Hejsan, jag har dragit tjocka streck för stora väggar. Blå för fönster, och har försökt skriva med text. Hoppas ni förstår det. Kan ni tipsa från det om planlösningen ? Tackar..
 
Jag ser bilderna från gårdagens post så detta är konstig systemfel att ni ser inte detta :(. Bilderna är på pdf och jpeg format. I af, Jag laddar upp här nu tre bilder. Vänligen notera om ni ser de. Tackar..
 
Jag ser bara de bilder som är kopior av de gamla. Något lurt är det. Kontakta någon av administratörerna.
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Om rummen är textat med "sovrum, badrum" då är det rätt bild. Jag kan inte mer än just nu :( och jag tycker det ger en nuvarande och min framtida tillbyggnad bilden. Snälla tipsa mig !! Frågorna är redan ställs i förra posten. Tack.
 
BirgitS
Det finns linjer som är röda, blålila och turkosa. Vad är skillnaden mellan dem?
Varför fortsätter en del linjer utanför huskroppen?
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Laddar upp två bilder igen.
Bilden "Tillbyggnad_bottenplan.pdf" är mest viktig för att det är bottenplan och förklarning är : Rödalinje med trelinje är ytterväggar förstås, och sen har jag textat med rumnamn.

Bilden" Tillbyggnad_övreplan" förklarning: Röda är ytterväggar, Turkosa är exemple på takkupan, finns flera takkupor i cirka 80 cm avstånd i parallel, Blålila i vänster är linje där snedtaks garderobdörr är. I höger deln är "öppet i nock" med kryssat linje, paralella linjer visar trappor, linjer fortsätter utanför huset är en balkong/litet brontyp som går i en breg/slänt bakom huset. Där planerar vi bygga ett attefalhus+bastu senare.

Tackar !
 
  • Ritningsplan av tillbyggnad med markerade ytterväggar, rumnamn och trappor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk planritning av ett övre plan med rum, trappor och takkupor markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Definitionen av byggnadshöjd framgår av följande bild:
[bild]
Om taklutningen är mindre än 45 grader så är byggnadshöld=fasadhöjd. Den kan bli högre om taklutningen är större än 45 grader eller om det finns takkupor. Höjden räknas från markens medelnivå.

På den del av plankartan som du lagt ut hittar jag ingen relevant uppgift om byggnadshöjd. Man kan med säkerhet säga att den är mer än 2,5 meter, eftersom bostäder normalt skall ha en rumshöjd på 2,4 meter.

Bild 2,3 och 4 av dina exempel visar på bra vinkeltillbyggnader där takhöjden är något lägre än den befintliga byggnadens.

Som du beskriver planlösningen skulle jag föreslå en vinkeltillbyggnad åt väster i likhet med bifogade principskiss. Bättre än så kan man inte göra utan riktiga mått och planritning över det befintliga huset.
[bild]
Har försökt rita måttet på fasaden och undrar om den hjälper ? Vi hörs. tackar !
 
Ursäkta om jag inte är helt införstådd med det aktuella problemet, det var ett tag sedan sist. Det nuvarande huset har en byggnadshöjd på ca 3 meter. Vad är det mer precist du undrar över nu?
 
J justusandersson skrev:
Ursäkta om jag inte är helt införstådd med det aktuella problemet, det var ett tag sedan sist. Det nuvarande huset har en byggnadshöjd på ca 3 meter. Vad är det mer precist du undrar över nu?
Det är lugn. Hur räknar man att den e 3 meter höjd ? Jag undrar över, om jag kan göra detta tillbyggnad med färdiga stommar ? Såg att några företag säger att deras fritidshusstommar är samma standard som året runt boende hus och tänkte om jag kan använda de ? Hur komplicerad är att koppla gamla delen med nya ? Självklart nya delen ska ha eget bärande för garanti.

Jag har lite erfarenhet om bygg så ursäkta mig för oklar svar. Vänligen fråga om du behöver ytteligare info. tackar..
 
Det borde vara enklare att göra tillbyggnaden i lösvirke
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Det borde vara enklare att göra tillbyggnaden i lösvirke
Det hamnar minst 20k per kvm så letar andra lösningar och vet inte hur ska man sänka priset. Ska jag bygga ett våning i stället att bygga 1,5 våning ? Fick bara 850 timmar från snickarfirman att bygga vädertätt. P.g.a så höga priset jag letar lite andra alternativ. Varför tillbyggnadskostnader så höga undrar jag.
 
Enplans är betydligt enklare att bygga. Men 20k per kvadratmeter är normalpris för nybygge
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Enplans är betydligt enklare att bygga. Men 20k per kvadratmeter är normalpris för nybygge
Det är minst 20k och kan gå upp rejäl. Frågade några innan ritningen och fick svart att bygga 1,5 våning att bygga höjden över 1 plan är relativ billig. Ska jag rita en envånings och kolla kostnaden ?
 
Att jämföra kostnaden absolut! Det kommer bli lägre kostnad men du får ju samtidigt mindre yta. Men enplans är enklare eftersom du slipper bärande innerväggar och slipper ta upp befintlig byggnad på övervåningen
 
  • Gilla
Ahm.s
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.