T
Hur ser det ut ? jag vill betala hyran men det går inte eftersom man kräver en OCR nummer. Jag försökte med lägenhetsnummer, gatunummer och att hyresgästföreningen hjälper till, Men inget hjälper. Vi ligger i en tvist med hyresvärden och han försöker med alla medel att få oss som alltid betalat hyran i tid och inte bråka, att få oss slängt ut ur lägenheten. Hyresgästföreningen kan inget göra ( förutom att ta emot avgifter ) och inget hjälper. Vad kan man göra när man har sån hyresvärd ?
 
Är det första gången du ska betala hyran?
Frågorna bör ställas till din hyresvärd. Ett diskussionsforum kan bara spekulera omkring dina problem.
Låter som du borde leta efter en ny bostad.
 
Slå en signal till hyresnämnden. De kan kanske råda dig. Om det rent fysiskt inte går att betala hyran, så tror jag med betoning på "tror" att du kan deponera hyran hos länstyrelsen.
 
T Tysk skrev:
Hur ser det ut ? jag vill betala hyran men det går inte eftersom man kräver en OCR nummer. Jag försökte med lägenhetsnummer, gatunummer och att hyresgästföreningen hjälper till, Men inget hjälper. Vi ligger i en tvist med hyresvärden och han försöker med alla medel att få oss som alltid betalat hyran i tid och inte bråka, att få oss slängt ut ur lägenheten. Hyresgästföreningen kan inget göra ( förutom att ta emot avgifter ) och inget hjälper. Vad kan man göra när man har sån hyresvärd ?
Vågar inte påstå alla, men de banker jag känner till har möjlighet att istället för OCR lämna ett meddelande till betalningsmottagaren. OCR är ju standard och förval för betalningar, men det bör finnas ett val i närheten av inmatningsfältet.
 
T
G GabrielH skrev:
Vågar inte påstå alla, men de banker jag känner till har möjlighet att istället för OCR lämna ett meddelande till betalningsmottagaren. OCR är ju standard och förval för betalningar, men det bör finnas ett val i närheten av inmatningsfältet.
Skickade med en gammal OCR nummer och skrev ändamål i. Fungerade och hyresgästföreningen och hyresnämnden vet det.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Jämför OCR-nummerna på dom tidigare hyresavierna, antingen är det samma nummer rakt igenom eller så finns det ett mönster, viss del som är samma å viss del som tex kan vara datum.
 
Mikael_L
Jag tror man kan köra med sitt personnummer som OCR också.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Mikael_L
Annars får du gå med pengarna i handen till värden och se till att han skriver kvitto på mottagen betalning, eller pappersgirera, men tyvärr kostar det ju multum i avgift.
Värden får inte ställa formkrav på hur betalningen ska gå till. Du får betala på vilket vis du vill, värden måste acceptera detta.

Har han i rent jävelskap ordnat med OCR-nummer som inte meddelas så skulle jag i jävelskap tillbaks växla in hela hyresbeloppet till enkronor, sprättat upp alla rören och lagt i en påse och gått och betalat öga mot öga.

Ha med vittne, och se till att få undertecknat kvitto på betalningen.
Och framförallt, var lugn och sansad, ja helst översvallande vänlig.
 
  • Gilla
ylven
  • Laddar…
Men den som hyr är likväl skyldig att betala hyran oavsett om vederbörande får avier eller ej.
 
T
L Latitud79 skrev:
Men den som hyr är likväl skyldig att betala hyran oavsett om vederbörande får avier eller ej.
Man blir arg på dessa kommentarer som Latitud79 skriver. ALLA hyresgäster som bor på våran gatan har fått hyresavin som också vi alltid fått men inte nu och då är det jävelskap från hyresvärden att bara inte vi fick. Kom inte med sån kommentar . När inte ens banken klarar av att övervisa pengar utan OCR nummer hur ska en vanligt pensionär klarar detta. Silence is Golden.
 
Intressant att du blir arg, men hyresgästen är skyldig att betala hyran oavsett om vederbörande får hyresavi eller inte.

Om hyresavin försvinner vid upprepade tillfällen är det bara att felanmälan till hyresvärden samt till den firma som delar ut posten.

Eller kanske testa att betala hyran med autogiro? Då blir den betald varje månad utan att du behöver lägga energi på fakturan :D.
 
Varför blir du arg? Latitud nämner ju bara vad som formellt gäller. Han nämner inte att det ör ett rimmligt beteende från hyresvärden. Jag tror heller inte att värden skulle lyckas få igenom en vräkning om ni försökt betala.
 
T Tysk skrev:
Man blir arg på dessa kommentarer som Latitud79 skriver. ALLA hyresgäster som bor på våran gatan har fått hyresavin som också vi alltid fått men inte nu och då är det jävelskap från hyresvärden att bara inte vi fick. Kom inte med sån kommentar . När inte ens banken klarar av att övervisa pengar utan OCR nummer hur ska en vanligt pensionär klarar detta. Silence is Golden.
Det han skriver stämmer, företaget kan bete sig mer eller mindre precis hur den vill men det åligger den som köpt varan/tjänsten att betala fakturan/betalningen i tid

https://www.hallakonsument.se/penga...betalningar/olika-betalsatt/fakturabetalning/

https://lawline.se/answers/betalningsskyldighet-vid-utebliven-faktura
 
Demmpa Demmpa skrev:
Det han skriver stämmer, företaget kan bete sig mer eller mindre precis hur den vill men det åligger den som köpt varan/tjänsten att betala fakturan/betalningen i tid
Det är ju knepigt om det inte finns några kanaler att betala igenom.
 
T
L Latitud79 skrev:
Intressant att du blir arg, men hyresgästen är skyldig att betala hyran oavsett om vederbörande får hyresavi eller inte.

Om hyresavin försvinner vid upprepade tillfällen är det bara att felanmälan till hyresvärden samt till den firma som delar ut posten.

Eller kanske testa att betala hyran med autogiro? Då blir den betald varje månad utan att du behöver lägga energi på fakturan :D.
Autogiro har han inte. Och sen förlåt Latitud för jag tror ingen kan förstå att man blir mer och mer frustrerat med sån hyresvärd. var inte illa menad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.