Hej,

Jag har ett fritidshus som nyttjas året runt. Huset har ingen grundvärme. Vattenpumpen står inomhus i ett av underskåpen i köket där det också finns en frostvakt. Skåpet med pumpen har ingen bottenskiva utan pumpen står direkt på golvet och värmen sprider sig in i sockeln på grannskåpen. Inkommande vatten har värmeslang i röret.

Jag är nu i färd med att bygga en liten toalett vägg i vägg med köket (se ritning) och behöver dra fram kall- och varmvatten (märkt i blått). Tanken är att dra rören bakom/under köksskåpen och genom skåpet där frys och kyl står. I skåpet med frys och kyl finns en del i form av termostat (värmekabel runt kompressorn på frysen) samt vägguttag. Då det finns en viss risk för att rören kan frysa så undrar jag nu om tunn (16 mm) PEM-slang är att föredra framför prisol då PEM-slangen tål fryst vatten. Det vore ju väldigt trist om prisolrören skadas och börjar läcka.
 
  • Arkitektritning över kökslayout med markerade vattenledningar och värmeelement nära kyl och frys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Jag skulle råda att undvika koppar så långt som möjligt under de förutsättningarna. PEM-slang tål frost. Inomhus brukar man även använda PEX-slang som också tål frost.
 
Skulle sätta ventiler och dra rören med sådant fall att de enkelt kan stängas av och dräneras när ni åker.

Skulle inte lämna med vatten utan värme så de riskerar att frysa. Även WC samt blandare riskerar att frysa sönder om de har vatten i sig utan värme
 
T Tompa01 skrev:
Skulle sätta ventiler och dra rören med sådant fall att de enkelt kan stängas av och dräneras när ni åker.

Skulle inte lämna med vatten utan värme så de riskerar att frysa. Även WC samt blandare riskerar att frysa sönder om de har vatten i sig utan värme
Tanken att kunna torrställa har slagit mig också. Toaletten kommer förmodligen att ha grundvärme i form av ett litet element för att skydda toalettcisternen och handfatsblandaren.

Ett annat alternativ jag funderat på är utvändig värmekabel på aktuella vattenrör. Vet dock inte om det funkar på PEM eller prisol.
 
A Avemo skrev:
Jag skulle råda att undvika koppar så långt som möjligt under de förutsättningarna. PEM-slang tål frost. Inomhus brukar man även använda PEX-slang som också tål frost.
Är PEM tåligare än PEX? PEM har ju en ganska tilltagen väggtjocklek.
 
Man brukar säga att det tål frysning. Jag vet inte om de tål frysa hur många gånger som helst.

Jag har ett minne från sommarstugan när jag var liten. Vi hade ett system som tömdes på vintern. En gång hann pappa inte tömma innan kylan kom. Det var en del som frös sönder inomhus.

Men sedan uppstod det en läcka på PEM slangen från vägen till huset. Pappa grävde upp och lagade med en skarvsats.

Sedan läckte det igen någon halvmeter från första stället året efter. Och när slangen hade lagats 4 eller 5 ggr. grävde vi upp och bytte hela sträckan (då var jag gammal nog för att hjälpa till med grävningen). Den slangen var från tidigt 60 tal, och vi bytte den typ 1971 eller så. Möjligt att det var fel på slangen.
 
Redigerat:
  • Gilla
Magnus_78
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Man brukar säga att dte tål frysning. Jag vet inte om de tål frysa hur många gånger som helst.

Jag har ett minne från sommarstugan när jag var liten. Vi hade ett system som tömdes på vintern. En gång hann pappa inte tömma innan kylan kom. Det var en del som frös sönder inomhus.

Men sedan uppstod det en läcka på PEM slangen från vägen till huset. Pappa grävde upp och lagade med en skarvsats.

Sedan läckte det igen någon halvmeter från första stället året efter. Och när slangen hade lagats 4 eller 5 ggr. grävde vi upp och bytte hela sträckan (då var jag gammal nog för att hjälpa till med grävningen). Den slangen var från tidigt 60 tal, och vi bytte den typ 1971 eller så. Möjligt att det var fel på slangen.
Det är nog bra att utgå från att PEM-slangen inte mår bra av återkommande frysningar. Planen är att det inte ska hända men OM det händer någon gång så ska det inte gå sönder första gången.
 
Redigerat:
tommib
Om du använder huset året runt så är kanske dränering av systemet inte ett bra alternativ, men annars är det det första jag skulle satsa på. T-rör på varmt och kallt med avstängningar före och mot dräneringsanslutningen. Dessa skulle jag placera i pumputrymmet. De kan med fördel mynna i ett gemensamt dräneringsrör som går ut genom väggen/golvet till lämplig plats.

Finns det ingen möjlighet till grundvärme i huset, ens i vissa delar?
 
tommib tommib skrev:
Om du använder huset året runt så är kanske dränering av systemet inte ett bra alternativ, men annars är det det första jag skulle satsa på. T-rör på varmt och kallt med avstängningar före och mot dräneringsanslutningen. Dessa skulle jag placera i pumputrymmet. De kan med fördel mynna i ett gemensamt dräneringsrör som går ut genom väggen/golvet till lämplig plats.

Finns det ingen möjlighet till grundvärme i huset, ens i vissa delar?
Husets isolering är "sub-optimal" qoch värmen kommer idag från element (direktverkande el). Jag planerar dock att installera en luftvärmepump inom en snar framtid och kan nog kosta på mig grundvärme i huset då.
 
A
Även om PEM/PEX tål frysning kan det ju vara kopplingar som inte gör det. Kolla om du inte kan ha en dräneringsventil under huset någonstans.

I toaletten kan du hälla i sprit som frostskydd.

Självreglerande värmekabel går utmärkt att ha både inom och utom en PEM-slang. PEX brukar ha för liten innerdimension.
 
  • Gilla
Lilllen och 1 till
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
Även om PEM/PEX tål frysning kan det ju vara kopplingar som inte gör det. Kolla om du inte kan ha en dräneringsventil under huset någonstans.

I toaletten kan du hälla i sprit som frostskydd.

Självreglerande värmekabel går utmärkt att ha både inom och utom en PEM-slang. PEX brukar ha för liten innerdimension.
Det finns ett avlopp i pumpskåpet (diskbänken är ovanför) så det är inga problem att fixa dränering rätt lätt.

Jag tror att jag kör på 16mm PEM och eventuellt kompletterar med värmekabel senare. Jag har redan ett termostatstyrt uttag (bryter över 10 grader) i skåpet med kyl+frys. Det enda tråkiga är väl att övergången mellan PEM och kopparrören i toaletten inte blir så vackert :)
 
Jag fick byta prisolrör i våras, när det blivit kvar en skvätt vatten i en liten ( 3 dm ) svacka på röret mellan diskblandare och urtappningsventilen. :( Tänk också på att alla kulventiler måste stå i "öppet" läge, så man inte stänger inne en vattenmängd, som sedan kan kvadda hela ventilen ( fråga mig inte hur jag kan veta det).
 
  • Gilla
Magnus_78
  • Laddar…
En sak som slog mig nu är att PEM-slang är gjord för kallvatten och jag hade även tänkt att använda det för varmvatten fram till handfatet. Det handlar dock om rätt små mängder (tvätta händerna) och rätt sällan då det handlar om ett fritidshus. Borde jag oroa mig? Är PEX ett bättre alternativ?
 
Övergången mellan PEX och koppar blir möjligen inte lika ful som mellan PEM och koppar. Men jag har sett PEM-slang till varmvatten på flera ställen.
 
A Avemo skrev:
Övergången mellan PEX och koppar blir möjligen inte lika ful som mellan PEM och koppar. Men jag har sett PEM-slang till varmvatten på flera ställen.
Ja, det finns ju snygga väggbrickor (c-c 40) för 15mm PEX. Kanske bättre att köra på det då PEX fixar 95 grader.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.