 2012 som har lite svårt med en kortare slänt mot grannens häck, stannar ibland helt, "lutad". Om den kunde backa undan istället för att ge upp vore det toppen.
Tror inte att det finns någon direkt skillnad förutom att kapaciteten är högre. Går snabbare och behöver inte lika lång batterivila. Det kanske det hjälper att uppdatera programvaran, jag menar att den kanske hanterar saker olika beroende på programvara. Men det är svårt att sia om då HVA inte verkar ha någon publik 'changelog' så man vet vad som skiljer de åt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.