Hej!

Jag har läst om alla fantastiska källarprojekt forumisterna håller på med. Imponerande, men mycket, mycket jobb!

Jag vill själv ha golvvärme i mitt hus som är byggt på en oisolerad platta på mark. Jag ställer mig dock tveksam till den arbetsinsats det innebär att bila upp plattan och isolera riktigt underifrån.

En tanke är därför att göra en snikvariant enligt följande:

1) Platonmatta längst ned mot betongplattan
2) Speciell isolering från leverantören av golvvärmesystemet med spår för värmerören.
3) golvvärmerör som trycks ned i spåren i isoleringen
4) underlagspapp
5) lamellparkett

Vad tror alla experter om denna lösning på golvvärme?

Hur tjock isolering tror ni att man ska ha minst? (vill ogärna bygga mycket höjd)
 
Om du lägger platon i hela huset inkl under syllarna så gör det ingenting att plattan blir kallare/fuktigare i och med isolering på ovansidan. Det är ju risken annars med ingen isolering under samt isolering på ovansidan ger en kall och fuktig platta. Hur tjock isolering du bör ha för att värmen inte ska smita neråt vet jag dock inte, kanske golvvärmeleverantören ska kunna svara på?
 
Hejsan, ska du ha en bra golvvärme som du kan lägga direkt på betongen som också isolerar så ska du ha Nexans Millidry, värmekabelmatta för spackelfri installation under trä och laminatgolv. Om det är intresserad så kan ja fixa priser till dej...

Mvh: Totte
 
Ingen annan som gjort ett "källarprojekt light" som har feed-back att delge mig? Skulle bli mycket tacksam i så fall.
 
Hej
Jag tänker göra precis det du beskriver på inrådan av min golvvärmeleverantör. Det jag funderar över nu är hur jag ska jämna av golven först. Om jag ska hyra en betongbil eller blanda själv.

De spårade cellplast-skivorna som jag ska lägga slangen i är inte mer än ca 5 cm så jag tänker lägga in ytterligare 10 cm cellplast som isolering i botten.

Meddela gärna hur det går för dig.
 
Saken är ju den att lägger man frigoliten på så bygger man en sk riskkonstruktion.
Många hus bygdes på detta sätt runt 1970.
http://www.sp.se/Energy/sv/teknikomraden/Fukt-mogel/fukt_riskkonstruktioner.htm
Om man nu ändå gör såhär så skall/bör man ha på värme även på sommaren för att inte öka fukten mellan frigolit & betongen.
Men lägger man ut mattan även ända ut under syllen så går det nog bättre.
Har oxo fått dett råd av flera icke fuktexperter men efter påläsning backat.

Edit: Ifall de är ett icopal luftat (mekanisk) golv du menar så skall det ju funka annars är det en chansning att bara lägga typ platon och lägga helt tätt med frigolit.
 
Ursäkta en trolig amatörfråga men vad är "syllen"?

Jag trodde att det skulle ventilera nog med uppvikt platon, ventlierade socklar och slutligen bra ventlilation inne i rummen.
 
Syllen är den regel som ligger på grunden vilken väggreglarna står på.

Kan nog gå bra med uppvikt platon som ventilerar sig själv. men först bör man nog utreda hur mycket fukt som vandrar igenom plattan.
 
Hej,
jag har fått tipset om www.jogra.se som ett alternativ till att bila upp källargolven. Tanken är att utgå från "rena" betonggolv i 30-tals hus, på med platonmatta, isolering, "noppematta" med vattenrör, flytspackel och sedan klinker. Platonmattan luftas via spalt på sidan.

Lösningen blir "nästan" lika energisnål som bilning+isolering men mycket billigare (om man nu inte tänkte bila själv). Haken är att det bygger ca 8-10 cm, men själv har jag skaplig takhöjd så detta verkar bra. Bygghöjden beror också på hur mycket isolering man har råd att lägga. Allt bygger ju, så detta funkar absolut inte i källare med lågt i tak.

Nån som testat detta, eller har kommentar? Jag tänkte leja hantlangare och jag har räknat ut att jag kan spara ca 70,000 på detta. Ska bygga 26kvm.

/Ekke
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.