Vad gäller egentligen ?

Finns det något avstånd till närmaste hus som måste uppfyllas eller kan den stå hur nära som helst ?
Sen regler kring själva byggandet med skorsten mm mmm.

Alla tips o trix välkomnas :)

Tack
 
Hej.
När jag planerade min så stötte jag på något om 10m till närmaste hus. men sen när jag ringde brandskyddsföreningen eller vad dom hette så kände dom inte till det. Men verkar vara skillnad oxå på vilket typ av hus den stod nära. Jag hade över 10m från skorstenen så det löste sig hur som helst.
Sen ska skorstenen gå 1m över taktäckning som gäller samt att det ska gå över nock.
Min skorsten på min fristående bastu är ganska nära nock så det var inget problem men blev jävla dyrt.
Kom även ihåg att det är säkerhetsavstånd till brännbart material på skorsten och ugn. det står specificierat i instruktionerna till respektive. Min Harvia ugn med skyddsplåtar var 62mm bak och sidor och 344mm framåt. Skorstenen hade 100mm till brännbarn, den isolerade delen, så man får se upp var man går genom taket så det inte är för nära en takstol t.ex. Den oisolerade delen har 500mm men den använder inte jag.
 
Har för mig att jag läst att den dessutom skall gå så högt att en linje mot grannhusens tak inte lutar mer än 10 grader. Osäker på om det då menas grannes nock, eller takfotshöjd. Det kravet skall tydligen minska risken för att rök kommer in hos grannen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.