Hej
Börjar misstänka att mitt hus tak (från 1981) med betongpannor börjar bli dags att se över lite mer ordentligt än det där sporadiska fixandet av någon lös panna och tvättandet.

Hade en firma som ska lämna en offert. De tyckte läkten var dålig, framförallt högst upp.
Har själv rätt dålig koll på hur akut saker är, har aldrig ens tagit in någon firma för större jobb någon gång (flytta till hus för tre månader sedan). Jag kan ju blint gå på vad de säger... men samtidigt lyssnar jag lite på besiktningsmannen från köpet av huset som rekommenderade att man skulle kanske göra något med taket om ca 5 år. Visst det kanske inte är så långt tid tills dess, så man kan ju få det gjort nu....

Det firman som var på plats sa också var att i och med att läkten högst upp var dålig kunde det bli ett ras av alla pannor. Vilket förstås lite jobbigt.... men frågan är om det är så troligt (lätt för ett internet forum att svara på)

någon som har lite tips och råd inför detta.
inser att ingen direkt kan säga något exakt... men som ny i denna smet tar jag gärna emot lite tips från folk med erfarenhet.

har skickat iväg en förfrågan om offert från två andra firmor... hoppas på att få lite experter som klättrar runt och kommer fram till något som jag kan besluta om :)
 
Hej,

Bästa hade varit om du hade kunnat ta lite bilder, gärna under pannorna på några ställen men bara från marken är bättre än inget.

Om du bestämmer dig för att byta taket bör du kräva en garanti på 30 år så vet du att du har med seriösa firmor att göra. Kan du uppskatta ytan så kan vi också bedömma hur pass rimliga offerterna du får är.

Använd dig av hantverkarformuläret 17 när du beställer arbetet.
 
H huggan skrev:
Hej,

Bästa hade varit om du hade kunnat ta lite bilder, gärna under pannorna på några ställen men bara från marken är bättre än inget.

Om du bestämmer dig för att byta taket bör du kräva en garanti på 30 år så vet du att du har med seriösa firmor att göra. Kan du uppskatta ytan så kan vi också bedömma hur pass rimliga offerterna du får är.

Använd dig av hantverkarformuläret 17 när du beställer arbetet.
Hur menar du att kräva en garanti på 30 år? Misstänker att du menar panntillverkarens garanti på 30 år för takpannorna, ser inte att den punkten gör någon firma seriös då det är inget som entreprenören står för.

Sen så får man ta den garantin med en nypa salt, vid felbränningar märks det när man lägger taket. Missar man det då så är man hyffsad körd ändå. Det som är att det ska reklameras inom skälig tid, så med andra ord så är det väldigt få fel som inte syns när taket läggs och som automatiskt blir ”godkännt” då reklamationen inte kommer in i tid

Iof så fick jag Benders att byta ut ett tak för att det var felbränt, Monier fick komma och lyfta ner sitt tegel på ett annat tak, då det var brännbubblor som var lika stora som golfbollar som sprack och skulle bli frostsprängningar framåt. Inte lätt men det gick tillslut
 
  • Gilla
Pilis
  • Laddar…
Peter_Henry Peter_Henry skrev:
Hur menar du att kräva en garanti på 30 år? Misstänker att du menar panntillverkarens garanti på 30 år för takpannorna, ser inte att den punkten gör någon firma seriös då det är inget som entreprenören står för.

Sen så får man ta den garantin med en nypa salt, vid felbränningar märks det när man lägger taket. Missar man det då så är man hyffsad körd ändå. Det som är att det ska reklameras inom skälig tid, så med andra ord så är det väldigt få fel som inte syns när taket läggs och som automatiskt blir ”godkännt” då reklamationen inte kommer in i tid

Iof så fick jag Benders att byta ut ett tak för att det var felbränt, Monier fick komma och lyfta ner sitt tegel på ett annat tak, då det var brännbubblor som var lika stora som golfbollar som sprack och skulle bli frostsprängningar framåt. Inte lätt men det gick tillslut
Precis det menar jag, men säger man inte att man vill ha 30 års garanti så väljer dom kanske en tillverkare som inte har den garantien därför måsta man ha med det från början. Dessutom är det ju samma med pappen/duken. Den kan man också få 30 års garanti på.
 
  • Gilla
Peter_Henry
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.