Har en delmängd av mina handverktyg (hylsverktyg, spärrskaft, fasta nycklar, bits, skruvmejslar och ett gäng tänger) i en större verktygslåda då de används utanför garaget regelbundet. Denna låda funkar ok när jag är iväg men när jag är hemma är det jäkligt irriterande att inte snabbt hitta det jag vill ha. Alla dessa verktyg har en plats på en verktygstavla men det är för omständigt att packa upp och ner detta hela tiden.

Slutsats: jag behöver en mobil förvaring där jag kan ha verktygen sorterade. Dessutom måste lådorna vara relativt små då en stor låda blir för tung.

Tips på bra lösningar för detta?
 
Om det inte är allt för dyra specialverktyg du behöver på fält tycker jag det bästa är att ha två uppsättningar. Det är svårt att få överskådligheten som en verktygstavla ger i kombination med en mobil smidighet som är bra.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Har du möjlighet att förvara det hela i en utdragbar låda i en hurts eller liknande?
Isåfall skulle du kunna "montera" verktygen på brickor som passar både i lådan och i en eller flera portabla verktygslådor. Då blir det bara ett antal brickor som ska packas upp och ner.
 
  • Gilla
MathiasS och 1 till
  • Laddar…
Björn Melander Björn Melander skrev:
Om det inte är allt för dyra specialverktyg du behöver på fält tycker jag det bästa är att ha två uppsättningar. Det är svårt att få överskådligheten som en verktygstavla ger i kombination med en mobil smidighet som är bra.
Ja den lösningen har jag lutat åt också, det mesta är relativt standardverktyg så kostnaden är inte enorm, antagligen i paritet med vad två bra väskor kostar........
 
jac jac skrev:
Har du möjlighet att förvara det hela i en utdragbar låda i en hurts eller liknande?
Isåfall skulle du kunna "montera" verktygen på brickor som passar både i lådan och i en eller flera portabla verktygslådor. Då blir det bara ett antal brickor som ska packas upp och ner.
Hutch eller låda låter inte spot on men brickor som hänger på tavlan hemma och som passar i en väska låter rätt bra, den tål att klura på lite! En lite djupare enfacksväska skulle kunna inredas.
 
Jag använder en vanlig mjuk väska med ett par kapade PET som hållare till skruvmejslar och dyl samt en sortimentback för blocknycklar etc, resten löst vid sidan av eller i något av väskans tygfack. Inte lika överskådligt som tavla i verktygsportfölj men billigt och sålänge jag är någorlunda noga med att lägga tillbaka vertygen i rätt fack så hittar jag snabbt.
 
Ju mer jag tänker på det dessto bättre låter det med mini-verktygstavlor i form av brickor som kan flyttas mellan tavla och väska. Kanske inreda en djup L-boxx? Skulle dock vilja fördela verktygen på två väskor då en blir lite för tung.
 
Japrecis något sådant tänker jag mig. Jag såg "instickskort" framför mig men att ha separata lådor med handtag på det sättet är nästan bättre. Bra!
 
Pics
 
  • Verktygslådor med sortiment av handverktyg inklusive skruvmejslar, tänger, hammare och en borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppen verktygslåda stående på ett golv med olika verktyg och tillbehör synliga inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Man skulle kunna tänka sig en sådan där trälåda med gångjärn på en front så att man kan "vika ut" lådan och då få dubbel yta för fasta nycklar.
 
C corre skrev:
Kanske enligt @findus42 design?
[länk]
Precis den tänkte jag på när jag läste inlägg #11.....;)
 
Tror det finns lite bra saker i findus konstruktion, tex den för fasta nycklar. Jag orkar inte bygga en hel låda för detta men insatserna enligt tidigare bilder känns rimliga.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.