Då jag sett att det stallts frågor i forumet om hurvida kvalitén är på Camargue vill jag förmedla mina erfarenheter av denna tillverkare.

2016 valde jag att inhandla en Camargue Kalix duschkabin med integrerad blandare köpt på Bauhaus i Linköping.

Redan vid installation började jag få dåliga intryck då det var väldigt osmidigt och montera ihop sidoväggar med bakväggar då skruvhålen inte stämde något vidare, detta var dock genomförbart med lite slit.

Vid första användingstillfället visade det sig direkt att termostaten inte fungerade som den skulle, att höja värmen (rotera ratt åt vänster) fungerade ypperligt men att rotera den åt kallt (höger) gick inte alls utan man fick skruva den ett kvartsvarv åt vänster för att sedan få lite kraft så man kunde skruva den åt kallt igen.

Detta mailade jag bauhaus om ganska omgående och fick till svar att det förmodligen var kalk i termostaten och att jag skulle skruva isär och rengöra - sagt och gjort men hittade inget kalk alls.

Tiden gick utan att jag hade så mycket tid i att dra detta vidare och man hade fått lite teknik i att kunna skruva ned termostaten ändå.

När duschen snart hade använts i 6 månader började även blandaren att läcka och duschen stod och droppade dygnet runt, här kontaktar jag Bauhaus igen som då erbjuder mig att hämta en ny termostat/blandar insats i butiken i Linköping.

Vid byte fungerade termostaten som den skulle, dock läckte den nya blandar insatsen istället i sjävla kranen istället för i duschmunstycket som den tidigare insatsen gjorde, men med lite modifieringar med delar från den gamla och den nya
insatsen lyckades jag tillslut få den att inte läcka.

Vid detta läget kändes det väl ändå som att problemen var över och jag slapp ha huvudvärk över mitt dåliga inköp.

MEN då sker det som absolut inte får hända, sitter och kollar på TV en måndag kväll när det precis plötsligt låter som duschen går igång i badrummet, som tur va går jag då in i badrummet där golvet är helt vattenfyllt då inte brunnen hinner
ta hand om vattnet som väller ut bakom duschkabinen - visar sig då att den medföljande stålomspunna anslutningslangen har "fläkt" ca 3 cm och det står som en fontän bakom duschen, i mitt fall hade jag då väldigt tur då själva hålet på
camargue's anslutningslang var riktat neråt golvet och jag har ett helkaklat badrum, vill dock inte ens föreställa mig vad som hänt om jag inte varit hemma när detta skedde eller om fläkningen varit riktad uppåt i mitt gipstak i badrummet.

Bauhaus erbjuder sig nu att ersätta mig med en ny anslutningslang ala 79,- vilket jag inte är intresserad av då jag givetvis inte kommer våga använda anslutningslangar som är förmedlade via bauhaus igen, jag själv föreslog att få reklamera
hela duschkabinen då jag anser den inte håller kvalitén man kan förvänta sig för en duschkabin som hade ett listpris på drygt 6000,- det var dock inget bauhaus kunde tänka sig så jag får helt enkelt leva vidare med skräpet.

Några nämnvärda punkter jag också tycker bör finnas med:

- Plasten som finns i själva duschkabinen (sitter vid skruvgenomföringar till ett litet räcke, en hylla etc) verkar inte vara gjort för vatten då dem inte ens 1 år gamla redan torrspruckit och vittrat bort.

- Ledhjulen till dörrarna "vaggar" lite väl mycket vilket gör att om sonen tar tag i dörrens nedre kant och drar lätt inåt så hoppar dem ur sitt spår och han kan dra åt sig hela dörren.

- Själva stålställningen till bottenkaret som sitter ingjuten ihop med glasfibern var inte "rät" utan den var ingjuten snett vilket gör att det blir en utmaning att ställa den i en vettig vinkel + att den förmodligen rör lite på sig vid belastning då den inte kommer i botten av stödbenen utan belastningen blir i själva gjutningen istället. (lite svårtförklarat och skall vid tillfälle försöka få lite kort som illustrerar detta)


Med detta vill jag varna andra som sitter i valet o kvalet om att handla duschkabin från Camargue, jag själv anser att detta är en tillverkare med väldigt dålig kvalitetskontroll på sina produkter och att dem medföljande anslutningslangarna fläker när dem inte ens
varit installerade 1 år kan ge förrädiska konsekvenser.
 
  • Gilla
Bonatty och 2 till
  • Laddar…
Efter 1år fick jag samma problem med blandaren som dig. Bauhaus vägrar hjälpa till med att hitta reservdelar då garantin gått ut, samt att dom bytit namn på duschen.

Kommer aldrig i min vildaste fantasi köpa något av det märket igen.
 
  • Gilla
Bedri Doroci
  • Laddar…
Införskaffade också en Camargue kalix och har upplevt exakt samma bristande kvalitet. Redan från start plastig lågbudget-känsla i reglagen, trögt att ändra temperatur och nu igår slutade blandaren helt att släppa igenom vatten.
När jag nu läste att du hade läckage dessutom så gick jag och stängde ballofixerna. Den åker ut i helgen och en ny kabin lär inte komma från Bauhaus.
 
  • Gilla
Bedri Doroci
  • Laddar…
Angående camargue bauhaus
Vi blev klara med vår badrumsrenovering maj 2016
Installerade då tvättställ-skåp handfat och blandare från camargue vilket vi ångrar bittert, alla delar har nu efter 2 år gått sönder eller fått skador av vanligt varsamt bruk.
Grejen är att camargue inte ens är jättebilligt utan vi la ändå många tusen på den möbeln
Skåpet tål inte fukt utan har fläkt upp sig i laminatet.
Handfatet har fått missfärgningar i porslinet, en grön färg som tränger upp.
Bottenventilen som tillhörde var inte ens tät vid installation så fick byta direkt.
Blandaren har 2 rattar med mässing ringar, dessa har ramlat av.
Kranen läcker trots att den är avstängd står den och droppar.

Vill varna alla från att ens fundera på camargue eller handla på Bauhaus.
Vi får ingen hjälp från dem, kundtjänst skyller på leverantören. O säger att alla varor kommer från dem, de bara säljer skiten.
Nu blir det att köpa kvalitets produkter.
2 år höll inte ens produkterna i ett nytt badrum , en skandal är det!!!
 
  • Tvättställ med skåp och blandare, missfärgningar och synligt slitage, badrumsprodukter på bänken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bedri Doroci och 1 till
  • Laddar…
M MrTim skrev:
Efter 1år fick jag samma problem med blandaren som dig. Bauhaus vägrar hjälpa till med att hitta reservdelar då garantin gått ut, samt att dom bytit namn på duschen.

Kommer aldrig i min vildaste fantasi köpa något av det märket igen.
Håller med. Samma problem med samma sorts dusch och blandare. Sen har aluminium beläggningen börjat flagna och rosta. Efter 6 månader.
När jag reklamerade till Bauhaus fick jag pengarna tillbaka ( dock ej för deras montage)
Vi får väl ha duschen ett tag till sen byter vi
 
  • Gilla
Bedri Doroci och 1 till
  • Laddar…
Även jag har problem med Camargue Kalix duschkabin. Enligt Bauhaus har den slutat tillverkas om det finns inga reservdelar. Någon som har lyckats lösa det på annat sätt än att byta ut hela duschkabinen? Den var ju, som nämnts ovan, rätt jobbig att sätta ihop.

Kanske en rörmokare kan laga?
 
  • Gilla
Patrik pj
  • Laddar…
Jag köpte en Camargue duschblandare för ett år sen. För några veckor sen började den läcka (det går inte att stänga av vattnet gelt). Jag googlade lite snabbt på min modell för att se om det var nåt man kunde fixa och de flesta träffarna handlade om samma problem.
Jag mailade Bauhaus och dom skickade en ny blandare direkt utan fler frågor, så jag antar att dom är medvetna om att det är skitprodukter...
 
  • Gilla
Anna Martinsson1
  • Laddar…
C ChriEri skrev:
Även jag har problem med Camargue Kalix duschkabin. Enligt Bauhaus har den slutat tillverkas om det finns inga reservdelar. Någon som har lyckats lösa det på annat sätt än att byta ut hela duschkabinen? Den var ju, som nämnts ovan, rätt jobbig att sätta ihop.

Kanske en rörmokare kan laga?

Liten uppdatering: Trots beskedet att den inte tillverkas längre gjorde jag en reklamation. Nu verkar det inte vara något problem längre. Idag beställde de en ny termostat åt mig. Verkar med andra ord som att det kan löna sig att fråga någon annan om första personen inte ger ett tillfredsställande svar. Hoppas bara den kommer fram och att jag lyckas byta...
 
Jag har en tre år gammal Camargue duschblandare. Temperaturen har blivit sjukt trög att reglera (åt kallt) och den läcker från temperaturvredet. Något man kan göra åt det? Vad är det för skruv på under sidan där?
 
  • Kromad Camargue duschblandare med synlig temperaturskala och justerskruv undertill.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
T Tvapac skrev:
Jag har en tre år gammal Camargue duschblandare. Temperaturen har blivit sjukt trög att reglera (åt kallt) och den läcker från temperaturvredet. Något man kan göra åt det? Vad är det för skruv på under sidan där?
Kan det vara så att man ska skruva ur den lilla skruven och köra in armaturfett där? Det ser ut som det är från denna skruv det droppar iaf.
 
T Tvapac skrev:
Kan det vara så att man ska skruva ur den lilla skruven och köra in armaturfett där? Det ser ut som det är från denna skruv det droppar iaf.
Så kan det vara, men det är också så att camargue är REN skit. Värsta sortens smörja som Bauhaus säljer och tar inget ansvar när sakerna bokstavligt ramlar isär.
 
  • Gilla
twoody och 2 till
  • Laddar…
J Johan82sat skrev:
Så kan det vara, men det är också så att camargue är REN skit. Värsta sortens smörja som Bauhaus säljer och tar inget ansvar när sakerna bokstavligt ramlar isär.
Håller verkligen med. Kommodblandaren är riktigt risig också, men den läcker iaf inte.

Men inget tips på vad jag kan göra? Skruva loss skruven och in med armaturfett? Demontera den på annat sätt? Jag är kass på vvs. Helst inte byta blandaren just nu.
 
Jag köpte Camargue blandare till duschen när badrummet renoverades -17 och fick inte ihop blandaren
med fästet efter lite mätande så konstaterade jag att 160 blandaren var 158 lite udda mått....
Fick en ny på Bauhaus som passade men var väldigt känslig i läget mellan slang och takdusch
den droppade gärna om man inte fick mellanläget exakt.
Inga mer inköp av detta märket av mej.
 
  • Gilla
Tvapac
  • Laddar…
L Lanz skrev:
Jag köpte Camargue blandare till duschen när badrummet renoverades -17 och fick inte ihop blandaren
med fästet efter lite mätande så konstaterade jag att 160 blandaren var 158 lite udda mått....
Fick en ny på Bauhaus som passade men var väldigt känslig i läget mellan slang och takdusch
den droppade gärna om man inte fick mellanläget exakt.
Inga mer inköp av detta märket av mej.
Det är exakt samma blandare jag har!! Hur får jag den att sluta läcka från skruven man även ser på din bild? Vet du vad modellen heter?

Mitt avstängt läge mellan takdusch och slang funkar faktiskt, peppae peppar.
 
Ingen som vet vad den där skruven gör?

Om det som i mitt fall läcker från termostatvredet, kan det vara någon packning eller så som behöver bytas? Jag hittar inte vad min modell heter heller....
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.