Hej!
Kan jag lägga en latexfog för snyggare innerhörn och mellan tak och vägg när jag ska tapetsera med vit tapet? Tänker om den kan ge någon slags missfärgning? Tror jag läst att silikonfog kan ge gula fläckar men inget om latexfog.

Om det går fint att använda vit latex... Behöver jag väl inte måla på fogen innan jag tapetserar? Tänker på att många fyller glipa mellan vägg och golvsockel med vit fog.
 
Ren latex har en förmåga att dra till sig damm.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Ren latex har en förmåga att dra till sig damm.
Wow. Snabbt svar. Tack! Kom på att jag väl inte behöver fog i hörnen kanske. Men mellan tak och vägg måste jag ha någon form av fog. Det kanske jag kan lösa genom att lägga en fog. Måla takfärg över färgen innan jag tapetserar. I så fall är det en bra anledning till att inte vara lat och inte måla taket när jag ändå håller på att fixa väggarna.

Däremot är jag lite brydd över glipa mellan vägg o list. Tänkte köpa nya, vita lister. Går ju inte att måla ovanpå fogen när den ligger ovanpå tapeten. Finns det något annat jag kan använda?
 
Hmm, oklart vad du menar med glipa mellan vägg och list..

Foga med latex mellan tak och vägg (om det behövs). Måla sedan taket och en bit ned på väggen. Tapetsera därefter, men skär tapeten så att den slutar 1-2 cm från taket. Sätt till sist taklist, om du vill.
 
Finns två varianter:

1. Släpp tapeten en mm ned på listen så den täcker eventuell glipa

2. Sätt golvsockeln över tapetkanten. Eventuella glipor fogar du med övermålningsbar fog och målar sedan försiktigt med samma färg som golvsockeln. På samma gång passar du på att spackla och måla resten av listen så slipper du glipor i hörn, skarvar och spikmärken.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.